Den man har i öppna spisen och lägger veden på så den kommer upp en bit - Svetsad eller gjuten bara för att klabbarna skall upp från askan och möjliggöra enklare rengöring och ge mera syre i brasan? Ni vet vaaa!? :S

Eldjärn - Eldhäst... ?

Och var tusan köper man en sån?

(Kollat in all byggmarknader i området men jag har ju inte ens ett namn på eländet!)

Roster kanske?

Redigerat:
Ni är på rätt spår! Men jag är inte ute efter en eldhund eller eldbock - Jag vill ha ett sånt galler som lyfter upp hela skiten och inte bara klabbarna i ena änden...

Bah! Kanske får damma av pinnsvetsen och köpa lite stålstav på 6x8mm... Hmmm.. bara skönt att handla på nätet! =) Pay up and get the stuff typ!

Roster.

Jag så en lösning i en spis där hade man bara lagt in 4 järnvägsrälsbitar i spisen o sen veden på. Kan tänka mig att de lagrar en del värme också. Måste kanske inte vara järnvägsräls men grova 4 kants järn kan nog funka åk till skroten.

Ett budget alternativ är väl att lägga in ett par bitar vinkeljärn enbart för att lyfta upp veden något. Ett riktigt roster med asklåda under är väl att föredra när man ska städa kaminen dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.