Jag har läst denna tråd från några år sedan och kan därifrån konstatera att forumet verkar anse att sockerbitar är skit och torix visst går om man vet vad man håller på med (medan övriga verkar vilja se torixen utrotad för gott).

Håller på dra utanpåliggande el med EKRK (el. motsv. halogenfri, 1.5 mm2 överallt förutom spisuttaget) i en hel villa och efter att ha gjort några dosor med Wago 222 (eller var det 221?) så tyckte jag det var väl bökigt. EK:n i kablarna är ju bra styv och då vill det ogärna lägga sig prydligt och snyggt när man ska knö på locket över 3-4 st snabbklämmor och ledare. Då insåg jag att jag hade en påse ubåtar liggandes och provade dessa istället.

Sicken fröjd, bara att lägga ihop och skruva, lite koppar synlig innan och efter, dra skruven så den sitter utan att ta i för mycket, dra i alla tåtar så du vet att de sitter, vik undan, nästa bunt ledare. Men så hände det att jag precis skulle stänga en dosa, petade lite på ledarna så vips hoppade en ubåt av. Kardelerna måste ha vikt undan från skruven när jag vek undan dem. Inte värre än att jag fick sätta om den, men det känns ju lite olustigt. Vad hade hänt om jag missat det? Isolationstest skulle säkert fortfarande se bra ut utan att det märktes något, och jag vet inte om min lilla multimeter klarar att ta ordentlig kontinuitet över så stora avstånd som skulle behövas för att vara säker.

Jo U-båtar har fördelen att de tar lite plats, men nackdelen att den har flera ledare, upp till fyra, under samma skruv vilket alltid är en risk. Lätt hänt att de hamnar omlott iställe för bredvid varandra. Du skriver EK och kardeler - det är väl inte så att du blandade EK och FK i en U-båt? Det bör fungera men innebär en ökad risk för fel.

Jag har bara sett problem med U-båt en gång, där någon skarvat FK 1.5 med RK 0.75. Där satt den senare löst.

Eventuellt finns/fanns det U-båtar med för klen skruv i förhållande till diametern på hålet som lättare gjorde att FK/RK hamnade på sidan.

Dålig förbindning är inge bra då den är svårt att upptäcka. Det sker först vid ett belastningsprov. I den mån man mäter kortslutningsströmmen i alla uttag kanske den går att påvisa.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo U-båtar har fördelen att de tar lite plats, men nackdelen att den har flera ledare, upp till fyra, under samma skruv vilket alltid är en risk. Lätt hänt att de hamnar omlott iställe för bredvid varandra. Du skriver EK och kardeler - det är väl inte så att du blandade EK och FK i en U-båt?
Felskrivet av mig, enbart entrådiga ledare här.

Vad för skillnad gör det om de hamnar omlott istället för bredvid? Samtliga har ju kontakt med antingen skruven eller "muttern" de kläms emot eller båda. Även om torix har klara nackdelar har ju ändå de flesta installationer med dessa fungerat, och där är ju t.o.m ledarna tvinnade om varandra.

Torix består av en lindad fjäder som rätt monterad är lite följsam och trycker ihop om det skulle bli tendenser till glapp. Ett skruvförband följer inte efter en ev rörelse utan blir glapp. Så Torix har lite av samma egenskap som tex Wagon har och är rätt monterad betydligt säkrare.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Vad för skillnad gör det om de hamnar omlott istället för bredvid?
Dels kan ledaren gå av när de korsar varandra, och dels kan de lossna och "ramla" ned bredvid varandra fast då utan kontakttryck från skruven. Det var troligen det senare som inträffade i ditt fall, de lade sig till rätta.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Jag gillar ubåten. Men jag använder den som "stopp". Och inte som kopplings.klämma

Kapar man förkorta trådar blir det lätt spretigt, de ska vara så långa att man kan böja dem "snyggt och prydligt".
Ett litet kännetecken på vem som gjort arbetet.;)

A AndersS skrev:
Kapar man förkorta trådar blir det lätt spretigt, de ska vara så långa att man kan böja dem "snyggt och prydligt".
Ett litet kännetecken på vem som gjort arbetet.;)
Mjo, avvägning det där mellan att göra dem lite korta så att det ser klantigt gjort ut, eller lite långa så det blir svårt att få plats med allt det styva överskottet i dosan. EKRK är oförlåtande på det sättet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dels kan ledaren gå av när de korsar varandra, och dels kan de lossna och "ramla" ned bredvid varandra fast då utan kontakttryck från skruven. Det var troligen det senare som inträffade i ditt fall, de lade sig till rätta.
Tack för svaret, det är bra att veta och jag får helt klart vara extra vaksam framåt. Det får bli att göra en sista extra kontroll av varenda ubåt innan jag driftsätter.

En tanke, tror du man skulle kunna, som en slags kontroll, mäta resistansen från första dosan till sista anslutningspunkten och sedan jämföra mot den beräknade ledningsresistansen? Å andra sidan, vad skulle vara en rimlig avvikelse där...

Jag tror att med en sådan mätning är svårt att få ett resultat som är vettigt att tolka. Ligger två trådar ihop utan tryck så får man i princip samma övergångsmotstånd som om förbindningen utsätts för tryck. Skillnaderna blir ofta uppenbara först vid höga belastningar, så höga att man normalt inte mäter med den strömstyrkan.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Börja inte att försöka mäta, det ger inget, sen det med U-båtar, bara hålla koll på att alla trådar går i botten och är det FK så tvinnar man dom först, dra till samtidigt som man vickar lite på U-båten, då lägger sig allt tillrätta i den med bra kontakt.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.