64 400 läst ·
163 svar
64k läst
163 svar
Vad tar en snickare i timmen nuförtiden??
Ja jag har ju aldrig behövt befatta mig med den sidan av lönen, så jag har naturligtvis inte mycket koll, om man säger så.
Men jag vill minnas att de sociala avgifterna som läggs ovanpå bruttolön är 39%, vilket är ganska långt från 100% ...
Men jag vet ju inte riktigt, som sagt ...
Men jag vill minnas att de sociala avgifterna som läggs ovanpå bruttolön är 39%, vilket är ganska långt från 100% ...
Men jag vet ju inte riktigt, som sagt ...
Har inte läst igenom allt men nått som förvånar mig är att det är så vanligt med löpande timpenning. Varför kör man inte efter offert för? Då kan hantverkare fika, köra bil, etc bäst dom vill, så länge dom håller vad offerten lovat.
Men gud vad klagomål och gnäll det var om timpeng och kostander med hantverkare!
Låt bli och anlita en då?
Det är väl ingen hantverkare som som tjänar några 400 kr i timpeng, det är ju väldiga kostnader med allt runt om kring, servicebil, bränsle, reparation av bil, dyra elmaskiner, reparation av dyra elmaskiner, arbetskläder, telefoni, sociala avgifter, listan kan göras väldigt lång..
Men lämnar bilen till märkes-verkstad gör många gladeligen som tar ut 1000-1100kr/h i endast timpeng, utan mtrl, felsökning mm.
Det är väl ingen hantverkare som som tjänar några 400 kr i timpeng, det är ju väldiga kostnader med allt runt om kring, servicebil, bränsle, reparation av bil, dyra elmaskiner, reparation av dyra elmaskiner, arbetskläder, telefoni, sociala avgifter, listan kan göras väldigt lång..
Men lämnar bilen till märkes-verkstad gör många gladeligen som tar ut 1000-1100kr/h i endast timpeng, utan mtrl, felsökning mm.
Vad mekanikern tjänar är inte något vidare relevant för mig, då jag är intresserad av vad verkstaden tar för tjänsterna..och jag känner i varje fall en del som lämnar in bilen utan minsta gnäll till märkesverkstäder.
mvh
mvh
Klart det finns dom som lämnar in bilen utan gnäll, precis som det finns dom som betalar hantverkare utan gnäll.ivanm skrev:
Personligen begär jag alltid en prisuppgift innan jag lämnar in min bil dock.
Som jag skrev tidigare är det som förvånar mig mest är att folk kör löpande timpenning, om inte annat för att kunna ha koll på sin ekonomi.
Det är 17 vad en del är envisa... Du får naturligtvis jobba 2080 timmar om året om du vill, det är helt OK för mig och din arbetsgivare är säkert väldigt nöjd med dig.Micke_vb skrev:
Men vi kan ju räkna lite på det. 40*52=2080. Där kom det. "2080 timmar för en heltidsanställd som jobbar 40 tim/vecka" och inte har någon semester eller någon enda ledig dag under hela året.
Om vi däremot räknar med den lagstadgade semestern på 5-6 (beroende på var man jobbar och hur gammal man är) veckor och tar hänsyn till att det är några helgdagar (antalet varierar ju från år till år) så kommer man fram till att vi jobbar kanske 45 veckor om året. 45*40=1800. VSB.
Lite läsning om detta: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetstid/Arbetade-timmar-internationellt/
Vad vet jag men jag fick det att se ut så här ungefär. (jag kan ha fel)
30,000 Kr Lön för arbetstagaren brutto
Ca:160 Timmar/ månaden
187,50 Kr/Tim bruttolön
359,00 kr i Särskild löneskatt
3 805,00 kr i Sem lön
900,00 kr i Sjuklön
1 477,00 kr i Föräld lön
49 253,00 Kr + moms 25% per månad.
Men då ska man tänka på att dom flesta betalar sin skatt i sitt hemland också.
