64 400 läst ·
163 svar
64k läst
163 svar
Vad tar en snickare i timmen nuförtiden??
Något som jag retat mig på är att vissa av snickarna och även de andra hantverkarna pratar bor en stor del av dagen i mobiltelefonen. Det kan förstås vara samtal angående jobbet men de gånger jag varit i närheten och ofrivilligt lyssnat är det snarare lördagskvällen eller andra privata samtal. Vissa spenderar ett par timmar om dagen med deta och nämner man något är det inget man skall bry sig om.....
Arbetet står i de fallen helt stilla. Surt att behöva acceptera sådan "stöld" av tid.
Jodå, tidskostnaden sitter med i fakturan som kommer sedan.
Arbetet står i de fallen helt stilla. Surt att behöva acceptera sådan "stöld" av tid.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
...också en sak som många ggr diskuteras till leda.Tessok skrev:Något som jag retat mig på är att vissa av snickarna och även de andra hantverkarna pratar bor en stor del av dagen i mobiltelefonen. Det kan förstås vara samtal angående jobbet men de gånger jag varit i närheten och ofrivilligt lyssnat är det snarare lördagskvällen eller andra privata samtal. Vissa spenderar ett par timmar om dagen med deta och nämner man något är det inget man skall bry sig om.....
När kunder ringer till hantverkaren ska han svara och annars är det ett himla gnäll för man inte får tag i hantverkaren.
Jobbar hantverkaren för kunden själv så ska han inte svara för då kostar det ju pengar.
Svarar väldigt sällan själv i telefonen när jag arbetar om det inte är viktigt.
Alla andra samtal förlägger jag till att jag sitter i bilen på väg mellan A & B då jag inte kan göra mycket annat, eller så får det vara till jag slutat arbeta för dagen.
Två synpunkter på detta med samtalen......
1: Själv håller jag samtalen korta, så korta det bara går. Då går bara några enstaka minuter till spillo.
undantaget är då kärr... jag menar frun ringer, då gäller det jävlar i mig att man får helhetsbilden klar för sig i 360 graders panorering. har aldrig stött på kunder som är oförstående till just detta fall. dock har jag varit gift så länge att hon undviker att ringa in i det sista.
2: Handsfree....bluetooth....axel..... Man kan faktiskt prata och knega samtidigt!! Dessutom är det ju självklart att man håller sina egna samtal till rasterna/körningarna/övrig icke debiterbar tid om möjligt.
1: Själv håller jag samtalen korta, så korta det bara går. Då går bara några enstaka minuter till spillo.
undantaget är då kärr... jag menar frun ringer, då gäller det jävlar i mig att man får helhetsbilden klar för sig i 360 graders panorering. har aldrig stött på kunder som är oförstående till just detta fall. dock har jag varit gift så länge att hon undviker att ringa in i det sista.
2: Handsfree....bluetooth....axel..... Man kan faktiskt prata och knega samtidigt!! Dessutom är det ju självklart att man håller sina egna samtal till rasterna/körningarna/övrig icke debiterbar tid om möjligt.
Intressant det här.. Jag har själv startat en allfixfirma. Är jag sämre hantverkare för att jag har lagt mig på en mellannivå i timpris? (425:-/tim/inkl moms) jag har inga lokaler än eller någon firmabil men jag har slitage på verktyg, drvmedel till maskiner mm och annat sånt som inte syns i priset. Skatt socavg förs, och sånt har jag o å såklart. Plus tiden
An får lägga ned för rot och Rut. Ett tips så man slipper tjafset om telesnacktid. Antingen bluetooth eller Klämma luren mellan ett radiokopelur och
Örat. Då svider det inte så mycket för kunden om han inte ser oss hålla i luren.
An får lägga ned för rot och Rut. Ett tips så man slipper tjafset om telesnacktid. Antingen bluetooth eller Klämma luren mellan ett radiokopelur och
Örat. Då svider det inte så mycket för kunden om han inte ser oss hålla i luren.
Allfixfirma i alla ära, så löser man det ofta t.e.x i skärgården för att få ihop ekonomin och jag tycker det är helt OK. Men man ska även kanske ha det i firmanamnet eller loggan så kunden förstår att det är alltiallo som det handlar om.Milkshaken skrev:Intressant det här.. Jag har själv startat en allfixfirma. Är jag sämre hantverkare för att jag har lagt mig på en mellannivå i timpris? (425:-/tim/inkl moms) jag har inga lokaler än eller någon firmabil men jag har slitage på verktyg, drvmedel till maskiner mm och annat sånt som inte syns i priset. Skatt socavg förs, och sånt har jag o å såklart. Plus tiden
Örat. Då svider det inte så mycket för kunden om han inte ser oss hålla i luren.![]()
Ni är tvungna att ta lägre timpenning än en mer nischad hantverkare å andra sidan så har ni bredden. Jag är även övertygad om att ni inte är lika duktiga som dom nischade hantverkarna är på deras område.
