Jag har rivit ur övervåningen på ett torp från 1920-talet. Tog även bort innervägg för att kunna bygga förvaring på den ytan. På andra sidan var kattvinden redan borttagen. Då framkom två bjälkar som jag inte fattar vad de tillför. Kan någon klok kunnig människa ge svar?
Under takstolarnas hanbjälkar går en bjälke (80x160) i husets längdriktning. Takstolarna ju bärs vid yttervägg och det finns mellanrum under vissa av takstolarnas hanbjälkar. Vad har denna för syfte?
I nederkant på tidigare innervägg finns också en bjälke (80x200). Den ligger ovanpå golvbjälklaget och verkar vara förankrade med genomgående gängstänger och bultar. Den vill jag ju helst ha bort, men känner mig väldigt osäker. På andra sidan finns inte motsvarande bjälke, jag förmodar att den tagits bort i samband med att någon tog bort den kattvinden. Vad tillför denna bjälke?
Har ni några tips som kan hjälpa mig vidare?
Under takstolarnas hanbjälkar går en bjälke (80x160) i husets längdriktning. Takstolarna ju bärs vid yttervägg och det finns mellanrum under vissa av takstolarnas hanbjälkar. Vad har denna för syfte?
I nederkant på tidigare innervägg finns också en bjälke (80x200). Den ligger ovanpå golvbjälklaget och verkar vara förankrade med genomgående gängstänger och bultar. Den vill jag ju helst ha bort, men känner mig väldigt osäker. På andra sidan finns inte motsvarande bjälke, jag förmodar att den tagits bort i samband med att någon tog bort den kattvinden. Vad tillför denna bjälke?
Har ni några tips som kan hjälpa mig vidare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälken under hanbjälkarna stöttar och hindrar högbenen att trycka ytterväggarna utåt samt hålla ihop och stötta knäcken på högbenen då du har en vinkel där hanbjälken möter upp.Bjälken på golvbjälkarna kallas nog olika men jag kallar det för ett remstycke, dvs den är till för att ställa stödben till takstolarna på. Som man ser på bilderna är ditt förhöjda väggliv en stolpkonstruktion som står på översta timmervarvet. Denna konstruktion är ju relativ känslig för att takstolarna vill trycka väggen utåt. Finns det någon mellanvägg som kan fylla funktionen att hålla ihop det hela? Annars hade jag inte vågat ta bort bjälken hur som helst.
Redigerat:
Ja remstycket i golvet ser jag inte finns där, men bjälken under hanbjälkarna finns där. Fattade det som att även den var borttagen på ena sidan vilket jag tyckte var konstigt, men så var det ju inte. Hursomhelst är stödbjälken till takstolarna skarvad som man ser och där måste man ju ha en stolpe. Kan man få den stolpen precis över en golvbjälke i mellanbjälklaget eller allra helst över en timrad eller bärande vägg på nedervåningen så kan man säkert plocka bort remstycket. Annars får man byta takbjälken mot t.ex limträ som klarar längre spännvidd bort till närmsta upplag(ser ut som det kommer en vägg till höger på första bilden?)
Tack för utförligt svar. Då tror jag att jag förstår och kommer inte röra dessa bjälkar, förutom stärka upp den tidigare skarven/lagningen som inte känns 100. Jag har tillfälligt stöttat upp där nu. Då bör jag nog även sätta en rejäl stolpe mellan bjälkarna i mitten också eller vad tycker du? (nu står en tillfällig stötta under skarven).Ö öringen skrev:Bjälken under hanbjälkarna stöttar och hindrar högbenen att trycka ytterväggarna utåt samt hålla ihop och stötta knäcken på högbenen då du har en vinkel där hanbjälken möter upp.Bjälken på golvbjälkarna kallas nog olika men jag kallar det för ett remstycke, dvs den är till för att ställa stödben till takstolarna på. Som man ser på bilderna är ditt förhöjda väggliv en stolpkonstruktion som står på översta timmervarvet. Denna konstruktion är ju relativ känslig för att takstolarna vill trycka väggen utåt. Finns det någon mellanvägg som kan fylla funktionen att hålla ihop det hela? Annars hade jag inte vågat ta bort bjälken hur som helst.
