TheImprovisor
Hur svårt skulle ni säga att det är att flytspackla ett badrum på ca. 2,5 x 3 meter.
Fall skall göras mot duschvägg 90 x 90 cm.

Jag har aldrig gjort det och det ser så fasligt enkelt ut när dom gör det TV, men anar att det är svårare än det ser ut.

Det är ju lättare att spackla ett plant golv än ett med fall, skulle säga på en grov skala 7/10 i svårighet.

• Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Hur svårt skulle ni säga att det är att flytspackla ett badrum på ca. 2,5 x 3 meter.

Jag har aldrig gjort det och det ser så fasligt enkelt ut när dom gör det TV, men anar att det är svårare än det ser ut.
Jag flytspacklade ett källargolv för några månader sedan. Det fanns två trick. För det första måste vattenmängden vara exakt rätt. Vid första påsen tog jag enligt recept, men det krävdes någon deciliter mer. För det andra måste det blandas perfekt. Jag hade en färgvisp kopplad till borr. Det var kanske inte perfekt men gick. Det tog dock tid att få all massa homogen. Det är väl som allt annat, inte så lätt som det ser ut. Men inte så svårt att det inte är värt att pröva. Lycka till.

• Gilla
Larshenke och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju lättare att spackla ett plant golv än ett med fall, skulle säga på en grov skala 7/10 i svårighet.
Jag kan tänka mig att fallet är det som är klurigast.

TheImprovisor
A aselbylars skrev:
Jag flytspacklade ett källargolv för några månader sedan. Det fanns två trick. För det första måste vattenmängden vara exakt rätt. Vid första påsen tog jag enligt recept, men det krävdes någon deciliter mer. För det andra måste det blandas perfekt. Jag hade en färgvisp kopplad till borr. Det var kanske inte perfekt men gick. Det tog dock tid att få all massa homogen. Det är väl som allt annat, inte så lätt som det ser ut. Men inte så svårt att det inte är värt att pröva. Lycka till.
Haha!
"Vad kan gå fel"

F
A aselbylars skrev:
Hur hårt blir ett flytspacklat golv och vilken produkt använde du? Har länge funderat på att göra nåt åt mitt något ojämna betongkällargolv som används som garage men vill inte lägga klinker utan bara måla golvet.

Jag har flytspacklat ett badrum en gång, med fall och eftersom jag inte visste att det skulle vara svårt gick det hur bra som helst. Men jag är inte säker på att jag skulle kunna göra om det. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
mattiplutt och 6 till
  • Laddar…
Tog hjälp av ett pensionerat proffs för flytspackling samt att han skulle visa mig så jag skulle göra de andra rummen själv.
Det han gjorde blev galet snyggt och att det såg så lätt ut....
Mina två rum blev INTE så snygga och jobbigare att lägga klinker på. Otroligt svårt med blandningen och att samtliga påsar skulle blandas exakt likadant.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Buuzzz Buuzzz skrev:
Tog hjälp av ett pensionerat proffs för flytspackling samt att han skulle visa mig så jag skulle göra de andra rummen själv.
Det han gjorde blev galet snyggt och att det såg så lätt ut....
Mina två rum blev INTE så snygga och jobbigare att lägga klinker på. Otroligt svårt med blandningen och att samtliga påsar skulle blandas exakt likadant.
Bättre att betala för att få det gjort än att behöva göra om, gissar jag.

• Gilla
Flamman och 6 till
  • Laddar…
janwide
Jag spacklade lokalt fall i vår dusch i källaren. Det gick bra men var svårare än jag trott. Slipsatsen härdade väldigt fort och gav inte utrymme för några efterjusteringar. När vi gjorde badrum i markplan köpte jag både flytspackling och mattläggning av ett proffs. Jag hade säkert fixat det men tog det säkra före det osäkra.

• Gilla
JM19 och 3 till
  • Laddar…
Blanda rätt och kasta ut…

Ett litet trick är att ta fram limpistolen. Klipp sen kabelrör eller likvärdigt i olika höjder = den lutningen du vill ha på golvet. Limma fast över golvet.
När du sen kastar ut flytspacklet är det lätt att ha koll och skapa rätt fall.

/André

• Gilla
Ammmi och 2 till
  • Laddar…
André F André F skrev:
Blanda rätt och kasta ut…

Ett litet trick är att ta fram limpistolen. Klipp sen kabelrör eller likvärdigt i olika höjder = den lutningen du vill ha på golvet. Limma fast över golvet.
När du sen kastar ut flytspacklet är det lätt att ha koll och skapa rätt fall.

/André
Annars använder man dessa som faktiskt är gjorda för ändamålet.

https://www.bauhaus.se/nivamarkor-5...MI7v30o6PH8AIVygCiAx0riABZEAQYASABEgKtKfD_BwE

• Gilla
janusz_w och 6 till
  • Laddar…
Det är inte svårt om man kan läsa sig till hur man ska göra.
Många slarvar vid blandning av spackel och då skiter det sig.
Dock så skulle jag avråda att göra jobbet ensam, ta hjälp av en stark vän för det är tyngre än var man tror.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Med nivåpinnar, tandspackel, ett gäng hinkar, en visp och en bra kompis kommer man långt.

Sätt nivåpinnarna så pass tätt att du alltid är i närheten av en med tandspackeln (<50cm) så är det inga problem att få till fallet. Klipp av dem i rätt nivå och spackla på!

Istället för visp till borrmaskin rekommenderar jag att köpa en blandare på ex. Jula. Risken är annars stor att man bränner motorn i borrmaskinen. Jag köpte denna när den var nedsatt till 500 https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ner-och-tillbehor/farg-cementblandare-009016/ väl använda pengar :)

Som tidigare sagts följ receptet noga. En kompis är bra att ha, en som blandar och en som häller ut spacklet. Och så ett gäng 20L hinkar. Minst 3st.

Jag och sambon flöt 13kvm på under två timmar.

• Gilla
sunkann och 2 till
  • Laddar…
Tänkte bara säga vad jag fick se på ett bygge som verkade bra. Vet ej hur rätt eller fel det är.

Beroende på hur långt/djupt badrummet är. Men vid ett bygge hade vi en snickare som flytspacklade och för att få till fallet hade de såklart nivåpinnar för den grova utläggningen. Det ska vara minst 25mm mellan ök brunn i dusch till ök tätskikt vid blindtröskel. Men när man då var nästan klar så hade han ett långt skaft med en kopp om ca 2 dl på toppen. Så hällde han ute vid väggarna o såg att det rann mot brunnen sen det som rann in i den tätade brunnen hämtade han med koppen o fortsatte hälla runt vid väggarna.

Obs förarbetet är mer viktigt än att hälla ut spacklet. Glöm inte dammsuga upp allt. Prima ordentligt. Täta alla golv/väggskarvar, täta i dörr och alla genomföringar, skydda brunnen med ex att plasta in den. Sen kör. ;)

TheImprovisor UlrikaSpg skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.