3 454 027 läst ·
11 549 svar
3454k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Datorer har ett väldigt effektivt ironi filter. Tyvärr i bland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att denna svenska installation är praktisk. En stor marmorplatta garanterar att brand inte kan uppstå. Fas och nolla sitter längst till vänster. Längst upp sitter utgångarna från säkringarna. Alla ingående och utgående kablar sitter fast med genomgående skruv och en mutter håller kablarna på plats. till vänster sitter två burkar som kabeln går genom försökte lista ut vad det är för burkar men lyckades inte lista ut vad dessa är till för. frontluckan har visst rostat och fallit ner på golvet. resten av plåtlådan består till största delen av rost.
Kommer ihåg att på den tiden då jag jobbade som biografmaskinist hade varje gammal biograf en elcentral som bestod av en eller flera stora marmorplattor där all elektronik var monterad. Kommer ihåg att det fanns en dörr så man kom in bakom elcentralen om man behövde pillra på strömskenorna för 380 volt. här inne förvarade vi en massa reservdelar och så använde vi utrymmet bakom elcentralen som städskrubb. Enligt chefen var det helt ofarligt att gå in här om man lät bli att peta på grejerna. Kommer också ihåg att ville man testa att tända den färgade scenbelysningen som ingen använt på 50 år uppstod en karaktäristisk doft när cm tjocka lager med damm började glöda.
Logga in
Skapa konto
Gillar kabeldragningen som sitter stadigt fast i porslinshylsor som sitter fastskruvade i taket. Smart lösning med att man bara virat fast kabeln till lampan runt de fasta kablarna och virat runt isoleringsband för att förhindra glappkontakt. Inga problem om man behöver koppla in annan utrustning. Fungerade perfekt trotts att vattnet droppade från taket och det fanns vattenpölar på golvet. Kan det vara 12-24 volt ?
Logga in
Skapa konto
Ser ut som det finns en ljudanläggning med rejäla högtalare klädda med svart konstläder. Den vita beläggningen verkar vara någon form av svamp som gillar massor med fukt och konstläder.
Vill man beundra mer av denna elinstallation får man åka ut med båt till Siaröfortet i Stockholms skärgård
Nja, detta är alltså helt nygjort. En släkting till min fru som fått för sig att alla kontakter ska bli jordade i huset och tagit in en polsk "elektriker"T Thullen skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Jag tror det bästa är att snurra den till en spole och tejpa på sidan av JFBn. Då borde den lösa ut av det genererade magnetfältet!U Uffe A skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Ja, alltså; Han har ju inte fel... Strömförande ledare är i lågspänningssammanhang helt ofarliga om man låter bli att peta på dem.N nallepu skrev:
Sedan kan det ju vara enklare eller svårare att låta bli att peta på dem. Idag tycker vi ju att det skall vara ganska ordentligt enkelt (att låta bli). E27-sockeln får vara undantaget som bekräftar regeln.
Jag började precis fundera på om detta helt säkert stämmer.Demmpa skrev:
Jag antar att du (liksom jag själv) går på kap 521 i elinstallationsreglerna:
521.8 Kretsuppbyggnad
521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.
Men så gick mina tankar vidare och jag började fundera på ifall PE-ledare verkligen räknas höra till strömkretsen.
SS4364000 är inte övertydlig på den punkten, på något ställe jag hittat i alla fall. Men jag får känslan att antingen är standarden bara lite allmänt slarvig med begreppet eller så anses PE inte höra till kretsen.
Inte nu för att jag i praktiken är av annan åsikt än dig, men som vanligt älskar jag att vrida och vända på standarder och paragrafer.
Jag har just det problemet nu då jag ska dra om el till vind och hall. Den gamla matningen försvann en dag och jag spårade felet till en dosa där en lampsladd stack fram ur väggen.
Kunde inte spåra ursprunget för lampsladden så jag klippte den och drog nytt från central så det matas från andra hållet. Jag vill dra jord också men det finns bara två kablar. Kan jag jorda vinden på något annat sätt? är frågan. Alltså dra en separat jord, utan att se ut som en polsk elektriker?
Tills vidare är det ojordat, som det alltid varit. Ett gammalt hus som tilbyggts i etapper ruvar på många hemligheter.
Logga in
Skapa konto
Kunde inte spåra ursprunget för lampsladden så jag klippte den och drog nytt från central så det matas från andra hållet. Jag vill dra jord också men det finns bara två kablar. Kan jag jorda vinden på något annat sätt? är frågan. Alltså dra en separat jord, utan att se ut som en polsk elektriker?
Tills vidare är det ojordat, som det alltid varit. Ett gammalt hus som tilbyggts i etapper ruvar på många hemligheter.
Mitt förra inlägg ska ses som strikt hypotetiskt. Det är i normalfallet bara väldigt dåligt, fult och ologiskt att jordledaren kommer fån annat hållJ Jehu skrev:
Det kan också ses som olagligt lite hur man nu väljer att läsa i reglerna samt tolka "god elsäkerhetsmässig praxis".
Men du tänkte ju ändå byta kabeln, så det är väl bara att dra en treledare med en gång då?
Kanske borde det dragits helt ny el, men jag har rensat bort det mesta av tygkablar och skumma dragningar under tjugo års tid och bytt ut till nytt. Det går inte att få fram jord överallt utan större åverkan då det mesta är dolt. Och det är en intellektuell utmaning att dra om så det blir logiskt, överskådligt och rätt fördelat med jordat i alla rum det är möjligt.