P pmd skrev:
Svårigheterna med autonoma biler i Sverige kommer därför högst troligen att ha ganska liten betydelse för hur bra det går för självkörande bilar globalt.
Jag tror du underskattar problemet med att få autonoma bilar att fungera på sydligare breddgrader.
'Har du någonsin varit i t.ex. Paris eller Rom? En autonom bil har ingen chans i en sådan trafikmiljö. Svensk trafikmiljö är nog rena barnleken i jämförelse. Sen ska du tänka på hur det ska gå i städer som Kairo eller New Delhi.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
För mig räcker det om man kan få ytterligare förbättrad nivå 2 av förarassistans. 👍

P
L lbgu skrev:
Jag tror du underskattar problemet med att få autonoma bilar att fungera på sydligare breddgrader.
'Har du någonsin varit i t.ex. Paris eller Rom? En autonom bil har ingen chans i en sådan trafikmiljö. Svensk trafikmiljö är nog rena barnleken i jämförelse.
Jag har kört bil i flera stora städer i Europa. Just Paris och Rom har jag dock bara trafikerat till fots, med spårvagn, taxi, och tunnelbana.

Jag stod en gång på andra sidan gatan från triumfbågen i Paris och studerade biltrafiken som smidigt snurrade runt i rondellen runt triumfbågen, minst 6-7 i bredd, trots avsaknad av filmarkeringar. Då kom ett gäng japaner och försökte fråga mig hur man tar sig till triumfbågen (det såg väl lite vanskligt ut att korsa gatan till fots). Jag tror åtminstone att det var vad de försökte fråga mig.

Jag försökte förklara att man kan kunde gå under gatan genom trappor och gångar. Den frågande ledarjapanen sa "ありがとう" och konfererade en kort stund med sin grupp, varpå sen allihopa sprang över gatan med en banzai-rusning. Alla överlevde.

Jag tror inte att autonoma bilar kommer att finnas inom 5-10 år, men när singulariteten inträffar kommer vi snart att ha dem på våra vägar.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
"Självkörande" eller autonoma blir luddigt vad som avses, det brukar anges i 5 nivåer och det som finns idag på en del bilar är nivå 2 (exkluderar alla olika testprojekt som förekommer).
Sökte på en enkel förklaring och VW hade en artikel om det, där man skriver att steget från 2 till 3 är det största, dvs inte utan förare som måste finnas i vissa situationer men ska kunna släppa körningen helt till fordonet, men är inte en autonomt fordon.

Nivå 1 till 5 beskrivning

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.