1 441 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Väderskydda IP44 trafo utomhus
Hej,
Har tre slingor decklights på balkong/altan som drivs av enkla IP44 trafos som stoppas direkt i vägguttag/förgreningskontakt.

För förgreningskontakter tänker jag skydda med en skyddsbox.
Typ den här

Men frågan är om jag även kan ha trafos inne i en sådan här box eller blir det för varmt?
Jag tänker på att ha 3st 5W trafos som ovan
Idag är sitter de bara rätt i en förgreningsdosa några dm ovan markhöjd (så de inte kommer under snö) med en uppochnedvänd plastbytta ovanpå
För min övriga utebelysning (några 30W trafos) så har tidigare husägare montera dessa i små trälådor med öppen sidan (väl luftade - mest skyddade uppifrån).
Vad tror ni?
Någon som har en bättre lösning?
Har tre slingor decklights på balkong/altan som drivs av enkla IP44 trafos som stoppas direkt i vägguttag/förgreningskontakt.

För förgreningskontakter tänker jag skydda med en skyddsbox.
Typ den här

Men frågan är om jag även kan ha trafos inne i en sådan här box eller blir det för varmt?
Jag tänker på att ha 3st 5W trafos som ovan
Idag är sitter de bara rätt i en förgreningsdosa några dm ovan markhöjd (så de inte kommer under snö) med en uppochnedvänd plastbytta ovanpå
För min övriga utebelysning (några 30W trafos) så har tidigare husägare montera dessa i små trälådor med öppen sidan (väl luftade - mest skyddade uppifrån).
Vad tror ni?
Någon som har en bättre lösning?
JO det låter rimligt.anders07 skrev:
Dock hade jag kanske tänkt ställa den på marken (så den blir översnöad på vintern) så kanske inte så bra att öppna värmehål
Klicka här för att svara