P Pappa1986 skrev:
Nej, jag blandar inte ihop någonting.
Jag hade gett 2000:- för bunten.
Då tyckte någon att det va ett vedpris.
Det är möjligen värt 10K men jag skulleinte gett mer än max 2000:- och då räknar jag det som snickerivirke
Ok, du menar helt enkelt att du inte vore beredd att betala vad det är värt, inget annat?!

//Ronnie

katos katos skrev:
När jag köpt lufttorkat virke från en såg har jag betalat 5000kr inkl moms / m3 för ask,bok och björk och 10000kr/m3 för ek. Tittar jag i prislistan från en större ädelträ leverantör så ligger ask i samma prisklass som körsbär.

I och med att det är en privatperson som säljer borde det komma med en viss rabatt.

Min erfarenhet är motsatt från heimaga. Lufttorkat virke kommer aldrig ner i samma fuktprocent som ugnstorkat virke och kommer röra sig när det kommer inomhus oavsett om det legat två år eller 20.
Naturligtvis är fuktkvoten högre i lufttorkat än torkhustorkat men om du tar lufttorkat virke och sätter det i torkhus eller tar in det inomhus och torkar det så får du ett mer homogent virke med mindre spänningar och färre sprickor än om du sätter färskt virke i torkhus och torkar ned det hela vägen på en gång.

• Gilla
katos
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ok, du menar helt enkelt att du inte vore beredd att betala vad det är värt, inget annat?!

//Ronnie
Jo, det är ju det jag säger.
Jag, personligen tycker inte att det skulle vara värt mer än 2000:-
Allt arbete med att både forsla, såga till mm, mm. Mycket arbete.
Så 2000:- tycker jag är ok.
Men vi tycker ju alla olika.

Jag har köpt en del bonnsågat virke och min erfarenhet är att kvaliten oftast (men inte alltid) är betydligt sämre än på brädgården. Som sagt ovan är det sprickor och skevhet men också angripet virke (mögel(missfärgat) och parasiter(hål)). Om om du inte kan inspektera virket noga eller säljaren inte kan göra det troligt att virket är av hög kvalite så bör du utgå från betydande svinn.
Värt att tänka på är förstås vad du ska ha virket till. Om du behöver långa breda bitar utan defekter bör du undvika bonnsågat.
Jag har oftast betalt runt 2k/m3.

• Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.