342 286 läst ·
8 118 svar
342k läst
8,1k svar
Vad väntar oss bilister?
Nu ska vi bada bastu, bastu!kisumisu skrev:
Gick ej edit
Men min analoga frys:
[bild]
Enda negativa jag har säga att indikatorlampan har gått sönder och att den låter mer än moderna.
Men det kan man väl ge förlåt till en trotjänare som hållt 30+ år?!
Sen den lilla delen, dvs att den drar mer el kan man väl också förlåta? När man bor i Norrland där det är vinter 10 månader av 12 och brukar dessutom låta frysen vila på sommaren (använder den att förvara saker man får på hösten och använder bort innan varmaste månaderna).
Så spillvärmen går ändå till nytta och dessutom om det är dyr spillvärme, vad kostar en ny frys vartannat år plus all mat som förstörts när nån kretskort lägger av?!
Andra frysar har man ju fått byta eller laga kretskort på som den här Miele från 2012.
Kretskort lagat år 2024
[bild]
Original handtagen höll väl bara 5år det här är min modifikation, handtag som jag hittade på tippen och har fungerat:
[bild]
Men sen har jag valt att köra en modern elbil dels pga garantier, dels för att en modern och gammal fossilbil (om vi inte pratar retro som praktist omöjligt få tag i) kostar mycket att laga (nu skriver jag inte ens om original service, men den lilla runt om hörnet verkstaden måste ju ha en timlön på minst 2000kr och lägger in 3 timmar på nåt som kanske tar en halvtimma göra), sen den lilla biten att Sverige och Finland har billig el men j*****t dyr diesel/bensin.
Var väl billigt med diesel på 90-talet början av 2000 talet när man fick köra med billig finsk brännolja! Men det satte ju staten, tullen och alla smuggelnasarna stopp på! Runt 2007 kostade ju den röda varianten ca 4kr litern.
Men idag får du inte ens i Finland till de priset. Men finnarna har satsat fint på elbilsladdning snabbladdarna kostar ca 2-3 kr kwh. Men här i Sverige är det 5kr ++++ och ett j***a gnäll om gratisdunkar med bensin. Om elbilisten gnäller om laddpriser och vill ladda till normalpris!
Men det är väl den svenska jantelagen (som nu inte enbart är svensk egentligen)....märks ju även på andra saker.
Men det tur man bor i eget hus där inte nån förening etc lägger i sig att man använder billig hushållsel till bilen eller snor el från dom stackarna som snyltar med gratis el till motor/kupevärmare på gemensamma anläggningar. När stackarna inte får igång sin dieselbil vid -20 o kallare utan motorvärmare. Det måste man ju förstå!
Ps. Har själv ägt dieselbil och kallstartat i -36 gick igång, även om det var som en isbit....men man har ju inte kanske haft råd satsa på ordentligt batteri och när verkstaden runt hörnet tar 5000kr i arbetskostnad att byta ett batteri så kan man ju kanske förstå det visserligen....
O helt klart gäller ju det här elbilar likväl det är ju därför det inte lönar sig laga vissa elbilar! Batteriet kanske kostar 10% och 90% är arbete och annat jux!
Ja man kanske är i fel bransch och borde utbilda sig till bilmekaniker o starta egen runt hörnet verkstad 🤔 nu börjar ju många av dessa verkstäder lägga ner när dom inte klarar elektronik från bilar som är år2000+ och lär nog kunna ännu mindre om elbilsteknik 😉 kanske det som är så bittert och man måste sprida falska rykten om elbilar....
Men de klart sen har vi ju EU som måste samarbeta med människor som Elon Musk. Förbjuda att man lagar saker osv pga miljö 😠
Kanske bäst emigrera dig till Norge 😂
Hahaha ja nu ser jag. Var nog lite morgontrött försökte i mobilen hitta tråden med effektavgifter osv där var mycket om elbilsladdning vara och icke vara osv....A AndersS skrev:Du återstarta återstarta tråden efter mitt senaste inlägg för tre år sedan.
Och jag är ännu mera övertygad idag om det positiva med förarassistans, röststyrning, osv.
Även Volvo-dieseln rullar vidare och fått på sig sommardäcken, men det börjar bli dags med ett batteribyte efter åtta år för att parkeringsvärmaren ska fungera när den behövs, har väl fått ladda någon extra gång i vinter. Har ju inte med bil att göra men det blev en ny snabbare dator i förra veckan, är ju alltid bra nu när man tillhör de äldre och kanske tänker lite långsammare.😉😇
Nää, fokusera på det positiva och tänk "de ska va gött å leva......."😀
Och precis vad jag skrivit "många" gånger tidigare att det som finns idag är nivå 2 av förarassistans och vad man också skriver i artikeln som det länkas till från Nederländerna.DennisCA skrev:
Samma som jag noterat ett flertal gånger, systemen ska användas på rätt sätt.😉 Så gör man det "har det stor potential att förhindra trafikolyckor och skador". Men det kanske var den "goda nyheten".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är det och vi blir väldigt vana med olika system!A AndersS skrev:Och precis vad jag skrivit "många" tidigare att det som finns idag är nivå 2 av förarassistans och vad man också skriver i artikeln som det länkas till från Nederländerna.
