T
O Octavianus skrev:
Jag funderar också på golv i snickeri. Mest sugen är man ju på typ kubgolv. Vad kan vara lämplig tjocklek tro, och lägger man dem bara löst. Just nu har jag betonggolv.

Funderar även på sådana gummimattor man har i stall, dvs någon hårdare variant så man kan ha maskinerna på dem.
Du kan ju läsa vad @heimlaga skriver några inlägg upp...

När det gäller stallmattor så är de rätt bra på betonggolv för att spara knän och rygg, men egentligen lite för hårda för det. En häst är ju rätt mycket tyngre än en människa.
Jag skulle dock tro att det vore snudd på omöjligt att dra en större maskin på en.

O Octavianus skrev:
Jag funderar också på golv i snickeri. Mest sugen är man ju på typ kubgolv. Vad kan vara lämplig tjocklek tro, och lägger man dem bara löst. Just nu har jag betonggolv.

Funderar även på sådana gummimattor man har i stall, dvs någon hårdare variant så man kan ha maskinerna på dem.
Kubbgolv brukar väl vara någonstans kring 15 cm tjocka.

H heimlaga skrev:
Man brukar bygga stadiga trägolv i snickerier. Det tunnaste trägolvet jag har sett i något snickeri var omkring 35mm hyvlat och spontat. På bjälkar ungeför cc60 eller 70 cm. Jag tror bjälkarna var 4x7 tum eller någonting ditåt och spännvidden var kort.
Det blir många ton gjutjärn när man ställer maskinerna på plats.
Jag tror vi ser på ”snickeri” på lite olika sätt. Eller åtminstone i olika århundraden. ”Många ton gjutjärn” är inte en riktigt korrekt beskrivning av min verksamhet. Tyngst är fräsen på 600 kg, medan resten håller sig under 300 kg var.

AXS AXS skrev:
Någon som testat linoleum i snickeriet?
Tror det är linoleum vi har på möbelsnickarskolan. Det funkar absolut bra. Extra bra när elever svabbar golvet varje vecka och inte har en aning om lagom vattenmängd.

AXS
Hep Hep skrev:
Tror det är linoleum vi har på möbelsnickarskolan. Det funkar absolut bra. Extra bra när elever svabbar golvet varje vecka och inte har en aning om lagom vattenmängd.
Krävs nog bra underlag, typ flytspackel, sen kan det nog blir riktigt bra.
Kolla med forbo om de har tåligare variant.

Sen finns industriparkett, kanske lite dyrt...

En billigare lösning är gargeplattor i plast. Finns många varianter där vissa tål hög belastning.

S
Jag har epoxi-målat mitt betonggolv, det blir riktigt lättstädat.
Dock halt som jävulen när de blir blött, speciellt med lite såg-damm...

T Testarn skrev:
Du kan ju läsa vad @heimlaga skriver några inlägg upp...

När det gäller stallmattor så är de rätt bra på betonggolv för att spara knän och rygg, men egentligen lite för hårda för det. En häst är ju rätt mycket tyngre än en människa.
Jag skulle dock tro att det vore snudd på omöjligt att dra en större maskin på en.
Stallmattor finns i många varianter. På de hårdaste är det inga problem att dra en maskin men de är dåliga för lederna, både för hästar och människor, och de mjukaste är i det närmaste identiska med fallskyddsmattor som används på lekplatser. Skillnaden mot fallskyddsmattor är att de bästa tål trafik av hästar och att de kostar betydligt mer. Vi mer normala icke hästmänniskor använder (ibland) de hårdare i mitten av ett lyftarpodie och de mjukare (så ofta vi har råd) bredvid för att skydda stången och dämpa ljud.

Och för att inte vara helt OT så lägger man en plåt under maskiner för att sprida ut trycket om golvet är känsligt. Antingen en bit under varje fot eller hjul eller en hel plåt.

K
Lånar tråden lite...
Finns det någon som har ergonomiskt eller något typ av lite mjukare golv?
Har kollat på gymmattor och stallmattor som tipsats om, men tänkte om någon har faktiskt erfarnhet av vad som lämpar sig. Verkar finnas bra utbud att välja mellan med massa olika system, tjocklekar osv.

