Själva diskussionen är viktig då det är två tydliga motparter; som bolag/firma vill jag ha maximalt med pengar in, som konsument vill jag betala minsta möjliga. Alla inlägg från hantverkare får värderas utifrån det första, och då är det viktigt för oss som konsumenter att få vrida och vända på argumenten utan att bli dumförkarade.
Så visst skall hantverkare få komma med inlägg, men var fundera på om inte argumentationen är lite väl vinklad ibland.

Rrrrr skrev:
Kul!.. Jag testade och fick fram exakt den summa jag nu debiterar! Fast då hade jag inte lagt på någon procent för vinst, samt att jag hade höftat summan för "övriga kostnader". :rolleyes:
Ja, det är en ganska smidig räknesnurra, jag har vetat om den ett tag men kom inte på den förän nu, den skulle kunna platsat i tidigare trådar så alla som velat kunnat kolla.

W
Zago skrev:
Det skulle vara ganska roligt att veta hur du har räknat fram det där :rolleyes:

Den e lite komplicerat men används för beräkning av lön för ett konsultbolag (stort sådant med många 100 anställda) och har gjort så under lång tid och stämmer bra. Man kan så klart få lite variationer beroende på ålder (annnan pension, skattesats etc) men detta gäller för medelålders person.

Men om vi tar 380 kr i tim som exempel ger det dessa värden med en arbetstid om 168 tim/mån (som är en bra beräkningsgrund och används flitigt)
63840 brutto

30000 i lön ger följande kostnader

30000 Lön
11233 i Soc avgifter (inkl soc avgifter på sem,sjuk & föräldrar lön)
1479 i Pension
359 i särsklid löneskatt
3805 i sem lön
900 i sjuklön
1477 i föräld lön

Summa 47344

3000 i extra kost
resten blir över ca 12000 eller nått
Detta e inte exakt men jag hinner inte göra en sådan just nu

W
Rrrrr skrev:
Skulle jag med gärna vilja veta. De flesta snickare jag känner debiterar 400-450kr/tim + moms. Och ingen av dom har över 30k/månad i lön.

Tror du har räknat lite galet
Antingen är de anställda (alltså inte egna) så bolaget tar stor del av intäkterna eller så jobbar de inte fulltid. Men 30 kan de lätt tjäna med den timpengen så något gör det "fel", kanske för stora omkostnader.

Wester skrev:
Den e lite komplicerat men används för beräkning av lön för ett konsultbolag (stort sådant med många 100 anställda) och har gjort så under lång tid och stämmer bra. Man kan så klart få lite variationer beroende på ålder (annnan pension, skattesats etc) men detta gäller för medelålders person.

Men om vi tar 380 kr i tim som exempel ger det dessa värden med en arbetstid om 168 tim/mån (som är en bra beräkningsgrund och används flitigt)
63840 brutto

30000 Lön
1479 i Pension
359 i särsklid löneskatt
3805 i sem lön
900 i sjuklön
1477 i föräld lön

Summa 47344

3000 i extra kost
OJ.....

Undrar hur mycket en hantverkare ska jobba för att lyckas fakturera 168 timmar/månad ;)

/Lorant

W
kinglolle skrev:
OJ.....

Undrar hur mycket en hantverkare ska jobba för att lyckas fakturera 168 timmar/månad ;)

/Lorant
168 timmar typ :)