Samma som jag noterat ett flertal gånger, systemen ska användas på rätt sätt.😉 Så gör man det "har det stor potential att förhindra trafikolyckor och skador". Men det kanske var den "goda nyheten".
[bild]
Handen på hjärtat backade jag också en gammal volvo stortsett bara ut. Jo jag vet idioti av mig, men när du blir van med allt plingplong och sen kör en analog bil kan det bli fel.
Var riktigt tur att ingen råkade komma då.
Mest stör jag mig dock på nyckeln "ja just man måste ju vrida nyckel manuellt" 😂 Tom fjärrlås där man måste fysiskt trycka på nyckeln är pyton (stå där och leta nyckel när bilen kan känna av nyckeln och öppna åt en) så allt nytt är inte dåligt heller men det är dåligt att man blir för van med lyx!
Samma här. Jag kör den gamla bilen med vanlig farthållare max ett par mil ett par gånger i månaden. Ibland kan det gå mer än en månad mellan gångerna. Hittills har jag kommit ihåg att tänka efter vilka finesser den gamla bilen saknar när jag har satt mig i den för att köra iväg. Jag kommer att hålla fast vid det aktiva tänka-efter-före-beteendet, för säkerhets skull.A AndersS skrev:
Tills systemet kraschar.P pmd skrev:
Dålig mobiltäckning, snö etc.
Men visst det är dit vi påväg med diverse molnlösningar och mycket väl kommer man ju "bricka" bilar likt mobiltelefoner, tv etc görs redan idag dvs "closed source" och man släpper inte uppdatering eller tom släpper nån uppdatering som tar död.
Men men det här är ju tillverkarnas och myndigheternas drömscenario!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns ju redan idag lite väl mycket.
Tänk den dagen andra förutom du och din arbetsgivare som får tillgång till den här infon.
Ps. Verkstan och besiktning lär nog också se dessa redan idag...
Ps2. Nu kanske nån säger jaaa men det där ökar ju säkerheten... kanske jag ska inte säga nåt om det. Men kommer inte bli kul köra bil om några år om det här fortsätter.
Redigerat:
En funktionen som bilen har är att kunna skicka/ta emot info till/från andra bilar med samma system om det är halt i området man kör och något av bilens system har kopplats in pga halka. Men ännu har jag inte sett någon nytta då man inte har en en aning om var det andra fordonet finns i området.
Den infon lär ju rimligen följa med med en viss otydlighet.A AndersS skrev:
Nä nog finns det ju bra grejor också.A AndersS skrev:
Jag blev t ex anvisad ta en annan mindre väg en gång av navigatorn då de hade hänt en stor olycka på den vanliga E4.
Jag trodde navigatorn först fått tuppjuck då de var väg som ledde in bla på ett villaområde.
Satte igång P4 och ja i radion sades om olyckan. Visst sas det i radion men jag hade inte den kanalen igång så hade missat den vägen och hade nog inte heller börjat själv köra till nåt villakvarter för att runda olyckan.
Sedan kan man även ifrågasätta nyttan av dessa omledningar. Körde en gång i rusningstrafik Stockholm. Helatiden plingade infotainment "ta den vägen" "ta den här vägen" hade jag då lytt den så hade jag nog fått väldigt många passager även i onödan till trängselskatt 😂
Trafikmeddelanden kan man ställa in så att annat man spelar upp i bilen avbryts för trafikmeddelandet och man ställer in volym separat för meddelandet. Tyvärr inte när man stängt av radion utan enbart när den är på så jag har för vana att enbart nolla volymen. I mitt fall kör jag nästan alltid på kända vägar så navigator/karta används nog enbart när jag letar efter de små byavägarna och vill även kunna se om det finns vägbommar.
Lycka till att göra det på en Kia!A AndersS skrev:Trafikmeddelanden kan man ställa in så att annat man spelar upp i bilen avbryts för trafikmeddelandet och man ställer in volym separat för meddelandet. Tyvärr inte när man stängt av radion utan enbart när den är på så jag har för vana att enbart nolla volymen. I mitt fall kör jag nästan alltid på kända vägar så navigator/karta används nog enbart när jag letar efter de små byavägarna och vill även kunna se om det finns vägbommar.
Som har en radio som man inte ens kan söka in starioner på vanligt vis. Är nog helt anpassad till DAB (när man ör i Sthlm så funkar ju DAB bättre i den än FM).
I alla fall jag har aldrig lyckats hitta den manuella inställningen.
Vet och förstår vad du menar. Då min gamla fossilbil hade en helt vanlig Pioneer radio med mp3 cd spelare, som jag faktist saknar! Var bättre ljud också. Dock har min nya Kia helt ok ljud. Men den första kian hade som en mormorsstereo ingen bas alls 🙄😂
