112 822 läst ·
350 svar
113k läst
350 svar
Vad stör ni er på mest hos er granne?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Det verkar som att denne grannes högsta önskan är att lämnas i fred, inte behöva störas av - eller störa - sina grannar.em72 skrev:
Vi har en udda granne i området, han har bla ’byggt’ en hög mur runt sin tomt (utan bygglov för den skulle aldrig bli godkänd). Muren består av trädstammar som är staplade liggandes ovanpå varandra. Muren är ca 1.5-2 m djup, ca 2.5-4 m hög (varierande höjd på olika sträckor) och går runt hela tomten, bara en liten smal öppning vid grinden. Han har skapat ett fort! Tomten ligger längst ut i området och gränsar till en skog/naturområde, och det är där han samlar byggmaterial till muren. Efter stormen Gudrun så fanns det så mycket stormfällda träd att muren växte ca 1 m på höjden varvet runt. Han kallas allmänt för Legionären eftersom han enligt ryktet har varit med i Främlingslegionen för länge sedan. Året runt så går han runt i området med sin cykel och höga näbbstövlar (på sommaren utan t-shirt men med stövlarna på). Jag har bott i området i 20 år och varje gång jag möter honom så hälsar jag, än har han aldrig hälsat tillbaka men jag fortsätter hälsa, endera dagen så kanske han hälsar tillbaka . Inget jag stör mig på men väldigt udda.
Jag ser inga problem med detta mer än det tekniska problemet att det kan vara svårt att få bygglov för grannen.
Som jämförelse, det är helt ok att placera en pool vid tomtgränsen utan bygglov med tjo och skrik merparten av användbara sköna soltimmar ute i trädgårdarna för närmaste grannar...
Jag förstår inte heller det där med att man inte får bygga staket och murar. Vad är det för trams egentligen? Man kanske vill ha insynsskyddat? Sociopater som bestämmer om bygglov?H Harald Blåtumme skrev:Det verkar som att denne grannes högsta önskan är att lämnas i fred, inte behöva störas av - eller störa - sina grannar.
Jag ser inga problem med detta mer än det tekniska problemet att det kan vara svårt att få bygglov för grannen.
Som jämförelse, det är helt ok att placera en pool vid tomtgränsen utan bygglov med tjo och skrik merparten av användbara sköna soltimmar ute i trädgårdarna för närmaste grannar...
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det jag kan tänka mig är för de oftast byggs vid tomtgränsen och bygglovet är där för skydda grannen.
Hade ju inte varit så kul om man har liten tomt och grannen bygger 4 m högt staket i tomtgränsen som tar bort all eftermiddagssol.
Sedan känns ju lite lustigt eller konstigt att om grannen i stället hade planterat töjer (för mig så de heter) att de snabbt kan växa till sig ganska höga.
Hade ju inte varit så kul om man har liten tomt och grannen bygger 4 m högt staket i tomtgränsen som tar bort all eftermiddagssol.
Sedan känns ju lite lustigt eller konstigt att om grannen i stället hade planterat töjer (för mig så de heter) att de snabbt kan växa till sig ganska höga.
Jag tillhör dom som vill ha insynsskyddat också och det är sjukt irriterande att man inte ens får ha högre plankor än 1.8 meter mellan grannhus... Det är som om det är gjort för att man ska titta på varandra och störa varandra.danniee skrev:
Jag tror att alla i området förstår att han byggde muren för att han vill vara ifred på sin tomt, det är nog därför ingen har anmält muren av respekt för honom (vilket jag tycker är fint gjort av all). Finns ingen anledning att anmäla bara för att den saknar bygglov.H Harald Blåtumme skrev:Det verkar som att denne grannes högsta önskan är att lämnas i fred, inte behöva störas av - eller störa - sina grannar.
Jag har umgåtts med en som var var med i legionen. Om din udda granne inte fått hjälp efter verksam tid så bli inte nära vän. De har lätt för att få pstd och dylikt skit. Den jag umgicks med lite umgås vi inte alls med idag. Vilka dippar han fick, synd om gubben.em72 skrev:
Vi har en udda granne i området, han har bla ’byggt’ en hög mur runt sin tomt (utan bygglov för den skulle aldrig bli godkänd). Muren består av trädstammar som är staplade liggandes ovanpå varandra. Muren är ca 1.5-2 m djup, ca 2.5-4 m hög (varierande höjd på olika sträckor) och går runt hela tomten, bara en liten smal öppning vid grinden. Han har skapat ett fort! Tomten ligger längst ut i området och gränsar till en skog/naturområde, och det är där han samlar byggmaterial till muren. Efter stormen Gudrun så fanns det så mycket stormfällda träd att muren växte ca 1 m på höjden varvet runt. Han kallas allmänt för Legionären eftersom han enligt ryktet har varit med i Främlingslegionen för länge sedan. Året runt så går han runt i området med sin cykel och höga näbbstövlar (på sommaren utan t-shirt men med stövlarna på). Jag har bott i området i 20 år och varje gång jag möter honom så hälsar jag, än har han aldrig hälsat tillbaka men jag fortsätter hälsa, endera dagen så kanske han hälsar tillbaka . Inget jag stör mig på men väldigt udda.
Det där fortet skulle man vilja ha bild på, det låter som en sån där palissad de hade runt stenåldersbosättningarem72 skrev:
Flyttat till vår nyproducerade lägenhet nu och har bott här ca 2 veckor. Än så länge trivs vi oerhört bra! Tack och lov inga balkongrökare i sikte, vilket är en enorm befrielse. Däremot grillas the flitigt med gasolgrill. Störs inte jättemycket av det, men kan tycka det är lite onödigt att folk ska grilla på balkongerna.
Mycket bra ljudisolering i huset i kombination med civiliserade och hänsynsfulla grannar gör detta till ett fantastiskt boende.
Tanken att köpa ett fristående hus en dag har inte släppt, men naggades i kanten lite när jag tog en promenad i villaområdet igår lördag kväll. Gav mig flashbacks från radhustiden. Massor av högljudda berusade festprissar, folk som släpat ut stereon på altanen och någon som jag hört spela musik tre dagar i rad
Ganska små tomter om ca 600 kvm, så det är svårt att komma undan.
Mycket bra ljudisolering i huset i kombination med civiliserade och hänsynsfulla grannar gör detta till ett fantastiskt boende.
Tanken att köpa ett fristående hus en dag har inte släppt, men naggades i kanten lite när jag tog en promenad i villaområdet igår lördag kväll. Gav mig flashbacks från radhustiden. Massor av högljudda berusade festprissar, folk som släpat ut stereon på altanen och någon som jag hört spela musik tre dagar i rad
Ganska små tomter om ca 600 kvm, så det är svårt att komma undan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer några bilder på ”fortet”F Flaska skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varför stå när man kan sitta?H hjulia skrev:Men det jag inte förstår är när man är hem till vänner och bekanta och mannen i huset verkar ha gjort det till en sport att få det att låta så mycket som möjligt. Det är inte bara en gång jag har råkat ut för att det låter som att någon häller ut en 10 liters hink med vatten i toaletten trots att jag har varit flera meter från badrumsdörren och rimligen måste det låta även inne i badrummet. Varför i allsin dar vill man att ens gäster ska behöva höra ett vattenfall?!![]()
Bättre i alla avseenden.
Det kanske är Heisenberg?em72 skrev: