Vi skissar på ett lite större fritidshus som vi skulle kunna använda som permanent hus längre fram. Idéen är att ha stora sociala ytor med avgränsning till ett häng för barn/ungdomar. Vi har bara ett sovrum i huvudhuset, och tänker oss bygga gästhus där ungdomarna och gäster kan sova när de hälsar på. Alternativt kan de sova i allrummet (det kommer att vara en bäddsoffa och ett draperi som avskärmar... Om vi känner att vi behöver fler sovrum tänker vi att man kan bygga om allrummet till sovrum. Det som vi bett arkitekten titta på nu är att passagen ser lite trång ut mellan allrummet och sovrummet samt att fönsterna är lite små och fula på den högra gaveln. Något annat ni ser som vi skulle behöva se över?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent spontant så hade jag struntat i allrummet helt.
Huset är som man ser fokuserat på sällskap, men varför då ha 2 st sällskapsrum?
Då tycker jag det är bättre att man har ett mindre sällskapsutrymme i gästhuset där gästerna/barn kan hänga om de vill ha liten egentid utan att för den delen sova. Ibland behöver man trots allt en paus från sina nära och kära
Då tycker jag det är bättre att man har ett mindre sällskapsutrymme i gästhuset där gästerna/barn kan hänga om de vill ha liten egentid utan att för den delen sova. Ibland behöver man trots allt en paus från sina nära och kära
Förvaring. Var ska dammsugare stå när den inte används, behöver du ställa undan julpynt, är ni i fjällen behöver massor med kläder torkas, är ni vid vattnet blir de massa handdukar ist?
J Jarlsgård skrev:Rent spontant så hade jag struntat i allrummet helt.
Då tycker jag det är bättre att man har ett mindre sällskapsutrymme i gästhuset där gästerna/barn kan hänga om de vill ha liten egentid utan att för den delen sova. Ibland behöver man trots allt en paus från sina nära och kära![]()
Fam Sannell skrev:
Vi skissar på ett lite större fritidshus som vi skulle kunna använda som permanent hus längre fram. Idéen är att ha stora sociala ytor med avgränsning till ett häng för barn/ungdomar. Vi har bara ett sovrum i huvudhuset, och tänker oss bygga gästhus där ungdomarna och gäster kan sova när de hälsar på. Alternativt kan de sova i allrummet (det kommer att vara en bäddsoffa och ett draperi som avskärmar... Om vi känner att vi behöver fler sovrum tänker vi att man kan bygga om allrummet till sovrum. Det som vi bett arkitekten titta på nu är att passagen ser lite trång ut mellan allrummet och sovrummet samt att fönsterna är lite små och fula på den högra gaveln. Något annat ni ser som vi skulle behöva se över?
[bild]
- Tycker utrymmet utanför sovrummet blir lite döyta.
- Skulle flytta sovrummet till allrummet och stryka allrummet helt.
- Flytta åstaket längre högerut
- Bygg in en enorm köksö
- Få in ett hemmakontor/skrivbord så man kan vara där längre perioder
Ah du tänker så!Okarlsson skrev:
Min tanke är att där bäddsoffan är gör man en bredare entré med klädkammare.
I klädkammaren kan man hänga av vinterkläderna men även ha ett torkskåp.
I den del av allrummet som är kvar hade jag gjort kontor/gästrum som du var inne på.
Det vinklade hörnet där kaminen är hade jag tagit bort.
Hade minskat ner bredden på sovrummet också.
Till sist hade jag flyttat altandörren så att vardagsrummet blir mer lättmöblerat
Medlem
· Blekinge
· 12 501 inlägg
Den som frågar får svar.
Master bedrum är för litet. Man ska inte behöva hoppa enbent runt sängen.
Plocka bort köksön. Överreklamerat, tar onödig plats och har ingen mer funktion än ett vanligt kök. Det är bara inredningstidningar som vurmar för den.
