Allt utom den suddiga texten är ok

galento
Ibland kommer det upp en ruta som frågar om man vill tillåta att den här sidan att använda "urklipp",är det någon som vet vad som menas med detta ?
Mvh G.

Om du med den här sidan menar forumet så gör det så att det temporärt sparar det inlägg du skriver som ett urklipp i windows och sen skickar iväg det till forumet. Därav varningen om att websidan försöker komma åt urklippshanteraren

Att zooma i bilder har man ju kunnat göra några år i firefox.
Svensk rättstavning när man skriver på forum är ju åxå (ajdå!!!) schysst...
Jag upplever firefox som lättare, snabbare och bättre på det mesta. Med IE-tab och inställningen att alltid använda en sådan när man accessar exchange-webmail eller andra sidor där man förlorar mycket funktionalitet känner jag inte att jag saknar nåt i Firefox2.

Finns det några problem med firefox?
Typ betala räkningar via internet?

/RIchard, man kanske ska byta ....

PS.jag kör båda systemen nu . DS

utvärdering

Blev nyfiken på Firefox efter att läst denna tråden och har nu kört med den i en ca 6-7veckor men väljer att byta tillbaka till IE och dess 7:a.
Några kommentarer:
* Det känns som den tar hem en sida snabbare, men när man sedan rullar sidan så uppfattar jag som den "hugger" och är segare än IE, bl.a. när man rullar trådar på detta forumet.
* på vissa sajter har den sämre funktioner än IE, t.ex. bokningar hos SAS där man är inloggad som användare.
* I fackpressen finns artiklar om säkerhetsbrister i Firefox men de får inte lika stora artiklar utan mest små notiser, så det är nog i praktiken inget skillnad mellan Firefox och IE.
Har svårt att finna några områden där jag får en aha-känsla att Firefox är bättre än IE7, så jag byter nu tillbaka.
Är ingen MS-anhängare utan tar det som är bekvämast och enklast.

Slår ett slag för Opera. En suveränt enkel och snabb webbläsare. Eftersom jag sysslar bla med webbutveckling har jag och använder alla tre. Opera, Mozilla och Ie. I nämnd ordning. Det är dock sällan jag startar IE nuförtiden.

el_richard: Ja, det finns några problem med Firefox. Ska man vara rättvis så är det inte Firefox' fel egentligen, men ändå... Det finns ett antal sajter som utvecklats för Internet Explorer, eller åtminstone med IE som tänkt browser, där utvecklarna helt enkelt struntat i att se till att sidorna blir läsbara i andra browsers än IE.

Så, använd gärna Firefox, men avinstallera inte IE riktigt än...

Två exempel:
Outlooks webbmail ser till exempel inget vidare ut i Firefox. Maconomy tidrapporteringssystem (ganska vanligt förekommande för många företag) visar ingenting för FF-användare.

Som sagt, felet ligger egentligen inte i Firefox, men kör man bara FF riskerar man alltså att inte få se vissa saker på vissa sajter. Bara så du vet. :)

Jag arbetar en del med sånt som rör webutveckling, och jag måste säga att jag föredrar Firefox alla gånger. En viktig del i detta är att Ff i hög grad följer den standard som finns, medan Microsoft försöker skapa en egen standard. Om man vill kan man se detta som ett försök från Microsoft att stärka sin ställning som programvaruleverantör. Om fler och fler använder alternativ till IE kommer allt färre sidor att designas så att de bara fungerar med IE.

Håller helt och hållet med dig, andersmc. Jag är själv utvecklare (både webb och windowsapplikationer), och i de flesta fall brukar det finnas krav på att en publik webbsajt ska vara kompatibel med "common browser", och inte bindas till IE. Webbapplikationer för internt bruk är det en helt annan sak med. Där tillåter man sig att tvinga sina anställda till en browser.

Firefox i alla lägen. Ingen mer än jag som irriteras nåt oerhört på IE:s sökfuntion? Firefox sök är ju underbart bra och ensamt bärande argument mot IE.

------------
Jorå, såatte

Uppdaterade nyss Opera till 9.2. Installationsprogrammet var 6,4Mb... Hur stort är installationspaketet till IE? ;)

Anyway.. Jobbar även med nätverksadministration, bla skolor. Vi har gjort en jättenuttig "install on demand" av Firefox som vi skjuter ut per elev. Roaming profiles, egna inställningar, hela köret.

Annars, för de som sysslar med webbutveckling.. Alla borde köra sina sajter genom denna:

http://validator.w3.org/check?uri=http://www.byggahus.se/&charset=iso-8859-1&doctype=Inline

Om vi nu ska prata validering så finns ju en utmärkt validator som ett Tillägg till Firefox. Det kan ingen webutvecklare vara utan.
Om man är tvungen att använda sidor som är felkonstruerade och bara fungerar i IE så kan man installera tillägget IE Tab i Firefox. Då kan man köra dessa sidor ändå utan att lämna Ff. Detta är även utmärkt om man som utvecklare behöver kolla in buggarna i IE:s rendering.

Tack för tipset, det var ju en elegant idé!

Lyckades en gång skapa en JSP som fungerade hwelt OK i FF och Opera, men blev blank i IE ;) IE är känslig för va CSSara ligger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.