Mikael_L
Jag tänder med pappkartongen som Laphroaig whisky-flaskorna kommer i.

Kartongbitar eller tidningar ihop med små vedträn (stickor) och en något större vedbit på var sin sida om, funkar alltid!
Finns det lite stearinljusrester så lägger man det i mitten, så fort det smält och värmen tilltar så tar det sig jävligt bra.

Bekvämt att bli kvitt mjölkkartonger/äggförpackningar/dagstidningar och sådant där..

rca1959 skrev:
Den här j#k¤ln tänder med EN tidningssida......se vi ung 1:27

[länk]
Jag kan intyga att den verkligen är så lätt att tända, fullt med riktig ved och sen tända med tidningspapper. Inga tändklossar, inget näver, inga stickor. I sanningens namn brukar jag dock använda några sidor, inte en sida, tidningspapper. Men bevisligen funkar det med en sida också, jag får helt enkelt börja snåla på tidningspappret :). Det räcker att det börjar glöda någonstans i det gamla kolet (vilket det alltid gör) så är det snart bra fyr.

Mikael_L skrev:
Det låter som om det skulle bli väldigt rökigt...

Min förra kamin krävde en dagstidning att tända upp :@

Min nya vattenmantlade kamin klarar sig på mycket lite d^_^b

Har dock inte testat med en sida ännu . Dock kör jag med fin huggen ved i början .
Har inte testat annat i start ännu .

har provat sån där gasbrännare tycker det är värdelöst.elden blir ju beroende av gasen.får ju elda i flera minuter med brännaren annars.

jag brukar lägga i några vedträn i botten sen näver och tänder jag det med gasbrännaren,det går bra men inte direkt på veden.

har även provat att rulla ihop några tidningsblad.och lägga ovanpå bottenvedträna,sen en till sida som stubin upp till luckan.så när hela pannan är fylld så tänder jag på stubinen och vipps 30 sekunder efter så är pannan fullt igång.

fick iden från här reklamfilmen,är inte en sån panna men har en som brinner neråt med sugande fläkt.
http://www.youtube.com/watch?v=-adHcF61z1o

Använder Solstickans braständare för att tända i våra kaminer, tycker dom är riktigt smidiga och kostar ca:15kr för ett 20-pack på Willys.

Jag tänder köksspisen med enbart späntved och en braständare. Det fungerar jättebra. Tidningspapper fungerar riktigt dåligt. Gasolbrännare fungerar men man får stå och elda på med den en bra stund.

Har slutat med tidningar utan använder enbart mjölkkartonger. Brinner lagom och bättre än tidningspapper, samt under betydligt längre tid. Ingen lukt och ryker minimalt. Det går inte att misslyckas och det räcker med en halv kartong lite strimlad, samt EN tändsticka.
Nyttjas i våra Keddykaminer.

Har aldrig använt braständare eller tidningspapper. Näver och späntor funkar varje gång. Sen tror jag att det hjälper om man lavar veden rätt, där har jag märkt stor skillnad.
Jag kör med 2 parallella vedträn med näver och småspingor emellan tvärsöver ett glest lager späntor och tvärs över detta lager 3 mindre vedträn. Klockrent!

Tidningspapper fungerar utmärkt om man gör på rätt sätt !!

Ved läggs i eldstaden, bredvid och över en fluffig hög tidningspapper, det viktigt att bygga upp "veden" så
att den inte rampar ner på papperet när antänds (dvs veden får inte vila på papperet). Tidningspapperet får heller inte vara "dubbelt"/"tredubbelt"/... (Lägger man mer en ett papper som det ligger i tidningen, dvs i lager, så brinner det inte mellan lagren).. Knöla alltså ihop EN tidningssida i taget, alternativt vrid ihop den till en fluffig "stång"... Har man sedan drag i skorstenen, så brinner det nästan direkt som ett halvdussin samtidiga "blåslampor"... Och se också till att du askar ur innan tändveden läggs in !!

Mikael_L skrev:
Då borde du kanske ha billigare uppvärmning typ dieseleldad varmluftskanon. För laphroigrören ligger väl på 419kr stycket sist jag kolla.d^_^b

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.