Ska lägga i garaget som har betonggolv idag. Är egentligen bara drygt 10kvm som behövs då jag inte tänkte lägga under bord och bänkar utan bara där man står och går.
Underlaget har fall som gör det väldigt ojämnt och det sliter att gå och stå på det hårda golvet. Tanken var att lägga plyfa/spån under det ergomoniska för att bli jämnt över just fallet.

J
K kniv skrev:
Lånar tråden lite...
Finns det någon som har ergonomiskt eller något typ av lite mjukare golv?
Har kollat på gymmattor och stallmattor som tipsats om, men tänkte om någon har faktiskt erfarnhet av vad som lämpar sig. Verkar finnas bra utbud att välja mellan med massa olika system, tjocklekar osv.

Ska lägga i garaget som har betonggolv idag. Är egentligen bara drygt 10kvm som behövs då jag inte tänkte lägga under bord och bänkar utan bara där man står och går.
Underlaget har fall som gör det väldigt ojämnt och det sliter att gå och stå på det hårda golvet. Tanken var att lägga plyfa/spån under det ergomoniska för att bli jämnt över just fallet.
Är det inte bättre och enklare att ha bra dämpade skor typ gång/löp skor?

J Jansson69 skrev:
Är det inte bättre och enklare att ha bra dämpade skor typ gång/löp skor?
Dels tycker jag att det är vettigt att ha skor med tåhätta och spiktrampskydd i verkstaden, framför allt det första.
Dels är betonggolv kasst av flera olika anledningar men främst för att saker går sönder när de ramlar i golvet. Jag har tappat kexfräs, otaliga eggverktyg, kombinationsvinkel med mera i mitt betonggolv, vilket fått ödesdigra och kostsamma konsekvenser.
Hade jag haft vad som helst hade jag gärna gett det för ett trägolv istället.

B/Ronnie

Jag la in ett trägolv. 30 mm furu. Klart skönare att gå på än alla former av sten oavsett skor. Lite skumt varför det märks så stor skillnad, då skorna borde betyda mest, men så är det.

Det enda jag behöver vänja mig med är att det blir märken i golvet av precis allt. Hjul med tung maskin, tappade prylar eller en riktigt kraftig nysning. Jag gissat att det kommer ge sig när hela golvet är fullt med märken och ytan mosats ihop, och att jag kommer vänja mig med det. Trots märkena är jag nöjd med valet. Andrasortering av furugolv kostade lite mindre än om jag lagt golvspån och billigaste laminatet från Byggmax. Och som nämnts tidigare. Eggverktyg och träbitar som tappas blir inte förstörda.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
J
P Pysslarn skrev:
Dels tycker jag att det är vettigt att ha skor med tåhätta och spiktrampskydd i verkstaden, framför allt det första.
Dels är betonggolv kasst av flera olika anledningar men främst för att saker går sönder när de ramlar i golvet. Jag har tappat kexfräs, otaliga eggverktyg, kombinationsvinkel med mera i mitt betonggolv, vilket fått ödesdigra och kostsamma konsekvenser.
Hade jag haft vad som helst hade jag gärna gett det för ett trägolv istället.

B/Ronnie
Vad ska du med spiktrampsskydd i en egen verkstad där man jobbar själv?
Det spelar ingen roll om du är så klantig att du tappar verktyg mm..

Återanvänder man redan använt virke är spiktramp en fördel men jag vill mest ha det för jag inte byter skor om jag gör något annat större projekt. Det räcker med två par (sommar och vinter) skyddskor för hemmabruk. Ett särskilt par till verkstan är överkurs.
Det enda jag märker av spiktramp är dessutom en något högre vikt men i min verkstad spelar det mindre roll då antalet steg blir så lågt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad ska du med spiktrampsskydd i en egen verkstad där man jobbar själv?
Det spelar ingen roll om du är så klantig att du tappar verktyg mm..
Mycket tvärsäkra och ofta nedsättande åsikter om andra. Kan du inte dela med dig av lite egna och positiva saker någon gång.

• Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
J
Hep Hep skrev:
Mycket tvärsäkra och ofta nedsättande åsikter om andra. Kan du inte dela med dig av lite egna och positiva saker någon gång.
Tycker du det jag anser att han sågarde mitt förslag ganska bra men som alltid vissa får andra inte😉
Det har jag redan delat att jag anser att ett par bra dämpade skor är det enklaste och bästa sättet att uthärda hårda golv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.