Hej!

Min son och jag har bestämt oss för att förverkliga en gemensam dröm. Att bygga ett hus tillsammans.
Huset kommer att bli en del av vår lilla gård och huserar som övernattning för barn när dom är hemma.

Jag tror vi ha hyfsat bra koll på själva byggprocessen, dock kommer den bli lite huggen över tid då vi vill göra allt tillsammans.

Hur ska man få tillväga för att hålla allt torrt/vädersäkrat under en längre byggtid?
När behöver man täcka över, när kan man strunta i det osv osv.
Finns det nån enkel lathund?

Hej och välkommen till forumet!

Man kan givetvis vädersäkra ett bygge, men de flesta brukar prioritera att få på tak och väggar så snart som möjligt istället för att kosta på nån dyrbar tälthall över byggplatsen innan man börjar.

Jag tror det vore bäst att göra klart alla förberedelser som finansiering, tillstånd/ bygglov, planering, väg, mark, avlopp, vatten, grund, skaffa byggställning,beställning av takstolar, fönster/dörrar, kök/vitvaror och och övrigt byggmtrl samt virke med önskad lev datum redan första året.

År två börja med ev golvbjälklag om ni inte valt isolerad platta på mark och stomresning i april eller när snön försvunnit, takstol på i början av maj sen råspont/papp så här års en regnfri dag/ helg, korsregla isolera utsidan och få på örnpap eller vindy fortast möjligt och spika samt ev till och med måla yttervägg i maj/juni och sen se till att få på yttertak med ev takavvattning före midsommar.
Nu är tid att sälja av ställningen om man inte ska ha kvar den, folk betalar ofta bäst veckan innan semestern, (köpa ställning är svårare, priserna verkar öka varenda år på både nytt och beg)

Kåken borde vara helt vädertät innan industrisemestern som i mitt tycke bör inledas med en ordentlig taklagsfest för att fira att bygget, sen man kan ta resten, fönstermontage,isolering innerväggar, el, vvs, skorsten, kamin, målning, badrum, kök mm pö om pö när tid och råd finnes.

Jag tänker att man täcker över byggmtrl/virke direkt efter leverans med ordentliga pressenningar. Takstol beställer jag gärna fabrikstillverkade upplyft på hammarbandet och planerar så att gips och annat skivmtrl, kök och andra färdiga snickerier, golv och dyrbart ömtåligt mtrl inte levereras förrän det kan lyftas, rullas eller bäras in under tät tak.

Har du och/eller sonen erfarenhet eller relevant utbildning innom byggnation?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.