Bygg en vägg mellan köket och sociala ytor. Det skapar mer möblerbara väggar.
Plocka bort köksön. Överreklamerat, tar onödig plats och har ingen mer funktion än ett vanligt kök. Det är bara inredningstidningar som vurmar för den.
Jag älskar köksö. Och ännu mer tycker jag om det om köksbänken har överskåp. Eftersom jag gärna tillbringar flera timmar i köket vill jag inte stå och ha pannan i väggenT Thomas_Blekinge skrev:Den som frågar får svar.
Jag tog mig frihet och ritade om planlösningen lite.
Måtten är exakt de samma som originalet kan tilläggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Adderat en WC
- Ordnat så entrén blir rymligare, men även har ett förråd i direkt kontakt.
- Bytt plats på kök och sovrum, detta för att vardagsrumsdelen ska bli mer lättmöblerad.
- Tagit bort allrummet och gjort ett gästrum i stället, tillräckligt stort att kunna husera en 160cm dubbelsäng.
- Flytten av kök innebär även att alla VVS utrymmen ligger vägg i vägg med varandra, vilket ger kortare rördragningar, men även kortare frånluftsrör.
Redigerat:
Tycker detta förslag är solitt med två kommentarer. Dels tycker jag två toaletter är lite överdrivet och dels innebär sovrummet i den ändan att man förlorar åstaket. Kanske inte kan hjälpas dockJ Jarlsgård skrev:Jag tog mig frihet och ritade om planlösningen lite.
[bild]
- Adderat en WC
- Ordnat så entrén blir rymligare, men även har ett förråd i direkt kontakt.
- Bytt plats på kök och sovrum, detta för att vardagsrumsdelen ska bli mer lättmöblerad.
- Tagit bort allrummet och gjort ett gästrum i stället, tillräckligt stort att kunna husera en 160cm dubbelsäng.
- Flytten av kök innebär även att alla VVS utrymmen ligger vägg i vägg med varandra, vilket ger kortare rördragningar, men även kortare frånluftsrör.
Jag anser faktiskt inte att 2 wc är överdrivet.Okarlsson skrev:
Huset har förvisso bara (enligt mitt förslag) 3-4 sovplatser, men samtidigt så snackades det ju även om ett gästhus.
Tänker vi att ett sådant kan husera 4 personer så är det alltså 7-8 personer som vistas i huset och umgås. Då känns inte två toaletter överdrivet längre?
Åstaket kan vara kvar, dock kanske inte så som det var tidigare, utan väggen mot sovrummet blir högre.
Blir i stuk med detta.

Redigerat:
Jag skulle hellre haft toaletter etc. i gästhusen, men jag förstår alla dina poängerJ Jarlsgård skrev:Jag anser faktiskt inte att 2 wc är överdrivet.
Huset har förvisso bara (enligt mitt förslag) 3-4 sovplatser, men samtidigt så snackades det ju även om ett gästhus.
Tänker vi att ett sådant kan husera 4 personer så är det alltså 7-8 personer som vistas i huset och umgås. Då känns inte två toaletter överdrivet längre?
Åstaket kan vara kvar, dock kanske inte så som det var tidigare, utan väggen mot sovrummet blir högre.
Blir i stuk med detta.
[bild]
Jo det är klart, där hade jag också velat haft enOkarlsson skrev:
Ännu vet vi ju faktiskt inte hur många TS tänkt ska kunna vara vid stugan på samma gång.
Så det påverkar la lite huruvida det behövs eller inte
Behövs det inte så hade jag nog minskat ner djupet på tvätt/bad, tagit bort utrymmet som Wcn upptar och fördelat det lika på bad och tvätt.
Då blir inte de utrymmena i sig mindre, bara rektangulära.
En sådan åtgärd hade gjort att sov + förråd kunnat göras ytterligare lite större, vilket aldrig är fel
Klicka här för att svara