Medlem
· Västra götaland
· 205 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 291 inlägg
Enklast är väl att göra ett hål....
Vad är problemet tänker du?
Vad är problemet tänker du?
Medlem
· Västra götaland
· 205 inlägg
Verktyg: funkar sticksåg?plåtrickard skrev:
Hur få det tätt?
Om jag inte bryr mig om det blir tätt?
Komplikationer?
Etc etc
Frågeställningar som en 100% amatör.
I själva verket är jag inte ens amateur. För dom älskar ju sin hobby eller göromål
Besserwisser
· östergötland
· 2 291 inlägg
Vad är det för hus?
Hur ser det ut på insidan?
Sticksåg fungerar utmärkt
Hur ser det ut på insidan?
Sticksåg fungerar utmärkt
Medlem
· Västra götaland
· 205 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 205 inlägg
Låter som fotbollstränaren vars taktiksnack med laget var: gör mål och släpp inte in några.F fribygg skrev:
Skämt åsido:
Jag tror jag sätter in en plastskiva.
sätter brädorna på båda sidor om väggen. Då blir det nåt att skruva i . Sedan sätter jag fast plastskivan på utsidan med ett lager brädor till,
Men jag behöver väl täta till mellanrummen bräda/plåt med nåt jox? Vilken passar att spruta in?
Jag får skippa öppningsbarheten och nöja mig med ljusinsläppet.
Har du testat att söka efter byggtips där fasaden är korrugerad plåt och hur det konstrueras runt fönster / dörrar för att få vädertätt .Rönnerdahl skrev:
Låter som fotbollstränaren vars taktiksnack med laget var: gör mål och släpp inte in några.
Skämt åsido:
sätter brädorna på båda sidor om väggen. Då blir det nåt att skruva i . Sedan sätter jag fast plastskivan på utsidan med ett lager brädor till,
Men jag behöver väl täta till mellanrummen bräda/plåt med nåt jox? Vilken passar att spruta in?

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 002 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 002 inlägg
Apropå fotboll så tänker jag mer på Bob Lindemans "gröna sidan upp" som han instruerar Nisse med när du säger att du inte ens är "amateur". 😀
För att underlätta uppsättningen av plastskivorna kan du skaffa klara vinylskivor, de har redan hål i mitten för skruven, och kan även ge härliga nostalgivibbar för besökare.
Lycka till i vilket fall. Du får improvisera lite helt enkelt. Försök föreställa dig hur vatten rinner på en vägg så blir det lättare att sätta materialen så det blir tätt, t ex att skarvar och överlapp har öppningen nedåt och inte uppåt. Utefog är tillåtet om det behövs pga glipor, men måla helst över eftersom fåglarna gillar att äta det.
För att underlätta uppsättningen av plastskivorna kan du skaffa klara vinylskivor, de har redan hål i mitten för skruven, och kan även ge härliga nostalgivibbar för besökare.
Lycka till i vilket fall. Du får improvisera lite helt enkelt. Försök föreställa dig hur vatten rinner på en vägg så blir det lättare att sätta materialen så det blir tätt, t ex att skarvar och överlapp har öppningen nedåt och inte uppåt. Utefog är tillåtet om det behövs pga glipor, men måla helst över eftersom fåglarna gillar att äta det.
Varför inte skaffa en plastskiva med samma profil som bef plåt och byta om det bara är ljusinsläpp du behöver?Rönnerdahl skrev:
Låter som fotbollstränaren vars taktiksnack med laget var: gör mål och släpp inte in några.
Skämt åsido:
Medlem
· Västra götaland
· 205 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 205 inlägg
Ok, fpr kolla med stegen när jag kommer upp nästa gång. Det var förre ägaren som satte in det. Han gjorde det säkert proffsigt , och därmed svårt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Borttagning av "ram" runt fönster (tapetsering)
Fönster & Dörrar -
Fönster som både måste vara brandklassat och fungera som utrymningsväg
Bygglov -
Hur jag kan restaurera mina fönsterbrädor?
Fönster & Dörrar -
Tysk produkt ersätter golvslipning?
Golv -
Kan kommunen kräva att vi sätter in brandklassade fönster?
Bygglov