Hej på er alla!

Håller på att planera på en vettig planlösning på övervåningen. Huset har en utbyggnad med ett platt tak som nu ska ska ersättas med ett nytt sadeltak. Tanken är att få fyra sovrum ,en klädkammar och ett bad på hela denna ytan. Men hur ska man få till det hyvsat bra med tanke att trappen är i ena änden och rätt så brant vinkel på taket. Kommentera det gärna och komm med förslag

• övervåning_för1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning_org.jpg
    Skapa konto
Vad har du för takhöjd i hallen förbi sovrummet i mitten? Dörren till sovrummet i mitten ser inte ut till att kunna öppnas. Det kommer dessutom bli svårt att få in möbler i det rummet. Placera om... Gillar inte dörröppningen i sovrummet nere till vänster. Man behöver öppna dörren 135 grader för att gå rakt in i rummet.

Gjorde en enkel skiss.

• Ritning.JPG
    Skapa konto
Angående takhöjd är det 60cm utmed ytterväggarna, de sträckade linjerna.
De heldragna linjerna är boyteberäknade höjder, det är väl 170 om jag minns rätt. vid150 cm från yttervägg är det fullhöjd. Dörren till sovrummet i mitten är inte bra, det håller jag med om. Det är en dörr redan där så jag lät den vara kvar.

Skissen du har gjort är ok om det inte var så att mellan utbyggnade med det platta taket och det gamla huset så är det en nivåskillnad på ca 30 cm och jag vill behålla den lägre nivån för att få bättre takhöjd utmed ytterväggarna. Badet går inte att ändra på, inte heller dörren in dit. Sen är det en fördel om rummen inte går igenom den gamla gavelväggen på huset. dels nivåskillnaden men även att den troligen är bärande. Man skulle iförsig kunna har samma golvnivå i kk och det mittersta sovrummet. men som sagt man måste kunna komma in i badrummet.

Svante

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.