Hej,

Har letat med ljus och lykta efter en vettig väderstation som egentligen inte behöver vara så avancerad. Behöver i princip bara temperatur och luftfuktighet men möjlighet till minst 4st externa sensorer men helst 6st.

Problemet, och det som visat sig vara väldigt svårt att finna, är externa sensorer som inte har tempsensorn inbyggd i sig utan som har en sensor på sladd som går att klämma ut genom ett fönster.

Bor i lägenhet med fönster åt två olika riktningar där ena har morgonsol och andra kvällssol varav jag inte har möjlighet att montera sensorerna på utsidan av fasaden och att sätta en på balkongen är inte ett alternativ heller då den blir likt en bastu och inte alls är rättvisande. Vidare hade det inte fungerat med utomhus sensorer oavsett då jag inte vill byta batterier stup i kvarten pga kallt klimat.

Har kikat lite på Ventus W210 men problemet är just det där med batteridrivna sensorer och avsaknaden av sladd. Båda delarna kanske går att lösa själv genom att löda ihop ett batteriack istället och koppla till en batterieliminator samt löda loss tempdioden och sätta en sladd emellan. Finns dock risk att den dels blir missvisande pga högre resistans tack vara kabeln samt att jag verkligen inte har någon lust att behöva riva isär skiten för att bygga om något som borde finnas redan från början.

Någon som har några tips?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vad är du ute efter för funktion mer än att mäta temp ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är du ute efter för funktion mer än att mäta temp ?
Är bara ute efter temperatur samt luftfuktighet men behöver det på samtliga givare. %RH är dock viktigast inne pga problem med känsliga luftvägar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.