Hej!
Min mor har fått en ny vattenmätare installerad, när jag tittade på den idag så visade pilarna att det flödade vatten. Jag kollade så att inga kranar droppade, jag stängde av kranarna till toaletterna och jag tittade efter fukt på alla ställen där det går att inspektera kranar och rör men kan inte se någon fukt. Stänger jag någon av kranarna för eller efter mätaren slutar det flöda. Jag filmade mätaren under 15 minuter och kom fram till att det gick åt 1 liter på ca 10 minuter. Kan det läcka så mycket utan att jag kan se det någonstans? 1 plan med källare och gjuten bottenplatta där det är prisolrör dragna. Om det läcker dolt borde det inte komma fram någonstans då? Digital vattenmätare med blå ram visar en förbrukning på 100,529 kubikmeter i en källare, med pilar för vattenflödesriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan kanske vara säkerhetsventilen på varmvattenberedaren, där kan det fastna skräp om vattnet stängs av .

Finns det någon vattenutkastare utomhus som ev läcker?

N Nissegandhi skrev:
Kan kanske vara säkerhetsventilen på varmvattenberedaren, där kan det fastna skräp om vattnet stängs av .
Är bergvärmepump, kan inte se att det är blött från något dräneringsrör i pannrummet.

P paralun skrev:
Finns det någon vattenutkastare utomhus som ev läcker?
Har kollat den också, nåde på ut och insidan, snustorrt.

Krilleman
N Nalleboda skrev:
Har kollat den också, nåde på ut och insidan, snustorrt.
Fast om det hade varit fel på enkom vattenmätarens ultraljudsmätning, så skulle du ju ha samma missvisande flöde med kulventilen på mätarkonsolen avstängd...

Så det skvallrar ju att något läcker...

• Gilla
Nalleboda och 1 till
  • Laddar…
Säkerhetsventilen till varmvattnet är vanlig, du kan prova genom att stänga bort varmvattnet i värmepumpen på ventilröret och se om flödet slutar, då har du även konstaterat om det är på kallvattnet eller varmvattnet, rinnande WC-stolar är vanligt men 1 liter på 10 min syns knappt på ytan, torka torrt med papper och se om det rinner fram

H hannes96 skrev:
Säkerhetsventilen till varmvattnet är vanlig, du kan prova genom att stänga bort varmvattnet i värmepumpen på ventilröret och se om flödet slutar, då har du även konstaterat om det är på kallvattnet eller varmvattnet, rinnande WC-stolar är vanligt men 1 liter på 10 min syns knappt på ytan, torka torrt med papper och se om det rinner fram
Jo, jag stängde av varmvattnet tror jag och det flödade ändå. Jag har som jag skrev vridit av kranarna till toastolarna utan att se någon skillnad... 🙈

Krilleman
N Nalleboda skrev:
Jo, jag stängde av varmvattnet tror jag och det flödade ändå. Jag har som jag skrev vridit av kranarna till toastolarna utan att se någon skillnad... 🙈
Fast det var inte det jag menade...

Som du beskriver ovan så upphör läckaget om du vrider av ventilen på vattenmätarkonsolen. Det intygar att du har en läcka på systemet som du inte ser...

Annars skulle felmarginalen fortsätta om det enkom berodde på den nya vattenmätaren.

Krilleman Krilleman skrev:
Fast det var inte det jag menade...

Som du beskriver ovan så upphör läckaget om du vrider av ventilen på vattenmätarkonsolen. Det intygar att du har en läcka på systemet som du inte ser...

Annars skulle felmarginalen fortsätta om det enkom berodde på den nya vattenmätaren.
Ja, då är vi överens! Jag fattar inte var vattnet tar vägen isf. bara...🙈
Läste lite om ultraljudsläcksökare, kan det vara nästa steg eller ska man bara vänta och se var det blir blött?

N Nalleboda skrev:
Det spelar ingen roll då det aldrig är säkert att gamla kranar tätar, tycker jag kan tyda från kopplingen i överkant av bilden på att rörsystemet i huset kanske är från 60 eller 70 tal? Har din mor inte gjort några större renoveringar kan man då alltså nästan räkna med att alla gamla kranar inte tätar (förutom dom nya vid vattenmätarkonsolen) så dubbelkolla toalettstolarna, speciellt om dom är från samma årtal som rörsystemet.

Och även så att ventilen till värmepumpen stänger, så du kan konstatera att det inte är på varmvattnet

• Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Låter som det läcker nånstans. Känner nån som blev uppringd av kommunen att deras vatten förbrukning var extremt högt i fler månader. Fler hundred kubik gick åt och ägaren märkte inget. Han fick dra om vattnet istället av hitta läckaget.

N Nalleboda skrev:
Hej!
Min mor har fått en ny vattenmätare installerad, när jag tittade på den idag så visade pilarna att det flödade vatten. Jag kollade så att inga kranar droppade, jag stängde av kranarna till toaletterna och jag tittade efter fukt på alla ställen där det går att inspektera kranar och rör men kan inte se någon fukt. Stänger jag någon av kranarna för eller efter mätaren slutar det flöda. Jag filmade mätaren under 15 minuter och kom fram till att det gick åt 1 liter på ca 10 minuter. Kan det läcka så mycket utan att jag kan se det någonstans? 1 plan med källare och gjuten bottenplatta där det är prisolrör dragna. Om det läcker dolt borde det inte komma fram någonstans då? [bild]
Hittat en läcka nu vid lite mer letande.
Men det känns som att det är en till då detta är varmvattnet och trots avstängd kan till värmepump så fortsätter mätaren flöda. Jag ska iaf börja med att plugga detta rör så får vi se. Någon rörmokare i gruppen som kan tänkas veta vad jag ska köpa för att plugga? Det är ett 16mm prisolrör och jag vill alltså koppla bort det och plugga på fördelarröret.

• Rörledning med läcka, vit prisolrör med metallkopplingar och synlig vattenläcka i hemreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Det är väl en fördelare som finns där, foto längre ifrån så allt syns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.