3 487 064 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Tyvärr inget bild men öppnade en strömbrytare hos mina föräldrar.
Gul/grön hade elektrikern kopplat som tändtråd.
Ja det var en elektriker som kopplade för 27 år sen.
Dom ska ringa en elektriker som ska koppla om.
Gul/grön hade elektrikern kopplat som tändtråd.
Ja det var en elektriker som kopplade för 27 år sen.
Dom ska ringa en elektriker som ska koppla om.
Ja så såg de ut, har själv bott i ett Mockfjärds elementhus från 1955Chrissofsweden skrev:
Det var rör endast ner till strömbrytare och vägguttag samt ut till taklampor allt sammanstrålar bakom taklisten där även allt kopplades. Och det var tillåtet.
Var medveten om detta innan jag köpte det huset.
Det blev inga större förändringar av installationen i den fastigheten iallafall.
det var iallafal PVC isolerad FK bakom taklisterna. Bytte dock kabel som matade upp i listerna då den var mycket torr, det var någon variant av föregångaren till EKLK kanske EDKL fast med gummiisolerade parter, fick ta bort en lång taklist för att koppla in detta i de dolda kopplingsklämmorna.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 730 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 730 inlägg
Det bästa är ju att stickproppen var helt ok (regelmässigt) innan han bytte till jordade uttag. Nu är den inte längre det....
Jordledaren var ju prydligt klamrad i alla fall och något dolt fel blir det knappast fråga om.
Min enda undran är VARFÖR?????!!!
Jordledaren var ju prydligt klamrad i alla fall och något dolt fel blir det knappast fråga om.
Min enda undran är VARFÖR?????!!!
Mockfjärds fick dispens att dra elen på detta märkliga sätt när det begav sig.Chrissofsweden skrev:
Likadant i vårat hus, ett helsike att komplettera eller ändra idag
Om du inte kommit så långt i renoveringen än (Detta ser ut att vara i köket?) så kommer du snart märka att all el i hela huset är draget i taklisterna
Hur menar du nu? Skyddsjorden ska inte gå via jordfelsbrytaren.