Vägghängd toalett inbyggd i väggen utan lådan på väggen?

1k läst  8 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Jag ska bygga nytt med platta på mark. I badrummet vill jag bygga in fixturen till vägghängd toalett i väggen, alltså inte bygga en låda utanpå väggen. Därför behöver avloppet också komma upp i väggen.

Väggen är 145mm tjock. 2x13mm gips, 2x12mm spånskiva och 95mm regel. Jag har sökt lite och hittat att de flesta tunna fixturer i svenska butiker är 120mm djupa. Det skulle kanske kunna fungera med 1x13mm gips, 120mm fixtur och 12mm spånskiva där fixturen ska monteras.

Enklast vore att köpa den här varianten från England som är 90mm djup, då ryms den i befintlig vägg som den är.

Jag vet inte hur det är med kvalité och standarder då bara.

Avloppet 110mm skulle rymmas under fixturen om utrymmet är 120mm, men med väldigt liten marginal. Är det troligt att finna av avloppet i väggen då avloppet gjuts fast långt innan väggen ska passas in?

Tätskiktet ska göras även inne i utrymmet för fixturen, med ett skvallerrör för att upptäcka läckage. Jag funderar också på en lösning för att enkelt komma åt fixturen vid problem. T.ex. en snygg skiva med list (alt. svart glas) mellan fixtur och toalett?

Alla tankar och åsikter är av värde. Vad säger branschregler mm?

DE5A27B7-3061-41BF-8B6E-A95D70548944.png
    20133725-CEDC-4548-B2D4-4FC474A88F34.png

2. hscn
    Renoverare · Nivå 6
    Din tänkta lösning skulle helt klart ge förutsättningar för en mycket snygg installation. Men jag är övertygad om att du skulle få problem med försäkringsbolag vid eventuell vattenskada. Bygger själv ett badrum just nu och har noggrant studerat svenska branschregler. Inte mycket som verkar ”kvala in” under Säkert Vatten https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20161# och BKR https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf.
    Eventuell godkänd brittisk standard tror jag inte heller är något lyckat argument i sammanhanget.

BirgitS gillar
  3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Huvudsaken är ju att du får in hela fixturen, inkl. avloppet "innanför" tätskiktet. Sen tror jag inte det spelar någon större roll vart fixturen är byggd/godkänd etc. Problemet blir att få tätskiktet nere vid avloppet "godkänt" (dvs. utfört enligt ovan länkade branschstandarder). Tittar du på de manschetter som finns för 110mm-rör så har de YD som ligger nära eller över 145 mm ... Allt som finns i fixturen är gjort för att kunna servas genom luckan för knappen, så har du modellen på din bild ovan, så behöver du inte göra någon extra lucka. Har fixturen du väljer extern spolknapp så kanske det kan vara bra ...

Ett annat problem är ju vad som finns på andra sidan väggen? Att ha cisternen "en gipsbredd" innanför låter som lite vanskligt, men det kanske bara är jag, som gillar att ha tavlor i midjehöjd, som ser det problemet .. :crysmile:

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har byggt in en Ifö Sign fixtur i väggen. Men jag har en klädkammare på andra sidan väggen, så jag har byggt en liten inbuktning på den sidan väggen, med skåpsdörrar på. Så jag kan komma åt det hela bakifrån.

För att (nästan) klara kraven. Så har jag tätskiktat botten i utrymmet, och jag satte tätskikt på insidan av skivan innan jag monterade från badrummet. DSet som sedan bara är "nästan" är tätskiktet mellan skivan och reglarna som avgränsar fixturlådan. Det går inte att komma åt med remsa i hörnet när fixturen är monterad. Så jag valde att lägga silikonsträngar på skivan innan montering. Dvs. anslutning mellan skiva och det täta utrymmet är tätad med silikon, inte tätskiktsremsor.

Dan_Johansson gillar
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Om du inte har ett rum som är ljudkänsligt på andra sidan och, som andra skrivit, ser till att det är tätskikt i nischen, så går det bra. Men inte om det är sovrum på andra sidan väggen! Och vardagsrum kan också vara lite störande. Hall, kök eller klädkammare går givetvis bra.En spolande toalett låter nämligen rätt mycket genom en tunn gipsskiva, som ju i princip är allt som hamnar emellan.

BirgitS gillar
  6. S
    Medlem Nivå 6
    Liksom hempularen byggde jag också in en Ifö, med klädkammare bakom så det var gott om plats. Jag tätade hela insidan och limmade ett 50 mm (eller om det var 25) byggelement mellan fixtur och kakel. En sak att tänka på är rörelser i väggen, förstärk gärna lite extra så att det inte rör sig för mycket i väggen när man har långmöte på toa. Bilder: https://1drv.ms/a/s!AtZ96a3ori0ZvGFGxDl1w5CgZ58j

7. C
    Medlem Nivå 1
    hscn: Ja problem med försäkringsbolag vill jag undvika, jag får läsa på lite mer. Om jag bygger så tänker jag följa de regler som finns och dokumentera noga eftersom.

Dan: Allt måste vara innanför tätskicktet, men som du säger, avloppet kommer att bli ett problem. Jag har också sett att avloppet kommer att bygga mer än 110mm, antingen får jag modifiera den lite eller gjuta ner ett mindre rör? Den brittiska varianten ser ut att ha ett mindre rör. Jag tror inte jag kommer våga bygga igen helt (med hel skiva för och enhetligt ytskickt), även om det mesta kan göras genom luckan för knapparna. Det vore snyggast dock.

Som fler också har påpekat, det känns inte så bra att bara ha gips mellan cistern och rummet bakom, både med tanke på ljud och läckage vid uppsättning av diverse saker på väggen bakom. Det vore bra att kunna förstärka med något, men det går sämre med den 120mm tjocka fixturen.

Hempularen: tyvärr kan jag inte bygga ut väggen på baksidan, men det hade varit bra för att rymma allt bättre.

Anna H: Det är öppen planlösning så man kan säga att det är mellan köket och vardagsrummet, det är gränsfall skulle jag säga. Toaletten används iofs inte så mycket, den är enbart till stora sovrummet.

sulfobus: Jag tycker att original infästning till fixturen ofta ser enkel ut, kan vara bra att fästa den mer så den verkligen inte rör sig något. Kul att se bilder, det blir grymt snyggt att bygga för med enhetligt ytskickt över hela väggen.

Jag får helt enkelt klura vidare på hur allt ska rymmas i en vägg med 95mm regel, vore skönt om det fanns någon tunnare lösning på svenska marknaden. får också läsa på mer om avloppet, går det att göra mindre inom branchreglernas ramar? Sen också om det är värt att bygga för helt (förutom spolknapparna och skvallerröret).

8. C
    Medlem · Nivå 10
    Varför inte bygga en mellanvägg med 120 eller 145mm regel? Så gjorde vi med vägghängda toalettstolar dock ej infällda. Dubbla skivor på båda sidor.

9. C
    Medlem Nivå 1
    Classe, jag har funderat på det också. Men det sitter en dörr på samma vägg och det verkar knepigt att köpa/bygga en dörrkarm som passar till en vägg som är tjockare än 145mm om det ska bli snyggt och bra. Sen är väggen över 4 meter lång.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: