Hej!
Min mor har fått en ny vattenmätare installerad, när jag tittade på den idag så visade pilarna att det flödade vatten. Jag kollade så att inga kranar droppade, jag stängde av kranarna till toaletterna och jag tittade efter fukt på alla ställen där det går att inspektera kranar och rör men kan inte se någon fukt. Stänger jag någon av kranarna för eller efter mätaren slutar det flöda. Jag filmade mätaren under 15 minuter och kom fram till att det gick åt 1 liter på ca 10 minuter. Kan det läcka så mycket utan att jag kan se det någonstans? 1 plan med källare och gjuten bottenplatta där det är prisolrör dragna. Om det läcker dolt borde det inte komma fram någonstans då?
Min mor har fått en ny vattenmätare installerad, när jag tittade på den idag så visade pilarna att det flödade vatten. Jag kollade så att inga kranar droppade, jag stängde av kranarna till toaletterna och jag tittade efter fukt på alla ställen där det går att inspektera kranar och rör men kan inte se någon fukt. Stänger jag någon av kranarna för eller efter mätaren slutar det flöda. Jag filmade mätaren under 15 minuter och kom fram till att det gick åt 1 liter på ca 10 minuter. Kan det läcka så mycket utan att jag kan se det någonstans? 1 plan med källare och gjuten bottenplatta där det är prisolrör dragna. Om det läcker dolt borde det inte komma fram någonstans då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan kanske vara säkerhetsventilen på varmvattenberedaren, där kan det fastna skräp om vattnet stängs av .
Säkerhetsventilen till varmvattnet är vanlig, du kan prova genom att stänga bort varmvattnet i värmepumpen på ventilröret och se om flödet slutar, då har du även konstaterat om det är på kallvattnet eller varmvattnet, rinnande WC-stolar är vanligt men 1 liter på 10 min syns knappt på ytan, torka torrt med papper och se om det rinner fram
Jo, jag stängde av varmvattnet tror jag och det flödade ändå. Jag har som jag skrev vridit av kranarna till toastolarna utan att se någon skillnad... 🙈H hannes96 skrev:Säkerhetsventilen till varmvattnet är vanlig, du kan prova genom att stänga bort varmvattnet i värmepumpen på ventilröret och se om flödet slutar, då har du även konstaterat om det är på kallvattnet eller varmvattnet, rinnande WC-stolar är vanligt men 1 liter på 10 min syns knappt på ytan, torka torrt med papper och se om det rinner fram
Fast det var inte det jag menade...N Nalleboda skrev:
Som du beskriver ovan så upphör läckaget om du vrider av ventilen på vattenmätarkonsolen. Det intygar att du har en läcka på systemet som du inte ser...
Annars skulle felmarginalen fortsätta om det enkom berodde på den nya vattenmätaren.
Ja, då är vi överens! Jag fattar inte var vattnet tar vägen isf. bara...🙈Krilleman skrev:
Läste lite om ultraljudsläcksökare, kan det vara nästa steg eller ska man bara vänta och se var det blir blött?
Det spelar ingen roll då det aldrig är säkert att gamla kranar tätar, tycker jag kan tyda från kopplingen i överkant av bilden på att rörsystemet i huset kanske är från 60 eller 70 tal? Har din mor inte gjort några större renoveringar kan man då alltså nästan räkna med att alla gamla kranar inte tätar (förutom dom nya vid vattenmätarkonsolen) så dubbelkolla toalettstolarna, speciellt om dom är från samma årtal som rörsystemet.N Nalleboda skrev:
Och även så att ventilen till värmepumpen stänger, så du kan konstatera att det inte är på varmvattnet
Låter som det läcker nånstans. Känner nån som blev uppringd av kommunen att deras vatten förbrukning var extremt högt i fler månader. Fler hundred kubik gick åt och ägaren märkte inget. Han fick dra om vattnet istället av hitta läckaget.
Hittat en läcka nu vid lite mer letande.N Nalleboda skrev:Hej!
Min mor har fått en ny vattenmätare installerad, när jag tittade på den idag så visade pilarna att det flödade vatten. Jag kollade så att inga kranar droppade, jag stängde av kranarna till toaletterna och jag tittade efter fukt på alla ställen där det går att inspektera kranar och rör men kan inte se någon fukt. Stänger jag någon av kranarna för eller efter mätaren slutar det flöda. Jag filmade mätaren under 15 minuter och kom fram till att det gick åt 1 liter på ca 10 minuter. Kan det läcka så mycket utan att jag kan se det någonstans? 1 plan med källare och gjuten bottenplatta där det är prisolrör dragna. Om det läcker dolt borde det inte komma fram någonstans då? [bild]
Men det känns som att det är en till då detta är varmvattnet och trots avstängd kan till värmepump så fortsätter mätaren flöda. Jag ska iaf börja med att plugga detta rör så får vi se. Någon rörmokare i gruppen som kan tänkas veta vad jag ska köpa för att plugga? Det är ett 16mm prisolrör och jag vill alltså koppla bort det och plugga på fördelarröret.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
VAD tror ni om detta företag/hemsida, seriöst eller ej...
Övrigt Off Topic -
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad tror ni om denna lösning för avrinning vatten på altantak?
Tak & Vind -
Vad tror ni om denna badrumsplanering?
Badrum -
Vad tror ni om installationen av vattenutkastaren
Vatten & Avlopp