Jag ska försöka vara så tydlig som möjlig. Jag har ett helt vanligt standard vägguttag på väggen. Jag skulle behöva dra utanpåliggande kabel från denna _utan_ att använda upp en av socklarna. (Jag vill helt enkelt inte ha en utanpåliggande kabel häftad på väggen som använder en stickkontakt i ena änden. Så vad jag undrar är, finns det vägguttag med även en utgång för en kabel som går in i själva kopplingsdosan (en kombination av vägguttag och ledningsuttag), eller klipper man bara upp ett hål i sidan på plasten?

Så här brukar man göra och klipper upp i sidan.
ZPHdq.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så gör du ett litet hål i väggen under kontakten och går in i dosan.

Eller så köper man en förhöjningsram till uttaget.
Ps
Att klippa upp i sidan på uttaget fungerar bara med något enstaka uttagsfabrikat för dom flesta är INTE avsedda för det.

Redigerat:
  • Gilla
Raiden1983
  • Laddar…
Tusen tack för alla svaren, jag blev bra mycket klokare nu. :)

Utan rätt verktyg är det svårt att göra snygga urtag i plasthöljen. Jag lånade elektrikerns tång för mitt enda utanpåliggande lanuttag.

Jag håller med jtl. Borra snett upp i väggen under dosan så du kommer in i dosan.

Müssli skrev:
Jag håller med jtl. Borra snett upp i väggen under dosan så du kommer in i dosan.
"Får" man göra så?

Om man följer regelboken alltså.

Jodå, det är tillåtet att dra kablar dolt, de behöver inte läggas i ett rör. Att borra hål i en dosa kan däremot vara tveksamt med tanke på brandspridning, men borrar man inte större än vad kabeln är så blir det inte sämre än de eventuella öppna stutsar som finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.