7 772 läst ·
108 svar
8k läst
108 svar
Vad stör er i hemmet?
Kapsyl skrev:
Pinquinen skrev:
- Att fördiska. Varför kan inte diskmaskinen spruta kokande vatten på allt bara? Jag bryr mig inte om det går åt mer el eller vatten, jag vill bara att min disk ska bli ren.
- Diskmaskinstabletter som inte löser upp sig, där man måste pilla bort plasten själv först och får pulveriserade tabletter på händerna varje gång.
(Gissa vad som inspirerade tråden?)
Låt höra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget fördiskande, billigare, enklare bara ta en skopa.
Kan väl kanske fortsätta att det enda irriterande är att våran Ica har bara detta märke, folk som tror att tabletter är bättre och alla dessa vitvarutillverkare vill att man skall använda nån viss märke av tablett, när tabletter är egentligen sämre!
Egna erfarenheter och här bevis:
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Mycket mindre förpackningar, mikroplaster etc med pulver ocksåkisumisu skrev:
[bild][bild]
Inget fördiskande, billigare, enklare bara ta en skopa.
Kan väl kanske fortsätta att det enda irriterande är att våran Ica har bara detta märke, folk som tror att tabletter är bättre och alla dessa vitvarutillverkare vill att man skall använda nån viss märke av tablett, när tabletter är egentligen sämre!
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Hög igenkänningsfaktor. Här hemma vänder jag dagligen på alla koppar så att öronen inte sticker ut och blockerar facket bredvid. Det gör stor skillnad men verkar vara helt omöjligt att förstå. Jag skyller på att yngre generationer inte spelar Tetris och därför har ett outvecklat spatialt tänkande. Det är bara en delförklaring eftersom min fru tillhör samma generation som jag och dessutom har spelat mycket Tetris.Dr Benz skrev:
Familjen som inte förstår att det är lättare att packa diskmaskinen om man samlar samma saker bredvid varandra. Och inte bara slänger ner allt huller om buller och inte förstår varför det inte får plats och inte blir rent. Dessutom har man inte ens försökt få till det utan bara ger upp. Sen blir man häcklad när man rättar till det för att kunna köra maskinen.
Jodå, men det som skiljer idag från våra maskiner vi hade på 70/80-talet är att maskinerna byggts utifrån att förbruka mindre energi. Har provat ut vad som fungerar på våra senaste, oberoende av reklam, och det blev en färdig förpackning med trippel i flytande form.kisumisu skrev:
Som videon säger.A AndersS skrev:
Vad är egentligen skillnaden med själva medlet?
Möjligen att din nya maskin har inte salt och glansmedel behållare? Man har alltså från tillverkarens håll sparat in på ännu en grej.
Dessa medel behövs också i olika mängder. Jag använder t ex inte salt medans den är supernödvändigt om du har hårt vatten!
Testat att fylla eventuella behållare med respektive medel? Som blir också betydligt billigare att köpa separat än i 3 i 1 modell...
Min 4år gamla Husqvarna har dock alla behållare. Går tom dosera glansmedel hur mycket som ska behöva gå åt.
Maskinen saknar dock "fördisk behållare" som den gamla hade. Men inte märkt så mycket i diskresultat.
Redigerat:
Inte en aning, har bara utgått från att det ska bli rent och glasen inte ska bli "dimmiga".kisumisu skrev:
Maskinerna har separata behållare för medel, men är enklare att bara lägga i en förpackning.
Vi tycker alla olika.A AndersS skrev:
Visst beror det på vad man har för vatten. Har man hårt vatten kanske de behövs fyllas på ofta.
Men har man mjukt vatten behövs ej salt alls och glansmedel fyller jag på kanske 1 gång i månaden (om ens det) kör minst en disk per dag, ibland flera per dag!
Små saker jag stör mig på:
- skruvhålen i köksväggen som vi inte har spacklat igen efter att vi flyttade på ett hyllplan (sedan 2023)
- listen vid badrumsdörren som vi inte har satt tillbaka efter att vi tog bort den tillfälligt (2022)
- hörnen på golv- och taklisterna som vi inte har fogat (2020-2024)
- spikskallarna på ovanstående som vi inte har spacklat eller målat
- listen på väggen i gästtoan som vi inte har justerat och satt tillbaka efter att vi tog loss den för att dra el till en badrumsfläkt (2022)
Det finns nog någon gemensam nämnare här, men jag kan inte alls komma på vad 🤔
- skruvhålen i köksväggen som vi inte har spacklat igen efter att vi flyttade på ett hyllplan (sedan 2023)
- listen vid badrumsdörren som vi inte har satt tillbaka efter att vi tog bort den tillfälligt (2022)
- listen på väggen i gästtoan som vi inte har justerat och satt tillbaka efter att vi tog loss den för att dra el till en badrumsfläkt (2022)
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Känner igen mig,ä. Småsaker där tummen sitter fast, man borde kanske fixa lite istället för att sitta på byggahus.se 😅🤣mrsnhp skrev:
Samma sak.mrsnhp skrev:
Vissa tycker det är små skitsaker.
Men förra ägaren har satt in de mesta i pussel t ex golvlister.
Har bytt i vissa rum men inte i alla 😂
Vi tar ledigt från större renoveringar nu under våren för att fixa ”de sista detaljerna” på tidigare projekt. Hittills fixat: absolut ingenting. Kommer att bli fixat under resten av januari: absolut ingenting 😂Rabbithole skrev: