Du ska följa det vänstra alternativet på etiketten. Men först ska du vara säker på att du har nolla framme vid platsen där du ska koppla in den. Är du osäker ta några bilder på de olika delarna och hur det är gjort nu i spisen dvs där ev sladd är kopplad på den. Bäst för att reda ut nollan är om du kan mäta spänning.
Tack för svaret!GK100 skrev:Du ska följa det vänstra alternativet på etiketten. Men först ska du vara säker på att du har nolla framme vid platsen där du ska koppla in den. Är du osäker ta några bilder på de olika delarna och hur det är gjort nu i spisen dvs där ev sladd är kopplad på den. Bäst för att reda ut nollan är om du kan mäta spänning.
Detta är el-uttag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är spisens sladd:
Logga in
Skapa konto
bakom spisen:
Logga in
Skapa konto
jag har gjort det vänstra alternativet men bara två kokzoner funkar och när jag byter mellan faserna, funkar de andra kokzonen men de första inte! Och när jag byter igen till annan ordning mellan faserna ugnen funkar men kokzonerna inte!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Det ser ju rätt ut på bilden av uttaget och nu när du har multimeter mät då mellan blå och respektive svart, brun, vit det ska vara ca: 230 V i alla tre fallen. Om inte får du kolla säkringar eller hur det ligger till vid din central finns någon förteckning där som visar tre säkringar, faser till spisen osv.Sharan skrev:
Kontakten på sladden ser bra ut men änden vid spisen ska du försöka rätta till lite alltså få in gummihöljet under svarta klämman för dragavlastning. Men börja mäta och kolla upp så du får fram alla faser till uttag och sen om det inte hjälper i nästa steg mät i spisen också för alla eventualiteters skull. Men först central, säkringar osv fram till uttaget och så finns ju även huvudsäkringar före det som kan ställa till det.
En av faserna visade ingen spänning och när jag gick fram ända till centralen, var det lös i boxen!GK100 skrev:Det ser ju rätt ut på bilden av uttaget och nu när du har multimeter mät då mellan blå och respektive svart, brun, vit det ska vara ca: 230 V i alla tre fallen. Om inte får du kolla säkringar eller hur det ligger till vid din central finns någon förteckning där som visar tre säkringar, faser till spisen osv.
Kontakten på sladden ser bra ut men änden vid spisen ska du försöka rätta till lite alltså få in gummihöljet under svarta klämman för dragavlastning. Men börja mäta och kolla upp så du får fram alla faser till uttag och sen om det inte hjälper i nästa steg mät i spisen också för alla eventualiteters skull. Men först central, säkringar osv fram till uttaget och så finns ju även huvudsäkringar före det som kan ställa till det.
Tack för svaren och bra tipsar
Produkter som diskuteras i tråden