Vet inte om det är tillåtet/av intresse med en tråd som inte är en ren husfixningstråd? Gör ett försök i alla fall :)

Jag vart i somras ägare till mitt första hus, efter 2 bostadsrätter. En ganska väl underhållen 20tals villa på 160 kvm, lagom lantligt belägen, med en ordentlig uteplats, verkstad, jordkällare, lada och uthus. Där bor jag nu med min flickvän :) Hittills så har den mesta energin lagts på att flytta in och fixat sånt som inte har vart helt 100 och sånt som har gått sönder. Diverse blandare, några ronder mot en torktumlare, byta av trafo till spottar, badrumsventilation, målning mm. Utöver det så har ett gammalt barnrum fått sig lite nya ytskikt och är numera kontor.

Den här tråden kommer handla om huset då (självklart..), hur verkstaden kommer byggas om för att passa mig, gården i övrigt, ombyggnad/renovering av båtar, bilar, och motorcyklar.. Samt kanske även lite om djuren vi har :)

Bilder kommer självklart, och tråden fylls på löpande! :thumbup:

En bild på huset från troligtvis 40 tal

24xqv50.jpg

Största utvändiga skillnaderna mot nu är att numera är taket höjt, fasaden bytt, tomten höjd och att vi numera lever i färg :D

Ett väldigt fint hus. Skall bli intressant att följa.

NinjaSatan, det är väl det närmaste huset på bilden?

Välkommen till forumet!

Sådana gamla fina bilder är guld värda.

Utan att veta något skulle jag gissa att det är en gammal byskola.
Förmodligen då med lärarbostaden ovanpå.
Fint placerad vid vägskälet, och kanske med busshållplatsen alldeles utanför.

Får man fråga vad byn heter.?
Att det är Bohuslän syns ju i din användar-ID info.

Jajjamen, det är huset närmast på bilden! Huset är vad jag har lyckats luska mig fram till en gammal skomakarvilla? Och fastigheten slogs 1936 (om jag minns rätt) ihop med ett litet tvätteri, som numera fungerar som kaninhus/förråd. Busshållplats finns ungefär där kameramannen står på bilden. Tärnsjö är det vi bor i, ni vet, det som en gång var Sveriges myggrikaste ort. Priserna är ju därefter fortfarande, även om myggen numera är kraftigt bekämpade :)

En liten film från 1985

https://www.youtube.com/watch?v=vImi4Tx71uA

Huset syns vid ungefär 2.05, och som ni ser så är det numera mexisten fasad, nånting som jag tycker är otroligt snyggt, hade inte kunnat önska mig något annat!

Kul tråd! Trevligt hus (tycker nog iofs det hade varit snyggare i originalfasad men det är ju bara vad jag tycker, tegel är ju i alla fall hyfsat underhållsfritt:)), och alltid kul med lite kringbyggnader, det saknar jag! Men - och jag hoppas jag inte trampar på några ninjatår nu :o - fy satan;) vilken usel låt! Fast framförandet matchar ju i alla fall! :D

Ja det är det många som tycker, är det bara jag som är barnsligt förtjust i mexisten?

Haha låten är väldigt tidstypisk skulle jag vilja påstå :D

Det är inget direkt roligt väder nu så man får hålla på med det man kan göra, det har körts en hel del skit till återbruket och städats och donats vilket är rätt skönt, tycker om att ha det rent runt mig.

För övrigt så verkar många tycka att det är tråkigt att titta på färg som torkar, jag säger bara en sak, dubba ur en uppsättning hjul så är färg som torkar rena action rullen i jämförelse! Kommer bli lekhjul till ena bilen...
8wxpmr.jpg

Även plåtbocken har blivit monterad, nu är det nog lite avslöjat vilket mitt favoritmaterial är ;)
f280ur.jpg

Innerdörren i verkstan är avlivad, och det är uppmåttat för att byta ytterdörren mot en slagport vilket jag har en på G av en trevlig herre här på forumet. Lite el som ska flyttas först bara.. Här syns även vad som håller mig varm i verkstan, nersågad lastpall är både gratis och värmer gött :)
14ahafd.jpg

Så fort det blir lite ihållande plusgrader ska båten in, då den vart stulen 2 (eller 3) gånger i somras så kräver den en del omvårdnad...

Jag väntar fortfarande på bättre väder, var fan är våren nånstans? ;)

Men jag gjorde en inventering av skrotlagret och konstaterade att jag hade allt hemma för att smälla ihop ett par hyffsade garagehögtalare! (Y)

Som basar används MGR F-2010W/4 på 10"
mgr-f-2010w-4-p6708.jpg

Som simulerar så här i 75 liter sluten låda:
35jm3hi.jpg

Som synes inget lågbasmonster direkt, men fullt tillräckligt för att föra lite oljud ;)

Som diskant används Philips AD11602T4/7025,en 1" silkes driver i 4"x8" horn
Philips_AD11902T4-FF-HR.jpg

Som simulerar så här:
kurvaad11602190x155hstor.gif

Det blir alltså således perfekt att dela vid 2500hz, vilket passar väldigt bra då jag hade ett par 12db 2500hz filter liggandes... ;)

Lådorna är 75,5 liter byggda i 19mm spån, förutom baffeln som är i 19mm MDF. Egentligen borde det ha stagats lite invändigt, och egentligen borde dom ha varit djupare än breda för att undvika stående vågor, men nånstans får man dra gränsen, det är garagehögtalare :) Dämpade med vanligt gullfiber och tätade med latexfog
i73p53.jpg

Och sen fick jag faktiskt köpa 4 av de 6 konsolerna för att kunna skruva upp dom, det enda som köptes till dessa
14ty1l1.jpg

Ursäkta röran, det är planerat hur det ska bli men jag är inte riktigt där än ;) Har ropat hem lite ~10 år gammal kvalitets elektronik på tradera för en spottstyver som ska paras ihop med dessa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.