Hej!

Säg att jag har en värdering som inte är äldre än 5 år.

Om jag i ett sådant läge tar ut en mäklare för att göra en ny värdering, begår jag då ett brott? Kommer polisen och haffar mig? Hur länge får jag sitta i fängelset?

Om jag får en ny värdering i näven, och skickar in den till en annan bank för att flytta över lånen, vad händer då?

Läggs värderingarna in i något slags register, precis som brottsregistret?

Hjälp mig reda ut detta... tack på förhand!

Du får gör nya värderingar precis som du vill. Men värderingen som amoteringskravet baseras på får inte ändras oftare än vart femte år.

D Daniel 109 skrev:
Du får gör nya värderingar precis som du vill. Men värderingen som amoteringskravet baseras på får inte ändras oftare än vart femte år.
Jo men hur följs det upp? Är det via något bankgemensamt register, FI-register eller det där pappret som banken brukar kräva av mig för att veta vilka amorteringskrav som gäller mig hos min nuvarande bank?

D Daniel 109 skrev:
Vad innebär det då om jag får en ny värdering som gör att jag hamnar utanför amorteringskravet? Dvs om den nya värderingen gör att min belåningsgrad hamnar under 50 %?

• Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Det borde inte ha någon betydelse eftersom banken inte får ta hänsyn till en ny värdering om den gamla inte är minst 5 år gammal (eller om man har gjort stora ändringar på huset).
För att det ska funka så måste bankerna registrera den värdering som ligger till grund för lånet på något centralt ställer. Olart vart...

Sen är det , som sagt var, inte förbjudet att värdera om huset hur ofta man vill. Det är bara bankerna som inte får använda en ny värdering när dom ger lån.

useless useless skrev:
Det borde inte ha någon betydelse eftersom banken inte får ta hänsyn till en ny värdering om den gamla inte är minst 5 år gammal (eller om man har gjort stora ändringar på huset).
För att det ska funka så måste bankerna registrera den värdering som ligger till grund för lånet på något centralt ställer. Olart vart...

Sen är det , som sagt var, inte förbjudet att värdera om huset hur ofta man vill. Det är bara bankerna som inte får använda en ny värdering när dom ger lån.
Ok så om jag gör en ny värdering i veckan, och skickar iväg den till en ny bank för att flytta över lånen så kommer den nya banken neka mig för att värderingen är så färsk?? Är det dem som gör bedömningen och "åker dit" eller hur ska man tolka det?

Den som möjligen kan 'åka dit' är banken som ger ett lån på felaktiga grunder (för färsk värdering), så det borde ligga i deras intresse att kolla upp vilka tidigare värderingar som har använts som grund för lån.

Är det inte som så att man behöver begära någon form av papper från sin befintliga bank på det befintliga lånet, och att det mycket väl kan stå i dessa papper när värderingen är från?

Det nya värdet kan absolut vara en bas för att förhandla lånet. Men inte amoteringskravet.

D Daniel 109 skrev:
Det nya värdet kan absolut vara en bas för att förhandla lånet. Men inte amoteringskravet.
Hej! Jo det kan man ju läsa sig till, men hur fungerar det i praktiken? Om man gör en ny värdering, och tar den till en ny bank för att flytta lånet?

K katten1234 skrev:
Ok så om jag gör en ny värdering i veckan, och skickar iväg den till en ny bank för att flytta över lånen så kommer den nya banken neka mig för att värderingen är så färsk?? Är det dem som gör bedömningen och "åker dit" eller hur ska man tolka det?
När vi bytte var vi tvungna att från då nuvarande bank skaffa en sk amorteringsblankett som skickades till den nya banken. Där ska det stå vilka amorteringskrav du omfattas av och när senaste registrerade värderingsförändring gjordes. Det var nåt Bankföreningen införde. Gissar att det är så bankerna sinsemellan håller reda på vad som gäller.

Om du inte omfattas av de olika amorteringskraven ska det vad jag förstått inte finnas några hinder att värdera om fastigheten oftare än 5 år.

• Gilla
Robert1984 och 1 till
  • Laddar…
Samma när vi bytte bank förra månaden. Vi fick begära ut amorteringsunderlag från tidigare bank och skicka in. Banken efterfrågade även själva värderingen verkade tycka att den var i äldsta laget (10 månader), men den dög uppenbarligen.

J JBa skrev:
Om du inte omfattas av de olika amorteringskraven ska det vad jag förstått inte finnas några hinder att värdera om fastigheten oftare än 5 år.
Det finns inget hinder ändå.

Jag omfattas inte av amorteringskrav och har aldrig värderat huset, bytte bank nu efter 12år med samma(Swedbank). Swedbank hade skrivit upp värderingen ca 500kkr vilket iofs stämmer rimligt och kanske något i underkant men inget jag bett om. Den nya banken gjorde tydligen en egen pappersvärdering och skrev upp den ytterligare ca 500kkr utan att jag bad om det så nu står huset som värt 1 miljon mer än jag köpte det för utan att jag värderat om det eller haft behov(ligger under 50% lån även räknat på köpesumman) så bankerna tycks ju värdera hur dom känner för det för att balansräkningen ska se bra ut.
Nya banken skrev väl antagligen upp det för att ha belåningsutrymme vilket dom väl hoppas på jag ska utvyttja.

Jag tror att de gör konservativa pappersvärderingar baserade på ren prisstatistik. Om de värderat upp det 1 milj "automatiskt" så skulle troligen en riktig värdering ger avsevärt mer än så.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.