F
A AndersS skrev:
Japp, låter som det är halvdant system Porschen fått.
Finns inget system som tillämpar vad som "är allmänt känt", inte jag heller när jag rattar själv.;)
Nej, klart det inte finns nåt självkörande system för det, det förväntar jag mig inte heller.

Det borde du göra när du kör själv, det är väldigt mycket säkrare att lämna en meter extra mot en ofta dold och dåligt röjd högersida. Bara ett tips, jag är inte ute efter en debatt.
 
F
useless useless skrev:
Vilken bensin ska kortslutningen sätta fyr på? Kablarna går ju inte inuti bränsleledningarna.
Måste bara lyfta det faktum att bensinen ofta dras rakt igenom motorn till bränslepumpen så det du skriver är delvis inte korrekt.
 
F fsn skrev:
De bensinångor den kommer åt, den är inte svårare än så. Vanligtvis en konsekvens av att nåt annat brännbart brinner som i sin tur smälter nåt annat som gör att bränsle läcker.

Jag har råkat ut för två bilbränder. Den ena var inte elektrisk utan berodde på en oljekylare som gick sönder och skickade 5 liter motorolja rakt på en turbo, det brann men var nästan självsläckande. Den andra branden berodde på en förlorad jordning av motorn som gjorde att elen letade sig igenom en stålomspunnen slang som dessvärre var bakre bromsslangarna, det resulterade i en brand som smälte en bränsleslang men det gick också över förväntan men krävdes brandsläckare. Det resulterade senare i en omkonstruktion.
Visst finns det undantag, men vid de allra flesta bränder så har branden fått fäste redan innan det går så långt att bensinen börjar brinna.

Diesel är inte ens klassat som brandfarligt, så det ska väldigt mycket till innan en brand startar i bränslesystemet på en dieselbil.
 
F
useless useless skrev:
Visst finns det undantag, men vid de allra flesta bränder så har branden fått fäste redan innan det går så långt att bensinen börjar brinna.

Diesel är inte ens klassat som brandfarligt, så det ska väldigt mycket till innan en brand startar i bränslesystemet på en dieselbil.
Det var väl ganska exakt det jag skrev både i 8018 och 8022 eller?
 
useless useless skrev:
Diesel är inte ens klassat som brandfarligt
Enligt vem? Storstockholms brandförsvar verkar i alla fall klassa diesel som brandfarlig vätska, klass 3.

Informationsgrafik som förklarar vad brandfarliga varor är, inklusive klassificeringar av brandfarliga vätskor från klass 1 till 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Dieselbilar från BMW och Volvo (kanske fler?) har ju brunnit lite av sig själva, dvs utan att någon tänt på. Sot är väl problemet i de fallen, så nog hände(r) det.
 
Unikt namn
Min brinner varje gång jag tänder diselvärmaren...
 
F fsn skrev:
Det borde du göra när du kör själv, det är väldigt mycket säkrare att lämna en meter extra mot en ofta dold och dåligt röjd högersida. Bara ett tips, jag är inte ute efter en debatt.
Nja, jag kör ju också alltid med Lane Kepping Aid aktiverat, finns olika inställningar hur den ska fungera, så det blir inte så bra (försöker styra tillbaka bilen om du kommer för nära vägmarkeringarna) vilket är ganska bekvämt också.:cool: Förhoppningsvis är sedan systemet för kollisionsskydd snabbare än mig om det gäller vilt, lite läskigt faktiskt då de drar till bältet så det känns och kan maxbromsa bilen med ett jäkla "plingande".
 
J
A AndersS skrev:
Mobilen ligger väl alltid i jackan och är uppkopplad mot bilens system;)
Handsfri för samtal och röststyrning, sam talsyntes för att lyssna på meddelanden och röststyrning för att skicka (jo det kan bli lite rappakalja om det finns länkadress inlagd "https/.......)
Jag har kört en Passat GTE, där är infotainment så dåligt att man måste starta om och pilla på telefonen ändå.

(Nu har jag denna veckan lämnat tillbaka GTE och köpt en Zoe - spännande nedgradering, jag körde motorväg första gången i morse, visst saknar jag "travel assist" som i praktiken kör bilen själv.)

Jag brukar använda whatsapp för att tala in text på telefonen, det har inte heller funnits i android autos gränssnitt. Det -hrm- har jag gjort när man kör på en rak motorväg med lane assist på. Så det gäller att välja tillfällena man "litar" på systemet så att det inte händer nåt om det slutar funka. Passaten gav dock ett meddelande när den tappade kamera eller radar.
 
Röststyrning av media och klimatanläggning fick jag ta till mig då allt detta gjordes från en pekskärm på bilen. Men hur naturligt som helst idag, med att t.ex. bara säga fryser eller svettas och få svaret på fryser "ökar temperaturen med en grad";).
Men hantering av mobilen är felfritt.
Sedan att man själv är lite otydlig med uttal ibland får man leva med, är självförvållat med smålänsk dialekt, kan ju vara detsamma med fysisk person när man svarar "hocken ä' dä'":cool:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Röststyrning av media och klimatanläggning fick jag ta till mig då allt detta gjordes från en pekskärm på bilen. Men hur naturligt som helst idag, med att t.ex. bara säga fryser eller svettas och få svaret på fryser "ökar temperaturen med en grad";).
Men hantering av mobilen är felfritt.
Sedan att man själv är lite otydlig med uttal ibland får man leva med, är självförvållat med smålänsk dialekt, kan ju vara detsamma med fysisk person när man svarar "hocken ä' dä'":cool:
Gissar att du kör Tesla? De system jag provat på andra fordon har lämnat mycket att önska...
 
J JohanLun skrev:
Gissar att du kör Tesla? De system jag provat på andra fordon har lämnat mycket att önska...
Volvo
Men funderar lite kring hur systemen fungerar och ska användas. Deras Pilot Assist är ett nivå 2 om man pratar "självkörande" och ett hjälpsystem, dvs du måste ha koll på bilen. Men man har lärt sig på vilka vägtyper det är bra och bekvämt alternativ mindre bra, som jag noterade tidigare får man i mitt fall acceptera att ca 30 % blir jag själv som får styra.
Det är definitiv inte självkörande, så har man de förhoppningarna blir man säkert besviken.
 
Redigerat:
kisumisu
Anonymiserad 433451 skrev:
har inga appar eller andra saker som jag ska hålla koll på.
Tycker inte om moderna saker som ska rädda världen ..

Elon musk hade saker för sig nyss... dessa. visar vilken typ av människa han är..
Han är rik och skor sig på andra människor... Ska jag stötta?
Nej aldrig.

EU ska avgöra framtiden... jovisst..
men de stjäl vår energi genom att köpa den på grunder av tvång... ingå avtal med djävulen... Men va bra då ska man inte gnälla när elen är dyr eller när EU kommer med nästa sak de ska ha... Som straff när Sverige inte kan förse eu med energi...
Eller tvingar till höjda skatter..

globalism är ett sattyg som kommer starta krig... Men det har ingen fattat ännu... vänta bara... Och det kan komma från länder som inte fick vara med. och dela...
Här håller jag helt med dig!

Alla dessa j***a appar, molntjänster, abbonemang etc etc! Fy jag ryser av ilska!!

Men det är f*n ingen som har nånsin brytt sig när andra saker än elbilar har dessa.
Tom bensinmackar har börjat känna igen även fossilbilar genom regskylt.

Man pratar bara positivt om molntjänster och abbonemang som krävs till dieselbilen för att få igång bränsle värmare mm.

Är också då praktist att kunna styra belysningen, värmepump, spa ja stortsett hela huset med mobilen.

Sen står man och "bölar" elbilen har för mycket elektronik 😂

Men jag håller med dig jag skulle också vilja ha en elbil som bara hade de mest nödvändigaste och en bilstereo som en vanlig dödlig kan byta ut! Kunna även sätta igång värmen i bilen via Bluetooth eller vanlig timer men nä nu skall allt gå via "abbonemang" och mobilnät!

Nästa grej är gnälla
det på kineser men man accepterar vad usa gör. Äger själv en kinesisk mobiltelefon som infört "Beacon Call" samtal via Bluethoot. Kanske inget man till 99% behöver men riktigt praktist om man är nånstans där mobiltäckning saknas ełler man inte vill slösa operatörerns dyra data.

Ps. Sen bölar man om Kina när det gäller bilindustrin. Men det går bra att använda sin Iphone o annan mobil, sin dator, tv mm. Inte ens Tesla är 100% kinafri, men vill bara göra vinst.

Vitvaror och annan elektronik slängs för att de drar för mycket el.

Ah analoga elbilar:

Bilinredning med energidisplay, analoga knappar och spak i en äldre bilmodell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ratt och instrumentpanel i en äldre bil med Renault-logotyp, med hastighetsmätare och bränslemätare tydligt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen dörr på bil visar grå interiör med säte och instrumentpanel i ett garage. En kartong syns på golvet och en soffa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Renault Express elbil står parkerad och är till salu för 24 000 kr i en annons på Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit Renault Express elbil från sidan, parkerad framför en röd byggnad. Visar upp laddkabel ansluten till fordonet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit Renault Express elbil till salu på Blocket för 24 000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
kisumisu
Gick ej edit

Men min analoga frys:
Kontrollerpanel för en äldre frys med slitna reglage och trasig indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda negativa jag har säga att indikatorlampan har gått sönder och att den låter mer än moderna.

