Vår ejektorpump har fungerat åtminstone sen 2009, när vi köpte stället, utan ingrepp. Helt plötsligt nu har motorskyddet börjat lösa ut i tid och otid. Skylten på pumpen visas på bilden nedan, motorskyddet är inställt på 2,5A, kan det verkligen vara rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte väl att det var ungefär så. Att motorn drar lite mer denna sommaren är väl inte orimligt, det har ju knappt regnat nåt så man kan väl anta att det är lite längre att lyfta vattnet.
Tack för visat intresse!
Tack för visat intresse!
3.75A får jag det till vid 400V
Det är märkströmmen angedd som I 1/1 dvs fullastströmmen man normalt ska ställa skydden efter. De har valt en lite omständig märkmetod på den skylten men den är mer än korrekt och tillåter att man räknar om data för olika spänningar beroende på var den används. Tror inte vi behöver ge oss in på det här och tar helt enkelt märkströmmen vid fullast och 400V/50Hz i detta fallet.
Efter några veckor av sporadisk utlösning la skiten av helt. Alla mätningar har varit ok, så jag beslutade mig för att byta kontaktorn. Då hittade jag felet; en inkommande fas var inte korrekt ansluten i plinten på kontaktorn. Plinten var dragen, men ledaren var på fel sida blecket. Lite lustigt att detta fungerat i så många år, skulle tro att det senast pillades i denna elen 1994 (långt innan jag köpte huset).
Detta är tredje felet av exakt samma art jag hittat, sen 2009. Minst två (troligtvis detta också) är misstag gjorda av "riktiga" elektriker.
Detta är tredje felet av exakt samma art jag hittat, sen 2009. Minst två (troligtvis detta också) är misstag gjorda av "riktiga" elektriker.
Då missade han det viktiga ''dragprovet'' i ledarna efter åtdragningen av skruven. Elektrikern måste alltid ha metoder för egenkontroll av sitt arbete eftersom han alltid ''lämnar över'' sitt jobb till drift vid mindre jobb. Det är mest vid stora jobb som det görs en besiktning innan driftsättning.
Klicka här för att svara