Håller på att bygga mitt drömm hus.
8 tum timmer hus 1 1/2 plan.
100 m2 st är varje våning på.
Och ska försöka att få så lite energi kostnad som ja kan få.
Har köpt tanums fönster som har k-värde på 1,2.
Har golvvärme i plattan och under plattan har ja 300 mm cellplast.
i taket har ja enbart 2100 mm isolering ( har rygg ås tak) skulle se dumt ut med mer isolering skulle få en jätte vindskiva.
Kommer ha stockarna syndliga så inge innerväggar lr isolering.
Har hört att k-värdet i ett timmer hus är toppen ändå.
Har köpt 1st 13,5 kv/h nibe bergs värme pump.
Har desstuom lagt ner rör som ja ska koppla på en köksspis som är vattnen buren som jag kopplar in på golv värmen och dusch vattnet.

http://www.eurofire.se/koksspis.shtml

Classic modell 5 hade ja tänkt att införskaffa.
Den ger 23 kv/h

SÅ är det någon som har något liknande system lr har hört någon annan som har detta och vad denna tycker om detta?

Allt kommer ju att kosta en hel del men vad ja tror så kommer detta betala sig jäkligt fort

Bara du har tillräckligt med ackumulatorvolym så blir det nog bra....

Hej Micael

Vi kör ett liknande system men med en Wamsler K158 istället för Classical, lika hög effekt dock. Har en acktank på 750 med fyra slingor (två varmvatten, två sol). Den är givetvis underdimensionerad för huset som är c:a 135 kvm, varav 50 kvm hyfsat välisolerat tillbygge och resten timrat med panel men ingen tilläggsisolering (utom taket). Idealet för dygnseldning hade varit 1500 l för oss, möjligen 2 m3 för att ha lite extra.

Men genom ett bra styrsystem med veckour kan vi snåla på acken dagtid när vi inte är hemma och nattetid. Funkar oväntat bra faktiskt, iallafall ner till minus 5-6 grader (vi har inte hunnit ha kallare här i år ännu). När det blir ännu kallare får vi nog räkna med att inomhustempen går något under komforttemp tills när vi kommer hem. Å andra sidan går värmen snabbt upp i huset igen när man eldar i kökspanna (och minskar dessutom uttaget ur acken ganska kraftigt de timmar man eldar på kvällen).

Nackdelen med kökspannan är å andra sidan densamma - pannan ger några kW ut i luften vilket gör att det tar längre tid att ladda tanken än man kanske först tror. Jag hade nog inte vågat ladda ex. 1500 l med kökspannan - dels för att det tar för lång tid, men också för att det blir ganska höga rökgastemperaturer och varm skorstensstock efter några timmars eldande.

Elpatron är naturligtvis bra att ha när man är bortrest längre tid än ett dygn. Vi har också skaffat solfångare som ska monteras till våren. Perfekt om man har kökspanna eftersom man knappast vill elda i pannan när det brjar bli varmare utomhus.

Tja, det var vad jag kom på för tillfället.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.