Hej

Vi har fått 4 offerter från Trivselhus, Götenehus, Karlssonhus och Myresjöhus. De tre första ligger i samma prisklass, skiljer ca 150 000. Myresjö ligger ca 500 000 lägre. Det gäller ett tvåplanshus på ca 200 m2.

Nu till min fråga, kan någon ge oss råd i frågan vilken vi skall välja? Det är lockande att ta Myresjö, men är det sämre kvalitet?

Kontrollera vad som verkligen ingår i Myresjöhus offert. Vi valde bort dom när det började tillkomma kostnader för saker som var självklara i andra husföretags offerter, exempelvis stegljudsisolering.

Vår säljare hade också svårt att ge raka besked när man frågade om förändringar gentemot standardutförandet. Vid ett möte sa han: "Det ska vi kunna ordna" för att vid nästa möte påpeka att det kostade 10.000... och så höll det på. Irriterande

500000:- låter som en väldigt stor skillnad, kolla upp vad som (troligtvis) skiljer i standard, och fråga därefter återigen myresjö om pris på att uppgradera till de andras nivå.

Mitt val mellan trivsel, götene och karlssonhus hade fallit på karlsson, dock hade jag även hört med vallsjöhus innan jag hade slått till.

Vi var också ute efter ett 1½-plans hus och valde slutligen Myresjöhus efter jämförelse med främst Trivselhus. Kvaliteten skiljde sig något på olika områden men var överlag samma (lite plus för Myresjöhus). Dessutom hade Myresjöhus TE vilket Trivselhus ej kunde erbjuda.

Personligen tror jag att Trivselhus tar något mer betalt pga deras något modernare och poppigare hustyper. Det är lite "inne" just nu med Trivselhus vilket man får betala något extra för.

King skrev:
Dessutom hade Myresjöhus TE vilket Trivselhus ej kunde erbjuda.
??? TE? ???

TE = Totalentreprenad. Trivselhus hade DE = Delad entreprenad.

Hej

Stegisolering är småpengar, några tusenlappar. 500 000 kr var stor skillnad tycker jag om de i övrigt har samma standard. Myresjö är definitivt inget lågbudgethus utan tillhör samma nivå som tex Trivsel och A-hus. Självklart gäller det att granska kalkyler och innehåll. Men TE är helt rätt entreprenadform för de flesta. Obegripligt att inte alla kan erbjuda det.

Själv väntar jag på mitt Myresjöhus som dyker upp på måndag......

/
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.