3 761 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Vad skulle ni göra med denna fasaden?
Bra råd och input!J JohanLun skrev:Är putsen bara bitvis släppt/bom så är det nog inte orimligt att om ni köper en ställning och gör jobbet själv det billigaste och bästa.
Om huset är stort och vissa delar inte ska bos i så är det kanske inte fel att göra som ni redan tycks gjort på ett parti, på med plåttak för att stoppa vatteninflöde. Det löser inte ruttet virke, men ska ni inte "bygga för" detta så kanske det kan duga. Om utrymmet under är "öppet" går ju både att se vad som händer och att det har chans att torka ut.
Tycks inte finnas nån bild på hela huset, så är ju omöjligt att säga hur omfattande jobbet är.
Jag tror iallafall det viktigaste är att skippa fogskum, plast och presenningar. Låta bli gullfiber, cementputs och plastfärg. Har gamla hus tätt tak, hel fasad och hela fönster har de en förmåga att kunna stå länge utan att ruttna bort pga de inte har material som stänger in fukt utan det kan torka ut. Jag förstår att ni framförallt vill få huset att överleva, inte lägga pengarna på nya kök och badrum, det är bortkastat om huset skal inte är klart.
Vi ska inte bygga för där det läcker/läckt då där finns stora vindsutrymmen direkt under taket.
Ska man ge sig på att byta ut det mest ruttna virket eller tvätta/behandla mögel?
Byggaren har kört ozone maskin så svartmögel ska vara under kontroll.
Tyckte det luktade mögligt när vi köpte kåken men att det blev bättre med tiden. Nu luktar det inte alls.
Nä tip top är det nog aldrig tänkt att det ska bli.
Har nog ingen bra bild på hela huset men räkna med att allt måste bytas.
Produkter som diskuteras: "mögel tvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset med byggställning. Ska kolla upp.lunnabo skrev:
Begagnade byggställningar säljs efter konkurser.
Leta t ex på Klaravik, Units, Psauction m.fl.
Att din man ska renovera på heltid innebär det att han inte kommer arbeta med IT alls , dvs inte drar in några pengar alls?
Jag tror mer på att din man ska ägna sig åt IT på heltid och gärna mer för att se till att era pengar inte tar slut i denna extremt omfattande renovering av många kvm.
Kanske det, men nu är det detta han vill göra så jag backar honom helt. Tror det är många som närmar sig medelåldern och känner att nu djävlar vill jag göra något jag blir glad över. Vi är inga flashiga personer och är inte rädda för att kavla upp ärmarna. Det kommer bli tufft men skam den som ger sig.
Mögeldoft och i princip alla andra dofter vänjer man sig vid.metalmama skrev:
Bra råd och input!
Vi ska inte bygga för där det läcker/läckt då där finns stora vindsutrymmen direkt under taket.
Ska man ge sig på att byta ut det mest ruttna virket eller tvätta/behandla mögel?
Byggaren har kört ozone maskin så svartmögel ska vara under kontroll.
Tyckte det luktade mögligt när vi köpte kåken men att det blev bättre med tiden. Nu luktar det inte alls.
Nä tip top är det nog aldrig tänkt att det ska bli.
Har nog ingen bra bild på hela huset men räkna med att allt måste bytas.
Fråga bekanta med bra näsa om det finns mögeldoft och om det luktar om era kläder.
Finns många som är alldeles för finkänsliga och inte vill säga att det luktar mögel om dig och inte säger något så måste verkligen fråga dem rakt och tydligt...
Det ska vi göra. Helt klart inte den bästa på att bedöma efter att ha bott i sunkiga mögliga kåkar i England.lunnabo skrev:
Mögeldoft och i princip alla andra dofter vänjer man sig vid.
Fråga bekanta med bra näsa om det finns mögeldoft och om det luktar om era kläder.
Finns många som är alldeles för finkänsliga och inte vill säga att det luktar mögel om dig och inte säger något så måste verkligen fråga dem rakt och tydligt...
Klicka här för att svara