Vill gärna ha era synpunkter på vår planerade utbyggnad och planlösning. Vi bor i en 50-talsstuga med en nyare utbyggnad. Nu planerar vi riva 50-talsstugdelen av huset och behålla utbyggnaden. Utbyggnaden ska sedan få en ny utbyggnad (blir lite som gamla, nya Ullevi här känner jag men hoppas ni hänger med).

Den del vi har kvar från befintligt hus är vardagsrum (007), sovrummen (009 och 011) samt WC och passage däremellan. Hela den rektangulära huskroppen ovan är det som vi planerar bygga.

Lite info/våra tankar såhär långt:
  • Vi vill ha fyra rum där två nyttjas som sovrum och två rum som hobbyrum/kontor/gästrum.
  • Hobbyrum 006 kommer inte ha kvar några "väggstumpar" från gammal yttervägg.
  • Vi har nog ändrat oss angående köksön och tänker skippa den. Räcker arbetsytorna ändå?
  • Ugnen är placerad under spisen.
  • Diskmaskinen kommer vi nog flytta till närmst väggen mot entrén.
  • Vi kommer ha ryggåstak (så som det är i vardagsrummet idag) i en stor del av nybyggnationen men har inte bestämt oss i vilka rum. Kanske enbart ryggåstak i kök, entré, lounge och matplats.
  • Eventuellt kommer vi ha vind ovanför hobbyrummen. Men vi har redan vind ovan befintliga sovrum. Blir det för mycket förvaringsutrymme? Byggfirman är även inne på att vind inte är optimalt för förvaring pga prylar binder fukt mot taket.
  • Vi har sydvästläge där altan och spabadet är. Åt det hållet har vi en sjö och egen brygga. Det är därför vi valt att rita in en lounge för den platsen i huset har den finaste sjöutsikten.
  • Teknikrummet har förutom sjövärmepump, golvvärme etc. även utrymme för garderober/förvaring.
  • Vi kommer återanvända många fönster från 50-talsstugdelen som vi river därför står det "BEF. FÖNSTER" på vissa.
Stort tack på förhand för era synpunkter!

• Arkitektskiss med planlösning för ett hus med utbyggnader, visande rum såsom kök, sovrum, hobbyrum, lounge och teknikrum, samt möblerade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning för ett husprojekt med angivna områden som kök, vardagsrum och sovrum, inklusive märkningar för fönster och teknikrum.
    Skapa konto
BirgitS
Det ser jättejobbigt ut att laga mat i det där köket, långa avstånd så allt måste bäras omkring. Tänk dig att du ska ha 10 saker från kyl, frys och annan förvaring till middagen och då måste gå i 3 vändor fram och tillbaka mellan högskåpen och diskhon. Utan köksö blir det samma sak när matkassarna packas upp, 3-4 saker i taget ska bäras från något ställe där kassarna kan stå till högskåpen.

Det finns något som heter arbetstriangeln, vilket innebär att det ska vara korta avstånd mellan de ställen där man är mest, dvs. kyl/frys/matförvaring, diskhon och hällen. Den huvudsakliga arbetsytan bör vara mellan diskhon och hällen och rekommenderat avstånd är 80-120 cm. Andra arbetsytor används mycket mindre, så inte viktigt att ha flera meter bänk på andra sidan hällen. Sen ska man tänka på att nära diskmaskinen ska det finnas plats för porslin och glas så att man inte behöver bära omkring det varenda gång man ska tömma maskinen.

Mitt förslag är att flytta högskåpen till väggen mot tvättstugan, ha diskhon nära dem och hällen längre bort. En köksö är bra som en ytterligare arbetsbänk, och den behöver inte ha några sittplatser om man inte vill utan kan vara just en arbetsbänk och förvaring.

Det är mest yteffektivt om bredden på tvättstuga och teknikrum är 250 cm. Då kan man ha 60 cm bred utrustning/skåp på vardera sidan och få 130 cm emellan. 130 cm krävs för att en rullstol ska kunna vända. Jag antar att detta bygge kräver bygglov och då måste man ta hänsyn till tillgänglighetskraven. Det måste också finnas ett tillgänglighetsanpassat badrum och det ser inte ut som att något av dem uppfyller de kraven.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser jättejobbigt ut att laga mat i det där köket, långa avstånd så allt måste bäras omkring. Tänk dig att du ska ha 10 saker från kyl, frys och annan förvaring till middagen och då måste gå i 3 vändor fram och tillbaka mellan högskåpen och diskhon. Utan köksö blir det samma sak när matkassarna packas upp, 3-4 saker i taget ska bäras från något ställe där kassarna kan stå till högskåpen.

Det finns något som heter arbetstriangeln, vilket innebär att det ska vara korta avstånd mellan de ställen där man är mest, dvs. kyl/frys/matförvaring, diskhon och hällen. Den huvudsakliga arbetsytan bör vara mellan diskhon och hällen och rekommenderat avstånd är 80-120 cm. Andra arbetsytor används mycket mindre, så inte viktigt att ha flera meter bänk på andra sidan hällen. Sen ska man tänka på att nära diskmaskinen ska det finnas plats för porslin och glas så att man inte behöver bära omkring det varenda gång man ska tömma maskinen.

Mitt förslag är att flytta högskåpen till väggen mot tvättstugan, ha diskhon nära dem och hällen längre bort. En köksö är bra som en ytterligare arbetsbänk, och den behöver inte ha några sittplatser om man inte vill utan kan vara just en arbetsbänk och förvaring.