Mellanvägg? Alltså det finns ingen mer vägg i det rummet. Bild 2 och 3 är taget från dörröppningen, med murstock och sedan en mellanvägg till vänster om mig. bakom mig har jag en lika stor yta till (utan kattvindar). Den ytan har jag inte rivit ut (änÖ öringen skrev:Bjälken under hanbjälkarna stöttar och hindrar högbenen att trycka ytterväggarna utåt samt hålla ihop och stötta knäcken på högbenen då du har en vinkel där hanbjälken möter upp.Bjälken på golvbjälkarna kallas nog olika men jag kallar det för ett remstycke, dvs den är till för att ställa stödben till takstolarna på. Som man ser på bilderna är ditt förhöjda väggliv en stolpkonstruktion som står på översta timmervarvet. Denna konstruktion är ju relativ känslig för att takstolarna vill trycka väggen utåt. Finns det någon mellanvägg som kan fylla funktionen att hålla ihop det hela? Annars hade jag inte vågat ta bort bjälken hur som helst.
Skulle tro att det t.o.m stått fler stöttor under bjälkarna. Troligen därför bjälken hängt sig och det uppstått mellanrum upp till hanbjälkarna. Detta går säkert enkelt att trycka upp med domkraft igen innan du sätter stolpe under. Alternativt bara lägga klossar i mellanrummen om du inte bryr dig om att få det hela rakt.
Tack, jag fick visst svar på mina följdfrågor innan jag hann skicka dem...Ö öringen skrev:Ja remstycket i golvet ser jag inte finns där, men bjälken under hanbjälkarna finns där. Fattade det som att även den var borttagen på ena sidan vilket jag tyckte var konstigt, men så var det ju inte. Hursomhelst är stödbjälken till takstolarna skarvad som man ser och där måste man ju ha en stolpe. Kan man få den stolpen precis över en golvbjälke i mellanbjälklaget eller allra helst över en timrad eller bärande vägg på nedervåningen så kan man säkert plocka bort remstycket. Annars får man byta takbjälken mot t.ex limträ som klarar längre spännvidd bort till närmsta upplag(ser ut som det kommer en vägg till höger på första bilden?)
Ö öringen skrev:Skulle tro att det t.o.m stått fler stöttor under bjälkarna. Troligen därför bjälken hängt sig och det uppstått mellanrum upp till hanbjälkarna. Detta går säkert enkelt att trycka upp med domkraft igen innan du sätter stolpe under. Alternativt bara lägga klossar i mellanrummen om du inte bryr dig om att få det hela rakt.
Ja jag antar att bjälken på sidan som inte har remstycket i golvet är upplagd/skarvad på väggen vid murstocken(det är den jag kallar för mellanvägg). Eller vad är det för vägg man ser till höger på första bilden?R RaggeB skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det vanligaste när man har ett brutet tak är att det står ett lodrätt stödben precis i "vecket" med uppgift att föra ner taklasten. Eftersom takstolarna och vindens golvbjälkar valigen inte har samma c/c-avstånd hjälper den nedre längsgående balken till att fördela taklasterna på golvbjälkarna. I ditt fall ersätter den övre längsgående balken stödbenen. Pelaren på mitten (eller var den nu står) lättar på lasten på den övre balken.
På ett hus med brutet tak hamnar de flesta snölasterna på den övre delen. De branta delarna av taket har ofta så stor lutning att man inte behöver räkna med snölast. Att ta bort dessa anordningar kommer i längden att resultera i att taket sätter sig. Hur fort det går beror bl.a. på vilken snözon som huset ligger i. Snölaster är räknade på 50-årsintervall. I Skåne kan det dröja innan konstruktionen testas.
På ett hus med brutet tak hamnar de flesta snölasterna på den övre delen. De branta delarna av taket har ofta så stor lutning att man inte behöver räkna med snölast. Att ta bort dessa anordningar kommer i längden att resultera i att taket sätter sig. Hur fort det går beror bl.a. på vilken snözon som huset ligger i. Snölaster är räknade på 50-årsintervall. I Skåne kan det dröja innan konstruktionen testas.
Klicka här för att svara
