Hej

Jag köpte för något år sedan en tomt i stockholm som jag planerade att bygga ett nytt hus på. Efter en tid skulle min mor sälja sin villa/mitt barndomshem som jag ägde en andel i. När vinsten skulle skattas så berättade mäklaren att jag kunde göra ett uppskov på reavinstskatten om jag planerade att bygga mitt nya hem på min tomt inom ett år. Detta var min avsikt och jag valde att göra uppskovet. Av olika orsaker kom bygget aldrig igång och jag funderar nu på att sälja tomten.

Om jag förstått allt rätt kan man inte göra ett uppskov på reavinstskatten om man lägger in pengarna i en tomt som man inte har för avsikt att bygga hus på. Eftersom jag nu kanske säljer tomten så är det dock precis vad jag oavsiktligt gjort. Är det någon som vet hur staten kommer straffa mig? Naturligtvis får jag betala reavinstskatten direkt, men vad mer?

olmeri skrev:
Hej

Jag köpte för något år sedan en tomt i stockholm som jag planerade att bygga ett nytt hus på. Efter en tid skulle min mor sälja sin villa/mitt barndomshem som jag ägde en andel i. När vinsten skulle skattas så berättade mäklaren att jag kunde göra ett uppskov på reavinstskatten om jag planerade att bygga mitt nya hem på min tomt inom ett år. Detta var min avsikt och jag valde att göra uppskovet. Av olika orsaker kom bygget aldrig igång och jag funderar nu på att sälja tomten.

Om jag förstått allt rätt kan man inte göra ett uppskov på reavinstskatten om man lägger in pengarna i en tomt som man inte har för avsikt att bygga hus på. Eftersom jag nu kanske säljer tomten så är det dock precis vad jag oavsiktligt gjort. Är det någon som vet hur staten kommer straffa mig? Naturligtvis får jag betala reavinstskatten direkt, men vad mer?
Kort svar. Begär omprövning av den deklarationen där uppskovet begärdes med yrkande att inte bli tillgodoförd något preliminärt uppskov. Resultatet blir att skatten omräknas och du får betala en kostnadsränta som i omprövningfallet är 0% (sk låg kostnadsränta) sedan 1 april 2009.

Med andra ord behöver du inte straffas. Tidigare utgick ett särskilt tillägg om man återförde preliminärt uppskov i nästföljande års deklaration motsvarande en avdragsgill ränta på 14% men det tillägget är slopat sedan 1 jan 2010.

Den som har ett uppskovsbelopp ska ta upp en schablonintäkt. Intäkten
ska beräknas till 1,67 procent av uppskovsbeloppets storlek vid beskattningsårets
ingång.

Med betoning på tror, så tror jag du slipper även schablonintäkten om du begär omprövning av föregående års deklaration och sedan i årets deklaration bestrider påförande av schablonintäkten med din tidigare omprövade deklaration som grund. Nyttan med gå omprövningsvägen har vad jag tror inte helt försvunnit även om den minskat.

Man får väl säga grattis och hoppas att du fått någon avkastning på uppskovet under tiden du haft det. Avkastningen efter skatt är i så fall så nära gratispengar man kan komma :D

Lekkamraten skrev:
Med andra ord behöver du inte straffas. Tidigare utgick ett särskilt tillägg om man återförde preliminärt uppskov i nästföljande års deklaration motsvarande en avdragsgill ränta på 14% men det tillägget är slopat sedan 1 jan 2010.
Tack för svaret. Gäller detta även retroaktivt? Alltså trots att uppskovet begärdes 2008 då regeln fanns kvar?

EDIT. Hur långt tillbaka kan man begära omprövning? Uppskovet begärdes i 2008 års deklaration. Däremot kan det ju ändå vara lönt att begära omprövning för förra årets för att slippa schblonintäkten i årets...

Redigerat:
Om du begärde uppskov i 2008 års deklaration (taxeringsår) avsåg det inkomstskatteår 2007.

Jag kan inte utläsa när du egentligen gjort vad och kan inte skriva alternativa svar baserat på olika gissningar.

Omprövning kan du begära före utgången av femte året efter taxeringsåret, dvs om uppskovet begärdes i 2008 års deklaration kan du begära omprövning fram till 31 dec 2013 för 2008 års taxering (inkomstår 2007).

Om jag uppfattar de nya tidpunkterna rätt har tiden gått så långt att det blir att riva upp flera deklarationer, närmast 2008 och 2009 års taxeringar (inkomstår 2007 och 2008). Om det stämmer bör Skatteverket vid den här tidpunkten ha kommit med någon synpunkt för 2009 års taxering.

Regeln som slopats avseende det särskilda tillägget fr.o.m. 1 jan 2010 gäller för inkomstår 2010 (vilket blir aktuellt först vid 2011 års taxering). Och det var det alternativet jag började svara på i och med att du inte riktigt beskrivit när du gjort vad. De reglerna gäller inte för ex 2010 års taxering (inkomstår 2009) och ej heller 2009 års taxering (inkomstår 2008). Skatteregler gäller aldrig retroaktivt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.