Det är mest yteffektivt om bredden på tvättstuga och teknikrum är 250 cm. Då kan man ha 60 cm bred utrustning/skåp på vardera sidan och få 130 cm emellan. 130 cm krävs för att en rullstol ska kunna vända. Jag antar att detta bygge kräver bygglov och då måste man ta hänsyn till tillgänglighetskraven. Det måste också finnas ett tillgänglighetsanpassat badrum och det ser inte ut som att något av dem uppfyller de kraven.
Tack för att du tar dig tid med synpunkter! Vi tänker nog ha en köksö (som blir en bra avställnings- och arbetsyta) men inte en som byggs ihop med köket utan i så fall köper vi en och ställer dit som inte är förankrad i golvet. Jag är medveten om arbetstriangeln och har tänkt att vi typ fått till den, se nedan skärmdump. Mellan arbetsyta, vask, spis, ugn och diskmaskin är det bra avstånd och lättarbetat. Men ja det är kanske lite för långt avstånd till kyl och frys. Jag gillar inte riktigt förslaget med högskåpen längs väggen mot tvättstugan för då försvinner den arbetsytan där. Att istället ha bänk med arbetsyta där kyl och frys är idag blir för långt bort. Jag vill inte ha vask och spis på en sida och arbetsbänk på andra så man spiller på golvet mat som ska flyttas mellan arbetsytan och vasken/grytan/avfallspåsen.

Teknikrummet och badrummet är både tillgänglighetsanpassade. Det syns lite svagt på ritningen att det är utritat en streckad ring som är 130 cm på flera ställen i köket, hallen, teknikrummet etc. för att visa att det får plats för en rullstol att vända. Arkitekterna sa att badrummet är så litet som det får vara för att fortfarande vara tillgänglighetsanpassat. Teknikrummet är större än badrummet.

Planskiss av kök och närliggande rum med markerad arbetszon, arbetsyta och placering av spis, vask och diskmaskin inom en röd triangulär kontur.
Skapa konto

BirgitS
A Accio skrev:
Jag gillar inte riktigt förslaget med högskåpen längs väggen mot tvättstugan för då försvinner den arbetsytan där.
Jag tänker att det räcker med arbetsytan mellan hon och hällen plus den på köksön, samt fortsatt ho och häll längs ytterväggen men i motsatt ordning eftersom det är viktigare att hon är nära förvaringen. I ditt förslag tror jag att bänkytan längs tvättstugeväggen blir väldigt lite använd eftersom ingen i längden orkar hålla på och bära saker dit bort.
A Accio skrev:
Teknikrummet och badrummet är både tillgänglighetsanpassade. Det syns lite svagt på ritningen att det är utritat en streckad ring som är 130 cm på flera ställen i köket, hallen, teknikrummet etc. för att visa att det får plats för en rullstol att vända
Jag såg inte ringarna och när jag försökte uppskatta bredden på teknikrummet fick jag det till att det var bredare än vad det tydligen är. Men tvättrummet är ju bredare än det behöver vara och jag personligen skulle lägga den ytan på något annat rum (köket).

Det behöver inte vara130 cm mellan köksön och bänken vid fönstret eftersom man inte behöver vända där, man kan köra runt köksön eller backa åt vänster och vända efter köksön. Det räcker med 120 cm där, vilket gör det lättare att flytta saker mellan ytorna.

När det gäller tillgänglighetsregler så se här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker att det räcker med arbetsytan mellan hon och hällen plus den på köksön, samt fortsatt ho och häll längs ytterväggen men i motsatt ordning eftersom det är viktigare att hon är nära förvaringen. I ditt förslag tror jag att bänkytan längs tvättstugeväggen blir väldigt lite använd eftersom ingen i längden orkar hålla på och bära saker dit bort.
Tack igen för dina synpunkter, väldigt värdefullt. Jag har nu funderat vidare utifrån det du skrivit och våra egna önskemål. Vi vill b.la. ha två diskhoar då vi ofta står i köket där den ena diskar och den andra lagar mat (och vill ha åtkomst till vatten/ho vid matlagningen).

Väggen med fönstren är 538 cm totalt. Om man räknar in ytan för spis, två diskhoar och att det försvinner arbetsyta i hörnet bredvid kylen så har vi kanske arbetsyta på runt 280 cm.

Planskiss över kök och tvättstuga med kyl, frys, mikrovågsugn, spis, två diskhoar och arbetsytor, samt utrymmen för garderober och lounge.
Skapa konto

Jag har minskat avståndet mellan köksbänk och köksö till 120 cm, det är mycket bättre som du skriver. Om vi nu väljer att ha köksö, får se där hur vi bestämmet. Tvättstugan vet vi inte om vi vill minska i bredd för vi vill kunna köra in barnvagn och barncykel där så då är det bra med golvyta.

BirgitS
Jag förstår helt din synpunkt om två diskhoar och så blir det också i vårt kök när vi gör om det, även om det inte är samma skäl.

Jag skulle personligen välja att ha den övre hon närmare kylen så att det mellan den hon, som kan användas för att skölja/skala grönsaker, och hällen blir en bra arbetsyta där man kan samla det som behövs vid matlagningen. För mig skulle det vara viktigare än att ha en ho alldeles bredvid hällen.

• Gilla
Accio
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.