Vägghängd WC - Vad har hantverkarna gjort?

15k läst  61 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Vi har nyligen flyttat in i ett nyproducerat hus. Vi har redan haft problem med badrumsgolvet som måste göras om som jag skrivit om i en annan tråd. Men nu har vi även noterat hur märkligt upphängningen av den vägghängda WC-stolen är (se bild)

20170312_123436.jpg

För det första. Varför är den inkaklade lådan som WC-stolen hänger på så bred? Stolen har ju utanpåliggande cistern så det känns som att den inte ska behöva vara så bred. Eller?

För det andra så hänger stolen fel enligt planritning. Den hänger 20 cm närmare väggen (med fönstret) än vad ritningarna säger. Så av någon anledning har de valt att kakla ihop lådan med väggen. Det som ser så sjukt fult ut är att de då också valt att kakla upp fönsterbänken. Notera att de kaklat nedre delen av fönstret så att man inte ser fönsterramen. Tycker inte ni det ser märkligt ut?

Har ni någon aning vad som blivit fel eller varför det ser ut som det gör? Jag kommer reklamera jobbet men tänkte höra här om ni vet vad som kan ha hänt. (Hantverkarna har en tendens att inte tala sanning om vad som egentligen blivit fel.) Har de kanske beställt fel fixtur eller har de dragit avloppet fel?

Kan notera att vi har samma WC i ett annat badrum där det enligt ritningarna ska vara samma avstånd till väggen. Men där stämmer måtten med ritningarna och därför är lådan inte ihopkaklad med väggen, vilket ser betydligt mer harmoniskt ut. Dock är lådan fortfarande väldigt bred.

Redigerat 12 mar 12:58
  2. D
    Medlem Nivå 1
    För att få en hel uppfattning av badrummet bifogar jag en till bild.

20170312_125338.jpg

Appendix gillar
  3. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Hela upplägget ser ju knasigt ut, skulle hellre haft en stående på golvet än den lösningen.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Jo det har vi redan konstaterat och jag håller med dig helt. Frågan är varför det ser ut som det gör, framförallt varför lådan är så bred. Det skulle nog se betydligt bättre ut om lådan hade samma bredd som avståndet från vänster vägg till fönster.

5. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Fixturen brukar ju va lite bredare men det är ju när man har invändig tank, inte när man har den utanför.

6. K
    Medlem Nivå 8
    Är det inte helt enkelt så att avloppet kom upp på fel plats? Kanske var det någon som trodde att ni skulle ha en vanlig golv-wc? I så fall är det bara en lustig räddning...

7. D
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag anar att det är något sådant och sen hoppades de att vi inte skulle tycka det såg konstigt ut. Frågan är hur besvärligt det är för dem att åtgärda det isf eller vad vi annars skall kräva för kompensation.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Jag gissar på att röret i plattan är placerat för en vanlig wc-stol. Alltså en miss av någon i något skede. Var det bestämt att det skulle vara vägghängt från första början eller är det något ni valt till senare?

9. nino
    Renoverare · Nivå 14
    Med bred menar du då avståndet mellan väggen och bak kanten på stolen?
    Det ska ju vara ca 8-10cm mellan vägg och avloppsröret som är 11cm så där har man närmare 20cm sen har du ju minst en skiva och kakel så ytterligare 2-4cm... om man sen fått upp avloppet några cm fel så blir det ju närmare 30cm

Tror det sett konstigt ut om det varit ett utrymme mellan stolen och fönsterväggen, ett litet prång som är svårt att hålla rent. Fixturen har en fast höjd (tror jag) så det är möjligt att det var enklast att bygga ihop det med fönstret och då stal det lite av fönsterkarmen

Tycker inte att det ser tokigt ut, hade nog blivit konstigare med en liten låda mitt på väggen med stolen bara

Kurtivan gillar
  10. nino
    Renoverare · Nivå 14
    Hur tjock är väggen bakom stolen? En vägg med inbyggt avlopp måste vara minst 145 skulle jag troför att få plats med avloppsrör och böj är det en yttervägg så ska man inte lägga rör i den

11. D
    Medlem Nivå 1
    Precis med bred så menar jag avståndet mellan vägg och bakkanten på stolen. Vi bestämde redan från början att vi skulle ha vägghängd WC. Jag håller med dig att det antagligen skulle se konstigt ut med ett så litet språng. Däremot om stolen skulle vara placerad enligt ritning så skulle det iaf bli närmare 30 cm mellan lådan och väggen med fönstret så det skulle nog se betydligt bättre ut tror jag.

Okej men det förklarar kanske bredden på lådan. Väggen som den sitter mot verkar vara cirka 12 cm bred så den kanske är för smal då.

Sjukt tråkigt iaf att det ser ut som det gör. Hade jag vetat att det skulle bli så här skulle jag aldrig valt en vägghäng WC.

12. D
    Medlem Nivå 1
    Bifogar även en bild hur det ser ut i andra badrummet där det sämmer med ritningarna.

WC_bottenvaning.jpg

Jag tycker iallfall det ser bättre ut när det inte sitter ihop med väggen.

13. nino
    Renoverare · Nivå 14
    Kan ju hända att avloppet inom upp närmare ytterväggen så man byggde ihop det för att dölja dragningen. Du har ingen bild innan kakling?

14. arneri68
    Medlem Nivå 7
    Att dra in ett rör i cisternlådan är i mitt tycke inte vackert. Finns risk att röret kommer fungera som kondensor och vatten droppar ner på golvet som med tiden kommer bli avlagringar.

Förutom i cisternen får inga rörskarvar finnas i cisternlådan. Hur de dragit rören i lådan du ogillar är svårt att se om det inte finns en inspektionslucka. Vanligtvis nås enbart insidan av cisternen om spolknappen demonteras.

15. D
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr, jag önskar verkligen att jag hade det.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.