Men det kan man väl ge förlåt till en trotjänare som hållt 30+ år?!

Sen den lilla delen, dvs att den drar mer el kan man väl också förlåta? När man bor i Norrland där det är vinter 10 månader av 12 och brukar dessutom låta frysen vila på sommaren (använder den att förvara saker man får på hösten och använder bort innan varmaste månaderna).

Så spillvärmen går ändå till nytta och dessutom om det är dyr spillvärme, vad kostar en ny frys vartannat år plus all mat som förstörts när nån kretskort lägger av?!

Andra frysar har man ju fått byta eller laga kretskort på som den här Miele från 2012.
Kretskort lagat år 2024
Kontrollpanel på en gammal frys med termostatinställningar och trasig indikatorlampa, temperaturen ställbar mellan -15°C och -32°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Original handtagen höll väl bara 5år det här är min modifikation, handtag som jag hittade på tippen och har fungerat:
Närbild av två vita fryshandtag, där den ena är en hemmagjord modifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sen har jag valt att köra en modern elbil dels pga garantier, dels för att en modern och gammal fossilbil (om vi inte pratar retro som praktist omöjligt få tag i) kostar mycket att laga (nu skriver jag inte ens om original service, men den lilla runt om hörnet verkstaden måste ju ha en timlön på minst 2000kr och lägger in 3 timmar på nåt som kanske tar en halvtimma göra), sen den lilla biten att Sverige och Finland har billig el men j*****t dyr diesel/bensin.

Var väl billigt med diesel på 90-talet början av 2000 talet när man fick köra med billig finsk brännolja! Men det satte ju staten, tullen och alla smuggelnasarna stopp på! Runt 2007 kostade ju den röda varianten ca 4kr litern.
Men idag får du inte ens i Finland till de priset. Men finnarna har satsat fint på elbilsladdning snabbladdarna kostar ca 2-3 kr kwh. Men här i Sverige är det 5kr ++++ och ett j***a gnäll om gratisdunkar med bensin. Om elbilisten gnäller om laddpriser och vill ladda till normalpris!

Men det är väl den svenska jantelagen (som nu inte enbart är svensk egentligen)....märks ju även på andra saker.

Men det tur man bor i eget hus där inte nån förening etc lägger i sig att man använder billig hushållsel till bilen eller snor el från dom stackarna som snyltar med gratis el till motor/kupevärmare på gemensamma anläggningar. När stackarna inte får igång sin dieselbil vid -20 o kallare utan motorvärmare. Det måste man ju förstå!

Ps. Har själv ägt dieselbil och kallstartat i -36 gick igång, även om det var som en isbit....men man har ju inte kanske haft råd satsa på ordentligt batteri och när verkstaden runt hörnet tar 5000kr i arbetskostnad att byta ett batteri så kan man ju kanske förstå det visserligen....

O helt klart gäller ju det här elbilar likväl det är ju därför det inte lönar sig laga vissa elbilar! Batteriet kanske kostar 10% och 90% är arbete och annat jux!

Ja man kanske är i fel bransch och borde utbilda sig till bilmekaniker o starta egen runt hörnet verkstad 🤔 nu börjar ju många av dessa verkstäder lägga ner när dom inte klarar elektronik från bilar som är år2000+ och lär nog kunna ännu mindre om elbilsteknik 😉 kanske det som är så bittert och man måste sprida falska rykten om elbilar....

Men de klart sen har vi ju EU som måste samarbeta med människor som Elon Musk. Förbjuda att man lagar saker osv pga miljö 😠

Kanske bäst emigrera dig till Norge 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du återstarta återstarta tråden efter mitt senaste inlägg för tre år sedan.
Och jag är ännu mera övertygad idag om det positiva med förarassistans, röststyrning, osv.
Även Volvo-dieseln rullar vidare och fått på sig sommardäcken, men det börjar bli dags med ett batteribyte efter åtta år för att parkeringsvärmaren ska fungera när den behövs, har väl fått ladda någon extra gång i vinter. Har ju inte med bil att göra men det blev en ny snabbare dator i förra veckan, är ju alltid bra nu när man tillhör de äldre och kanske tänker lite långsammare.😉😇
Nää, fokusera på det positiva och tänk "de ska va gött å leva......."😀
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.