Har en helt ny jetstream till poolen där motorskyddet löser ut efter ett tag. Är motorskyddet felinställd?
Min elektriker satte skyddet på 6A. Det löste rätt snabbt då så jag ställde upp det till 7A då det står 6,65A på etiketten. Nu går det lite längre men motorskyddet löser ut ändå efter ett tag (ca 10min). Några idéer?
det är en Astralpool Jetswim 4,5 hk, 3,3 kW 3-fas Marlin III.
pumpen och motorskydd ser ut enligt nedan:
Min elektriker satte skyddet på 6A. Det löste rätt snabbt då så jag ställde upp det till 7A då det står 6,65A på etiketten. Nu går det lite längre men motorskyddet löser ut ändå efter ett tag (ca 10min). Några idéer?
det är en Astralpool Jetswim 4,5 hk, 3,3 kW 3-fas Marlin III.
pumpen och motorskydd ser ut enligt nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motoskyddet ser ju riktigt ut och ska ju vara inställd på 6.65 A,
Den får ju jobba för hårt så därför löser Motoskyddet, går pumpen trögt? Något som gör att den inte skickar iväg vattnet tillräckligt, något i slangarna?
Den får ju jobba för hårt så därför löser Motoskyddet, går pumpen trögt? Något som gör att den inte skickar iväg vattnet tillräckligt, något i slangarna?
Pumpen sprutar vatten så den biten verkar funka. Kan inte riktigt avgöra om den går trögt. Så här ser det ut och låter.
Den pumpen är rätt häftig och det med 6,65 amp är vad den drar vid max belastning, 50 rör ut har ett bra motstånd i sig och kan gör att pumpen arbetar lite hårdare. Ställ upp skyddet till 7,5 amp och kör. motorn den klarar en temp på ca 60 C som är normalt vid hårdare belastning.
Lite kontraintuitivt drar pumpar mer vid högt flöde och lågt mottryck. Du ligger nog över Qmax i ditt system dvs pumpens arbetspunkt ligger förbi vad den max är utlagd för på pumpkurvan.S spacemoose skrev:
Kan du först mäta strömmarna till motorn så de ligger jämnt är det läge att strypa lite på ventilen på trycksidan. Lägg dig runt 6 A och ställ skyddet enligt märkskylten. Ställ inte upp över märkström det är helt fel. Så kolla de elektriska delarna ström/spänning så det är ok justera sen in flödet.
Klicka här för att svara
