Fast du skriver i en tråd som handlar om ett bättre golv i ett snickeri än någon form av sten. Att du hellre skriver om andras klantighet, än att förklara någon som helst fördel med stengolv i ett snickeri, gör mig nyfiken på vad du själv har för erfarenheter. Helst då positiva erfarenheter av stengolv just i ett snickeri.

Att det går att lindra hårda golvs påverkan på kroppen med skor är sant, men ännu bättre är att göra golvet mindre stumt.

• Gilla
Toddbertuzzi och 3 till
  • Laddar…
K
Bra skor i kombination med mer ergonomiskt golv än betong är ju det som gäller utifrån frågan jag ställde i alla fall. Ingenstans i frågan står förutsättningarna för skodon, utan förutsättningen blir då naturligt att tänka sig att bästa skon är tillämpad - så frågan nu är riktad mot golvets beskaffenhet och det räcker med att svara på det. Övrigt skräp kan du skippa

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Tycker du det jag anser att han sågarde mitt förslag ganska bra men som alltid vissa får andra inte😉
Det har jag redan delat att jag anser att ett par bra dämpade skor är det enklaste och bästa sättet att uthärda hårda golv..
Ok, kan du ge då oss ett exempel på skor som du vet på ett enkelt och bra sätt dämpar och gör det möjligt att uthärda hårda golv.

Det du har delat är din åsikt men inga hårda fakta eller rekommendationer som bygger på några empiriska erfarenheter — varsågod, nu väntar vi alla med spänning på vad du har att leverera.

Vilka skor med bra dämpning gör det enkelt och är därmed det bästa sättet att uthärda hårda golv?

//Ronnie

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad ska du med spiktrampsskydd i en egen verkstad där man jobbar själv?
Det spelar ingen roll om du är så klantig att du tappar verktyg mm..
Som jag påpekade är tåhätta det jag främst anser behövs i snickeriet; ofta följer spiktrampskydd med på köpet så att säga men det är ju ingen nackdel.

Att jag någon gång tappar verktyg med mera har nog ingenting med klantighet att göra och framför allt inget med valet av skor — det känns som en kommentar som har mindre med min eventuella klantighet att göra och mer med din egen begåvningsnivå.

Du kommer med svepande och vaga kommentarer som tyder på att du saknar erfarenhet av heldagsarbete på exempelvis betonggolv. Jag och kanske andra med mig skulle uppskatta om du kunde bli mer explicit i dina rekommendationer istället för att bidra med kommentarer av typen ”en vindtät jacka är skönt att ha på sig när det blåser”.

Eller är det för klantigt att önska sig?
//Ronnie

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
J
P Pysslarn skrev:
Som jag påpekade är tåhätta det jag främst anser behövs i snickeriet; ofta följer spiktrampskydd med på köpet så att säga men det är ju ingen nackdel.

Att jag någon gång tappar verktyg med mera har nog ingenting med klantighet att göra och framför allt inget med valet av skor — det känns som en kommentar som har mindre med min eventuella klantighet att göra och mer med din egen begåvningsnivå.

Du kommer med svepande och vaga kommentarer som tyder på att du saknar erfarenhet av heldagsarbete på exempelvis betonggolv. Jag och kanske andra med mig skulle uppskatta om du kunde bli mer explicit i dina rekommendationer istället för att bidra med kommentarer av typen ”en vindtät jacka är skönt att ha på sig när det blåser”.

Eller är det för klantigt att önska sig?
//Ronnie
Det var då en egendomlig herre du verkar vara!
Jag svarade på @kniv
J Jansson69 skrev:
Är det inte bättre och enklare att ha bra dämpade skor typ gång/löp skor?
Ett väldigt enkelt och effektivt sätt att förebygga om man får ont av hårda golv såsom betonggolv..

Efter det så skrev du till mig om vad du tycker är vettigt och du beskriver om hur dåligt ett betonggolv är då du har tappat en massa verktyg på det..

Och nu detta svar som ingett annat är än personangrepp, har du så svårt att andra tycker så är det kanske enklast att du inte skriver😉

J
P Pysslarn skrev:
Ok, kan du ge då oss ett exempel på skor som du vet på ett enkelt och bra sätt dämpar och gör det möjligt att uthärda hårda golv.

Det du har delat är din åsikt men inga hårda fakta eller rekommendationer som bygger på några empiriska erfarenheter — varsågod, nu väntar vi alla med spänning på vad du har att leverera.

Vilka skor med bra dämpning gör det enkelt och är därmed det bästa sättet att uthärda hårda golv?

//Ronnie
Har varit i byggbranschen i ca 30 år och haft personalansvar i större antal av dessa år..
Att rekommendera en typ av sko, märke och modell som ska passa den jag svarade till är svårt då alla har olika fötter som kräver olika förutsättningar av skorna..

Själv är jag inne på andra paret av dessa som är väldigt mjuka och dämpande, brukar använda dessa skor i garaget och när jag arbetar där inte rivningsavfall med spiktrampskydd behövs vilket i mitt fall hemma är oerhört sällan.

• Vita löparskor med slitna detaljer på svarta bordet, med märkeslogo på sidan och mjuk dämpad sula.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett par vita löparskor på en mörk yta, med en sula uppåt som visar mönster i gult och svart samt texten "Fresh Foam" inuti skon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt hur det är ställt med läsförståelsen; TS frågade i första inlägget efter tips på lämpligt golv i sitt blivande snickeri då han tyckte att betonggolvet i nuvarande verkstaden var olämpligt av flera olika anledningar.
Man kan också formulera det så här: TS frågade i n t e vad för slags skor han bör använda på betonggolv.

Förmodligen för att det är golvet som är problemet och ”dämpande skor” bara ger en begränsad besvärslindring och inte löser andra problem.

Likaså har jag förtydligat att jag anser att tåhätta är viktigare än spiktrampskydd men ser inte det senare som någon nackdel. Uppenbart för alla som kan läsa och förstå en enkel text…

Att du har 30 års erfarenhet av byggbranschen och många av dem med ansvar för anställda verkar inte ha gjort dig till sakkunnig på golv eftersom du undvek den ursprungliga frågan och riktade in dig på skor.

Jag kan hålla med om att jag nog är en egendomlig herre men ser inget egendomligt med mina inlägg.
//Ronnie

J
P Pysslarn skrev:
Vet inte riktigt hur det är ställt med läsförståelsen; TS frågade i första inlägget efter tips på lämpligt golv i sitt blivande snickeri då han tyckte att betonggolvet i nuvarande verkstaden var olämpligt av flera olika anledningar.
Man kan också formulera det så här: TS frågade i n t e vad för slags skor han bör använda på betonggolv.
Ja läsförståelsen är inte din starka sida!
Jag vill minnas att jag explicit svarade en viss medlem och inte TS så nu vet du det!

P Pysslarn skrev:
Likaså har jag förtydligat att jag anser att tåhätta är viktigare än spiktrampskydd men ser inte det senare som någon nackdel. Uppenbart för alla som kan läsa och förstå en enkel text…
Vet inte varför du tjatar om dina krav det var inte dig jag citerade🙄
P Pysslarn skrev:
Att du har 30 års erfarenhet av byggbranschen och många av dem med ansvar för anställda verkar inte ha gjort dig till sakkunnig på golv eftersom du undvek den ursprungliga frågan och riktade in dig på skor.
Återigen läsförståelse!
P Pysslarn skrev:
Jag kan hålla med om att jag nog är en egendomlig herre men ser inget egendomligt med mina inlägg.
//Ronnie
Om du inte är läskunnig kan du låta bli att svara på mina inlägg!

Tack på förhand🙏

För att inte eskalera och bidra till att tråden går ännu mer off topic kommer jag inte att ge genmäle på ytterligare inlägg — oavsett hur enfaldiga jag tycker att de är.

Lämnar tråden med att hänvisa till inlägg #27…
//Ronnie

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
J
P Pysslarn skrev:
För att inte eskalera och bidra till att tråden går ännu mer off topic kommer jag inte att ge genmäle på ytterligare inlägg — oavsett hur enfaldiga jag tycker att de är.

Lämnar tråden med att hänvisa till inlägg #27…
//Ronnie
Har nu förstått att ska handla om dig oavsett om mitt svar var till någon annan från början, ett enkelt och fundamentalt grundläggande förslag för att underlätta arbeten på hårda golv. Så ska du in och slå ner på det och börja med dina predikningar om hur värdelöst ett betonggolv är, du får tänka på att alla anser inte samma som du så hoppas att du tar till dig det!

J Jansson69 skrev:
grundläggande förslag för att underlätta arbeten på hårda golv
Du borde kanske inte bli förvånad över att du får mothugg för att du vill lösa ett problem som tråden inte handlar om. Den startades för att hitta alternativ till hårda golv. Ett sätt kan ju vara att mala ner gummiskor och använda smeten som golvbeläggning, men att ha dem på fötterna är inte lösningen i den här diskussionen.

• Haha
  • Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
J
Hep Hep skrev:
Du borde kanske inte bli förvånad över att du får mothugg för att du vill lösa ett problem som tråden inte handlar om. Den startades för att hitta alternativ till hårda golv. Ett sätt kan ju vara att mala ner gummiskor och använda smeten som golvbeläggning, men att ha dem på fötterna är inte lösningen i den här diskussionen.
Ja ni som har varit medlemmar längre är lite tetiga och känsliga om man säger så😉😂

Magnus E K
En tråd som skapas på ett publikt forum som Byggahus är inte bara till för att den som skapat tråden ska finna en lösning på sitt specifika problem utan finns även för att andra som söker information ska hitta lösningar på snarlika problem (nu eller om 10 eller till och med 50 år). Så jag tycker inte det är fel med en bredare diskussion i en tråd med en så generell rubrik.

Rejält trägolv är helt klart bäst om man kan välja, utom möjligen om det slabbas mycket med vatten eller andra vätskor eller sker heta arbeten.

Om man redan har en lokal (inte direkt snickeri utan snarare hobbyrum med viss snickarverksamhet) med betonggolv och vill ha något trevligare, är det helt uteslutet att lägga klinker? Takhöjden är begränsad och trä bör inte ligga direkt mot golvet så blir knepigt med trägolv i detta fall. Jag tänker att man kan ju lägga ut en matta på de ställen där det är störst risk att man tappar ömtåliga verktyg eller verktyg som kan skada golvet.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Matta på et befintligt stengolv är nog en bra lösning. Kanske inte så dumt att kombinera trägolv med en matta, då man får fördelarna men slipper slitaget av trägolvet. Kanske lite onögigt dyrt dock.

Att trådar spårar ur och efter ett tag lever ett eget liv är varken konstigt eller oönskat. Många gånger kan det finnas värden i en urspårad tråd som är större än den ursprungliga frågan med eventuellt svar. Fast om man kommer in med en lösning på ett problem som (ännu) inte tråden handlar om får man vara beredd på mothugg.

Lite som i den analoga världen. Även om man har vettigare saker att säga än några personer som sitter i soffan på en fest och småpratar, så är det inte alltid man möts med uppskattning om man kommer inglidande från köket och börjar styra i deras samtal på nya saker. Kanske blir det bra, kanske inte. Fast man får nog räkna med att det kan bli lite mothugg.

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
en riktigt kraftig nysning.
Om vi pratar riktiga pappa-nysningar tror jag inte ens stengolv hjälper.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.