1 819 läst ·
47 svar
2k läst
47 svar
Vad tycker ni om detta med körkortsålder ?
Ja det är frågan , men alla oavsett ålder som inte anses lämpliga som bilförare av läkare borde ju inte ha körkort. Men det är väl allmänt känt att kroppens sinnen för många blir sämre med åldern.
Ett skräckexempel var väl svägerskans granngubbe som hade så dålig syn så frun fick sitta bredvid och hjälpa tala om vägen .
Ett skräckexempel var väl svägerskans granngubbe som hade så dålig syn så frun fick sitta bredvid och hjälpa tala om vägen .
Nej man behöver normalt inget läkarintyg för lägre körkortsbehörigheter. @galento skriver att han anser att "en läkare ska anse att personen är lämplig" för att personen ska få ha körkort. Möjligen menar han något annat.O skrev:
Nu kommenterade jag inte läkarintyg utan detta
Vilket innebär att när en läkare bedömer att en patient inte uppfyller de medicinska kraven för att ha körkort, är läkaren skyldig att anmäla detta till Transportstyrelsen – oavsett om patienten är 18 eller 95 år.
Vad jag begriper av svensk lag har läkare redan en så kallad anmälningsplikt.galento skrev:
Vilket innebär att när en läkare bedömer att en patient inte uppfyller de medicinska kraven för att ha körkort, är läkaren skyldig att anmäla detta till Transportstyrelsen – oavsett om patienten är 18 eller 95 år.
Vem har snackat om läkarintyg?Alfredo skrev:
Om man tex får en sjukdom som gör en olämplig för att köra bil, så skall behandlande läkare rapportera det så att körkortet dras. Det kan vara temporärt, eller permanent.
Edit: ser att jag inte var först på den…
Jag hade ett äldre par som grannar, de var väldigt trevliga men är tyvärr borta nu. Mannen närmade sig 80 och hade cancer så han slutade frivilligt köra. Sedan fick kvinnan en allvarlig skada och kunde inte köra längre. Då började mannen köra igen, men han såg så dåligt så kvinnan fick berätta vad hon såg. Till slut avled mannen, och då fick ju kvinnan börja köra igen. Men hon kör bara till mataffären och liknande korta sträckor. Inga olyckor så vitt jag vet. Det finns dock en annan kvinna här, också 80+, som kört i diket flera gånger.
Ja , tycker också det kan vara bra med en hälsokontroll när man kommit upp i åren.Nissens skrev:
Att läkare inte alltid anmäler till transportstyrelsen om en person inte är lämplig att ha körkort har man sett exempel på när vi själva fått försöka övertala en person att ställa bilen , gudskelov insåg hen detta och gjorde det .
Javisst kan det vara bra. Det vore också bra om man även kom på något som fick ner statistiken i de grupper som orsakar många olyckor..galento skrev:
Ja , tycker också det kan vara bra med en hälsokontroll när man kommit upp i åren.
Att läkare inte alltid anmäler till transportstyrelsen om en person inte är lämplig att ha körkort har man sett exempel på när vi själva fått försöka övertala en person att ställa bilen , gudskelov insåg hen detta och gjorde det .
Själv har jag högre behörighet och är inne på läkarkontroll vart 5:e år. Tror det börjar vid 45.
O skrev:
@galento skriver:Nissens skrev:
Det betyder inte att de som en läkare anser olämpliga ska vara utan körkort, utan det betyder ordagrant att för att ha körkort ska en läkare anse att personen är lämplig. Denna typ av lämplighet dokumenteras normalt med ett läkarintyg.galento skrev:
Återigen, denna anmälningsplikt handlar om när en läkare finner att någon är olämplig. Jag kommenterar förslaget att det ska krävas "lämplighetsintyg" från läkare för att inneha körkort. Sen finns det idag ingen absolut skyldighet utan läkaren behöver ej anmäla om "det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon."O skrev:
@Alfredo , är inte detta samma sak ? Att inte anses lämplig som bilförare av läkare ochAlfredo skrev:
Det betyder inte att de som en läkare anser olämpliga ska vara utan körkort, utan det betyder ordagrant att för att ha körkort ska en läkare anse att personen är lämplig. Denna typ av lämplighet dokumenteras normalt med ett läkarintyg.
Återigen, denna anmälningsplikt handlar om när en läkare finner att någon är olämplig. Jag kommenterar förslaget att det ska krävas "lämplighetsintyg" från läkare för att inneha körkort. Sen finns det idag ingen absolut skyldighet utan läkaren behöver ej anmäla om "det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon."
att läkare ska anse personen lämplig som bilförare ? I båda fallen är det ju läkaren som
bestämmer lämpligheten.
Nej det är inte samma sak. I det ena fallet krävs att en läkare gör en bedömning och tillstyrker lämplighet. I det andra fallet handlar det om att en läkare "råkar" bedöma att patienten är olämplig.galento skrev:
Det första fallet krävs idag bara för högre körkortsbehörigheter. Det andra fallet gäller idag för samtliga behörigheter.
Nej, det är som andra skrivit så att läkare har anmälningsplikt och gör en anmälan helt enkelt.Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Återigen, denna anmälningsplikt handlar om när en läkare finner att någon är olämplig. Jag kommenterar förslaget att det ska krävas "lämplighetsintyg" från läkare för att inneha körkort. Sen finns det idag ingen absolut skyldighet utan läkaren behöver ej anmäla om "det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon."