Hej!

Är ny här på forumet och jag har lite funderingar över värmesystem.
Vi bor i ett gammalt hus, tidigt 1900-tal, liten gård, och står inför en totalrenovering. Vi har väldigt ofta strömavbrott, så vi vill inte vara alltför bundna till en värmekälla utan behöver alternativ.

I dagsläget sitter vi på en vedspis, (som definitivt ska vara kvar), och en vedeldad panna med 500L acc.tank. Vilket är för lite vintertid.

Det jag funderar på är att sätta in en vattenmantlad kakelugn och en luft/vatten, samt golvvärme istället för radiatorer. Så man vid strömavbrott kan köra cirkulationspump med batteri och fortfarande få värme till huset. Samt laga mat på vedspisen.

Låter detta som ett vettigt alternativ, både funktionellt och pengamässigt eller bör vi tänka om?

En ny vedanläggning med panna och större tankar ligger som jag ser det ungefär i samma prisklass som en luft/vatten men jag slipper jobbet med veden.
Men det finns så många alternativ och lösningar och det är säkert inte bara vi som blir strömlösa och behöver ha en klurig lösning på detta bekymmer.

Dela med er:)

Något jag missat eller ni undrar över, hör av er!

Tacksam för svar

Jag skulle ha gjort precis som du beskriver. Mindre jobb med veden. Mer tid för forumet ;)

Haha, ligger något i det:) Men vad gör man om man inte är i skogen eller i vedhögen? Känns det inte väldigt bekvämt?:P

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, risken är att magen växer och musklerna tvinar bort...

Hej!
Jag har en kakelugnspannan, samt en Mitsubishi luft/vatten med golvvärme i hus byggt 2008
l/v pumpen installerades 2015, efter det så eldas det nästan aldrig man blir som någon skrev lat och fet.
Kakelugnen med installation och skorsten kostade ca 100 000 kr och det kostade l/v pumpen också.

Hej!

Hur upplever du kakelugnspannan? Jag har kikat lite på den och den verkar intressant. Kopplad till acc.tank?
Luft/vatten är ju bra så länge man ha ström i huset..
Hade ni kakelugnen som enda värmekälla innan l/v pumpen installerades?
det landar runt de summorna, men det är vad det kostar att installera bergvärme..? det är lite mer flexibelt att ha kakelungn och pump känns det som..

kimf
En liten fördel med golvvärmen är ju att den, likt en kakelugn, har en hel del tröghet i sig (självklart beroende på vad det är för golv, men om det är ingjuten golvvärme vi pratar om). Så det tar en stund att få värme i det när man startar igång den om plattan är kall. Men golvet är ju också varmt ett tag efter att cirkulationspumpen stannat vid eventuellt ström avbrott. Du har dock samma eftersläpning åt andra hållet efter ett långt strömavbrott.

Nej vi hade en Nibe frånluftspump vilket är ren skit den reparerades för ca 5000 kr och fungerade 3 veckor, offerten för den reparationen var på 23 000 kr då åkte skiten ut. Kakelugnspannan har inbyggt 650 liter så ingen övrig tank. Däremot så är det en laddomat mellan kakelugnen och vp med egen cirkulationspump så den går att köra på extern el vid behov.
Angående kakelugnspannan så är den mycket bra, gäller bara att hitta någon som vet vad han gör vid installation annars så får man lära sig själv.

Det är ofta mycket tjat om tröghet o golvvärme, det är ju så att värmen går på när hösten börjar och går till vårvärmen tar över. Kakelugnen ger värme mycket fort principen är densamma fast det är vatten som värms och man bestämmer själv på termostaten i toppen på pannan när den skall släppa ifrån sig vattnet så tröghet som ofta omnämns är så marginell att det inte spelar någon roll. Vid ett elavbrott för några år sedan som varade i tre dygn så hade vi full värme i hela huset genom enbart eldning. Huset är 1,5 plans på ca 160 km och det var snöstorm som knäckte elstolparna den gången, nu är elen nergrävd ut till oss och har inte haft elavbrott sedan dess.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.