Närdå jag fattar såklart att för vissa som bara håller på med massa småjobb hit och dit så e det svårt men de flesta jag känner innom denna branschen (kanske alla) fakturerar mer än 168 tim/mån. Men de tar ju inte jobb på mindre än en vecka (oftast) och e man lite strukturerad (vilket är en stooor brist i denna bransch) så kan man få till bra arbetsscheman med i stort sätt fulltid även med massa småjobb.
Det är ofta ett otroligt gammalmodigt tänk bland hantverkare i hur de lägger upp och planerar sina jobb (kunnskapen saknas helt enkelt tyvärr).
Tittar man på nya firmor som har startat de senaste åren men som inte har hantverkare som ägare eller där det finns kunnskap på något annat sätt angående att effektivisera så ser man ofta att dessa firmor går mycket bra och inte alls samma gnäll hit och dit om att man ska räkna på jobb och det tar såååå lång tid, samt flänga fram och tillbaka mellan jobb etc etc.
Finns mycket att göra här och många vet om det och en del tjänar grova pengar på det medans en del givetvis gnäller och klagar om ditt och datt.

I den här diskussionen tycker jag inte att det är ett dugg intressant vad en snickare tycker att han ska ta för pris. Syftet med frågeställningen måste vara att konsumenter jämför vilka priser de har fått från hantverkare - sedan är det marknaden som styr. Den lägsta prisuppgiften säger något, för då vet man att man själv skulle kunna pruta ner priset så lågt.

Ad acta
Marlene Eskilsson skrev:
Den lägsta prisuppgiften säger något, för då vet man att man själv skulle kunna pruta ner priset så lågt.
Den kan säga "trubbel" också. Den röda tråden i tv-programmet fuskbyggarna var just lägsta pris.

Jaha, så alla som är billiga är fuskbyggare menar du? Vad jobbar du som?

Ad acta
Marlene Eskilsson skrev:
Jaha, så alla som är billiga är fuskbyggare menar du? Vad jobbar du som?
Nej, jag menade att det "kan säga trubbel" som jag också skrev, vilket är en stor skillnad med "alla som är billiga är fuskbyggare" som du verkar tolka det.

Håller du inte med om att det fanns en röd tråd (billigast offert) i programmet byggfuskarna?

kinglolle skrev:
LF i västerbotten är just mina kollegor du pratar om så det uttalandet är jag aningens tveksam om. Jag vet hur våran skadepolicy ser ut och hur ... bla bla bla

Jo jag vet att du jobbar på LF och jag vet även att du har fel i den här frågan... nog om detta, tillbaka till snickarlöner nu...

Micke_vb skrev:
Jo jag vet att du jobbar på LF och jag vet även att du har fel i den här frågan... nog om detta, tillbaka till snickarlöner nu...
Har pratat med LF VB idag för att verkligen klarställa att det INTE förhåller sig på det viset du utryckte. De förstår inte uttalandet och de är tveksam om de ens kan ha utalat sig på ett sådant sätt att det kan missuppfattas på detta vis.

Bara så att ingen annan blir vilseledd av detta

MVH Lorant

Wester skrev:

63840 brutto

30000 Lön
1479 i Pension
359 i särsklid löneskatt
3805 i sem lön
900 i sjuklön
1477 i föräld lön

Summa 47344

3000 i extra kost
Du har ju glömt egenavgiften som är på ~30% :rolleyes:

Egenavgifter är samma sak som sociala avgifter.

Ad acta skrev:
Den kan säga "trubbel" också. Den röda tråden i tv-programmet fuskbyggarna var just lägsta pris.
Har också sett några avsnitt men jag uppfattade den röda tråden i serien som entreprenörer och hantverkare som pga sitt okunnande/slarv/klantighet/bedrägliga beteende osv ställde till en massa elände för konsumenter och inte att det var just lägst pris som var orsaken.

Att sen alltid argument poppar upp så fort någon kund råkat ut för en pajas, i fuskbyggarna eller här på forumet, att det var ju egentligen för billigt eller bristfällig koll av referenser eller klantigt att betala i förskott etc.

Dvs, slutsatsen är mer eller mindre tydlig att det egentligen faktiskt är kundens fel att det går käpprätt åt skogen. Det tycker jag däremot också var en tydlig röd tråd i alla avsnitten att entreprenörerna/hantverkarna skyllde alla problem eller felaktigheter på kunden.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.