Och som jag ser i dessa fall så kommer det att drabba oss som jobbar och betalar skatt här i Sverige.
Med ännu sämre sjukvård, barn & skola, pension, äldreomsorg m.m.
Men jag har nog tur att slippa uppleva detta efter som jag är tillräckligt gammal.
Så ni får gärna klaga på svenska företag om ni vill för mig.
Jag anlitar endast företag eller arbetare som betalar sin avgifter och skatter här i Sverige.
:O:S
187,50 Kr/Tim bruttolön
3 805,00 kr i Sem lön
900,00 kr i Sjuklön
1 477,00 kr i Föräld lön
Men då ska man tänka på att dom flesta betalar sin skatt i sitt hemland också.
Och som jag ser i dessa fall så kommer det att drabba oss som jobbar och betalar skatt här i Sverige.
Med ännu sämre sjukvård, barn & skola, pension, äldreomsorg m.m.
Men jag har nog tur att slippa uppleva detta efter som jag är tillräckligt gammal.
Så ni får gärna klaga på svenska företag om ni vill för mig.
Jag anlitar endast företag eller arbetare som betalar sin avgifter och skatter här i Sverige.
Redigerat:
Alltså är det jag som inte fattar eller är det fel någonstans???Skandinav skrev:Vad vet jag men jag fick det att se ut så här ungefär. (jag kan ha fel)
187,50 Kr/Tim bruttolön
3 805,00 kr i Sem lön
900,00 kr i Sjuklön
1 477,00 kr i Föräld lön
Ålderspensionsavgift.............10,21 %
Efterlevandepensionsavgift.......1,17 %
Sjukförsäkringsavgift...............5,02 %
Arbetsskadeavgift...................0,68 %
Föräldraförsäkringsavgift..........2,20 %
Arbetsmarknadsavgift..............2,91 %
Allmän löneavgift.....................9,23 %
Totalt arbetsgivaravgifter..........31,42 %
Men här ovan har skandinav först tagit 37,4% i "Soc avgifter (egenavgf.)". Sedan har han tagit upp vissa poster som ingår i detta ytterligare en gång, ex.vis. Föräldraförsäkringsavgift och Sjuklön/sjukförsäkringsavgift (samma sak?).
En liknande uträkning gjorde Wester 2010-05-19 07:49 #93 med några små skillnader dock med dubbelräkning av vissa poster.
Jag jobbar med människor som har tio års universitetsutbildning, doktorer i olika ämnen. experter som leder vår indstri framåt i Sverge, många av dessa tar runt 1000 kr/ hivanm skrev:
Om de jobbar med tex kärnkraft med personligt ansvar kanske något mer...2000 kr/ h.
Hantverkare och bilnekaniker är överbetalda om du har rätt....
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Byggis1976 skrev:Jag jobbar med människor som har tio års universitetsutbildning, doktorer i olika ämnen. experter som leder vår indstri framåt i Sverge, många av dessa tar runt 1000 kr/ h
Om de jobbar med tex kärnkraft med personligt ansvar kanske något mer...2000 kr/ h.
Hantverkare och bilnekaniker är överbetalda om du har rätt....
Jag vet inte varför ordet hantverare halkade med här för inlägget handlade enbart om bilmekaniker...
Se nedan !
Många har nu under väldigt lång tid här på forumet blandat ihop vad en hantverkare debiterar med vad han har i lön för han kan knappast ta ut det han debiterar i lön !!ivanm skrev:Men gud vad klagomål och gnäll det var om timpeng och kostander med hantverkare!
Så kom inte och påstå att en hantverkare är överbetald när han/hon kostar runt 500:- i timmen då det som sagt ska räcka till fan så mycket mer saker än vad dina doktorer och experters pengar ska göra för där snackar vi i princip ren lön.
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Det skall bla räcka till....arbetskläder, leasing, drivmedel, försäkringar, tjänsepension, maskiner, verktyg, hyra, dator, telefon, bredand, reparationer, däck, el , arbetsgivaravg, f-skatt mm.
Klicka här för att svara