Problemen har funnits vid utrullning av stamnät. Är ju en helt annan hantering vid efteranslutning.

Jag har läst igenom alla de trådar trådar jag hittat ang. IP-Only och deras (o)verksamhet under de senare åren.

Många av författarna har en negativ (eller mycket negativ) inställning med brutna löften i massor.

Men sedan finns det en liten klick synnerligen positiva (eller synnerligen "förstående") författare som jag starkt misstänker jobbar på någon form av uppdrag från det inblandade företaget.

IP-Only har accepterat uppdraget att förde landsbygden med fibernät. Att man klarat av detta i vissa tätorter har inte med saken att göra.

Man har däremot med sin acceptans utestängt alla konkurrenter.

Och nu har vi (efter mer än fem års väntan) INGENTING!

Eller kan någon rekommendera något annat än slö-TELIA:s mobilnät?

Det ligger väl i sakens natur att de tiotusentals som faktiskt fått sin leverans av IP-Only inte går in i sådana här trådar och skriver att allt fungerat ungefär som förväntat.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Jag har läst igenom alla de trådar trådar jag hittat ang. IP-Only och deras (o)verksamhet under de senare åren.

Många av författarna har en negativ (eller mycket negativ) inställning med brutna löften i massor.

Men sedan finns det en liten klick synnerligen positiva (eller synnerligen "förstående") författare som jag starkt misstänker jobbar på någon form av uppdrag från det inblandade företaget.

IP-Only har accepterat uppdraget att förde landsbygden med fibernät. Att man klarat av detta i vissa tätorter har inte med saken att göra.

Man har däremot med sin acceptans utestängt alla konkurrenter.

Och nu har vi (efter mer än fem års väntan) INGENTING!

Eller kan någon rekommendera något annat än slö-TELIA:s mobilnät?
Man får vara medveten om att när man skriver på ett fiberbredbandskontrakt så blir det som man tillåtit tex IP-only att muta in området inom kontraktstiden och blockera för att andra Operatörer att projektera och bygga fibernät i området.

Att man sen vill ha mer betalt för att förlänga blockaden av andra fiberoperatörer är väl fräckt.

Men jag förstår dem. Kanske fiberprojektportföljen har ett värde, eller en upparbetad kostnad, utan att de fått något gjort? Hur ska de få ekonomin att gå ihop?

Bäst och billigast är ofta om lokala närmast ideella fiberföreningar projekterar och anlitar duktigt folk att gräva mm. ute på landsbygden. Det är inte självklart att Telia Öppen Fiber är intresserade. De har nog högre lönsamhetskrav än ip-only.

När kontraktstiden snart löper ut så är det väl husägarna som får kontakta andra fiberföretag och se om någon annan är intresserad och har trovärdigare tidsplan.

Att "muta in" områden är ett sätt för fiberföretagen att garantera sig själva ett monopol. Att dom inte frivilligt släpper kunder i befintliga avtal gör dom ju för att behålla värdet i området och för att inte släppa in möjliga konkurrenter. Och helt plötsligt finns det bidrag och så går ekvationen för att bygga nätet ihop.

Att beteendet är moraliskt förkastligt drabbar ju inte riktigt IP-only då det är få gånger någon sitter i beslutsfattning och väljer bort IP-only för att deras hantering i byggprocessen har brister. När nätet väl är på plats så fungerar tjänsterna oftast bra.

Som jag tidigare sagt så blir det bäst om fiberföreningar bygger ute på landet. Det blir ett helt annan diskussion om grannen kommer över och diskuterar fiberdragningar än om en säljare från IP-only kommer och gör det.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Som jag tidigare sagt så blir det bäst om fiberföreningar bygger ute på landet. Det blir ett helt annan diskussion om grannen kommer över och diskuterar fiberdragningar än om en säljare från IP-only kommer och gör det.
Ja, instämmer (efter att ha väntat på IP-Only i 4,5 år.
Varför tar inte kommunerna tag i detta, slöhet eller inkompetens?

Skall snart flytta till en bostad i utkanten av Halmstad, och där är det Halmstad Stadsnät som gäller.
Enkelt för de boende, praktiskt och okomplicerat!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför tar inte kommunerna tag i detta, slöhet eller inkompetens?
Bredband åt alla....
Är det inte något som fallit mellan stolarna som en långt gången konsekvens av att Televerket privatiserades?
Det finns inget statligt verk (eller kommunal instans) som har ansvar för en kommunikationsförbindelse som alltid fungerar. Som alltid är öppen för nödsamtal även när strömmen gått?

Ringa 112 , få en tag i ambulans, trygghetslarm för gamla eller 1177.se för vårdrådgivning är mer best effort idag.

I Danmark byggdes ett nytt bostadsområde med en kabel som innehöll både fiber och två koppartrådar för telefoni för att klara kraven på tillgänglighet som gällde på tidigt 90-tal. Antar att det inte föll väl ut och föll i glömska... :oops:

/Bakåtsträvaren Blackarrow

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.