Klart jag har det i firmanamnet falegname.... jag vill bara inte lägga ut namnet så hå här under mitt nickname.... jag har varit aktiv under detta nicket i många många år, och vill ha firman skyddad från mitt nickname... Men jag kan försäkra dig om att det visar sig vara ett allfix jag har.....
Klart jag inte har proffesionella kunskaper inom precis alla områden, jag har däremot en massa erfarenhetfrån allt som jag presenterar i mitt jobb.... Klart jag tar mindre timpenning, dels som jag skrev på iphonene förrut och dels för att jag vill inte vara för billig, då det är svårt att motivera när jag måste höja pga, tex, lokal, bil mm mm... Du o jag förstår det säkert men den som inte vet... som ändå har haft mina tjänster , sen plötsligt jag batra har höjt 80-100Kr/tim... nej det vill jag inte, utan lugnt och fint som det anstår en smålänning....
Vill du så PM,ar jag dig dig min hemsida, så får du kanske en inblick....!? Men diskretion isf tack...
Klart jag inte har proffesionella kunskaper inom precis alla områden, jag har däremot en massa erfarenhetfrån allt som jag presenterar i mitt jobb.... Klart jag tar mindre timpenning, dels som jag skrev på iphonene förrut och dels för att jag vill inte vara för billig, då det är svårt att motivera när jag måste höja pga, tex, lokal, bil mm mm... Du o jag förstår det säkert men den som inte vet... som ändå har haft mina tjänster , sen plötsligt jag batra har höjt 80-100Kr/tim... nej det vill jag inte, utan lugnt och fint som det anstår en smålänning....
Vill du så PM,ar jag dig dig min hemsida, så får du kanske en inblick....!? Men diskretion isf tack...
När jag läser kommentarerna om vad "ni" säger är en rimlig kostnad på en hantverkare blir jag fundersam. Alla som bedriver ett företag vill ju ha någon vinst och inte bara gå runt med nöd och näppe annars skulle man inte driva ett företag. En rimlig vinst ligger på ca 10%. Så nu räknar vi bakvägen.
Man kan säga att en tumregel är att man ungefär kan fakturera 70% av tiden sedan går det bort en del på utbildning vissa resorm sjukdom och dyl. om man inte har stora jobb.
"normal" lönen för en hantverkare är ca 26 000 i månaden vilket ger 312 000 om året nu ännu en multiplecering för sociala avgifter, försäkringar utbildning etc med faktor 2 lågt räknat, ger en totalkostnad på 624 000. Det finns ca 1800 debiterbara h på ett år.
(624 000/(1800*0,70))*1,1 vilket ger en tim kostnad på 550 inkl moms 440 ex moms. Detta förutsätter att inga maskiner eller verktyg behöver köpas in och att firman drivs av samma person som även sköter pappers jobben. Skulle det dessutom vara så att det är en lite större firma men någon anställd på kontoret så sticker kostnaden iväg.
Jag kan vara helt ute och cykla men jag tycker inte att en kostnad för en hantverkare är orimlig i nivåer mellan 400 - 600 ex moms. Även om jag tycker att det är mycket pengar, men det är inte samma sak som att det är dyrt.
Man kan säga att en tumregel är att man ungefär kan fakturera 70% av tiden sedan går det bort en del på utbildning vissa resorm sjukdom och dyl. om man inte har stora jobb.
"normal" lönen för en hantverkare är ca 26 000 i månaden vilket ger 312 000 om året nu ännu en multiplecering för sociala avgifter, försäkringar utbildning etc med faktor 2 lågt räknat, ger en totalkostnad på 624 000. Det finns ca 1800 debiterbara h på ett år.
(624 000/(1800*0,70))*1,1 vilket ger en tim kostnad på 550 inkl moms 440 ex moms. Detta förutsätter att inga maskiner eller verktyg behöver köpas in och att firman drivs av samma person som även sköter pappers jobben. Skulle det dessutom vara så att det är en lite större firma men någon anställd på kontoret så sticker kostnaden iväg.
Jag kan vara helt ute och cykla men jag tycker inte att en kostnad för en hantverkare är orimlig i nivåer mellan 400 - 600 ex moms. Även om jag tycker att det är mycket pengar, men det är inte samma sak som att det är dyrt.
nocon skrev:Man kan säga att en tumregel är att man ungefär kan fakturera 70% av tiden sedan går det bort en del på utbildning vissa resorm sjukdom och dyl. om man inte har stora jobb.
Vart kommer 1800 debiterbara timmar från? Normalt arbetar men ju lite drygt 2000 tim / år.
och 3500 för en företagare...
Nej tyvär är det inte netto utan brutto. Jag baserar mina beräkningar på egna erfarenheter då jag sammanställt YA´s kostnader sett över åren, detta har jag gjort under flera år och kostnaderna stämmer för mina YA.Mikael_L skrev: