Pius skrev:
Därtill kommer kemikaliekostnaden som ju blir en hel del, + slamtömning.
Jag håller också på och pratar med kommunen. Inte alldeles så enkelt :rolleyes:.
Det är dock reningsverk som gäller här. Kollar bl.a. på Biovac & Biorens. Dom behöver inte slamtömmas. Så dår spar man ju in den kostnaden i vart fall :cool:

jakim skrev:
Det är ett "jävla skit" det här med reningsverk... (och även kommunens rådgivning i frågan)

Föresten, tänk på att när ni gräver ner tankarna så måste dom vara så att det dels inte kan komma in sjövatten när vattnet stiger på vintern och dels så får inte tankarna flyta upp vi högvatten...
Det finns förankringsplattor för det sistnämnda problemet.

Pius skrev:
Jag tror dock inte det blir något reningsverk. Dels är de elberoende, flera av reningsverkan vi har kollat kan man inte lämna i flera veckor, utan de måste ha "mat" regelbundet. Därtill kommer kemikaliekostnaden som ju blir en hel del, + slamtömning. Nä, det blir för omständigt, och DYRT. Dessutom tror jag inte ett smack på att de skulle ha längre livslängd än traditionella system.
Driftkostnad kan nog skilja mellan olika märken. Men elen ligger oftast inte på några himmelska summor; ca 40:-/mån. Slamtömning har du ju även för vanlig infiltration....

Varför skulle de inte kunna ha längre livslängd...?
En infiltrationsbädd har en livslängd på ca 15-20 år, medan minireningsverket material har en livslängd på ca 50 år eller mer.
Det är ju ofta BÄDDEN som blir igensatt. Eftersom man ofta inte behöver en bädd efter verket (förutom när kommunen kräver annat) så har du inget bädd som kan sluta fungera..

Ja eller så väljer man en betongbrunn. De står kvar på grund av sin egen vikt. Plastbrunnar ska förankras eller viktas ned i fuktig mark. En ex kollega missade det och fick upp sin brunn......

mats_o skrev:
Ja eller så väljer man en betongbrunn. De står kvar på grund av sin egen vikt. Plastbrunnar ska förankras eller viktas ned i fuktig mark. En ex kollega missade det och fick upp sin brunn......
Inte ett tecken på att tankar av plast är sämre... ;-)

Men vad finns det för fördelar med plastbrunnar då? Såvitt jag vet är de något dyrare, och det blir mer jobb.

Carisma: Jo, det blir slamtömning oberoende vad du väljer (förutom möjligen Wehoputs då, om man har plats på egen tomt). Jag menade att förutom slamtömning så kommer det på 2000-3000 sek/år.
Om man inte har problem med tekniken förstås ( som vi har flera bekanta som haft ) Då blir det mer .

Att säga att materialet i ett reningsverk ska hålla i 50 år tycker jag är lite väl optimistiskt. Kanske plastbyttorna jo, men tekniken då ... ? Sällan pinkar hönsen att den håller i 50 år, man får vara glad om det går 5 år utan problem.
Dessutom har vi inte en blekblå aning om vilka krav som kommer att ställas på avlopp så nära som om 10 år.

Vart bor du? Olika krav gäller i olika kommuner i sverige till att börja med, sen kan du börja tänka på vilka paket du bör kolla på. Jag vet att det börjar bli ganska strikta regler söder ut..

Ett annat tips är att köpa från Baga, då kan du lätt komplettera med reningsutrustning om kommunen kräver det(västkusten brukar vara värst). Varken uponor eller wavin använder sig av komplettering av slamskiljare, så Baga (www.baga.se) är riktigt bra om man vill chansa på att få godkänt.

Ca priser:
Slamavskiljare: 9800kr +moms
Biomodulpaket(9st moduler, 4st spridarrör, 2st ventilationsrör och geotextil 11x5m): 6700kr +moms

Sen ev. reningsutrustning(pump, filter och flockningsmedel) 23400kr +moms

[Edit] Detta gäller alltså 1 hushåll.

Har nyss lämnat in en egen ansökan om avlopp till kommunen och kikat lite vad som gäller.
Enligt naturvårdsverkets krav så bör inte en anläggning ligga närmare vattendrag än 10-30 m, helst mer.
Övrigt:
Vad man bör tänka på är att slambilen skall komma åt att tömma slamavskiljaren,avståndet bör inte vara större än 25 m. Maximal höjdskillnad 6 m.

Slamavskiljaren bör inte ligga närmare fastighetsgräns eller hus än 10 m.

I ditt fall låter det som om infiltration inte är möjligt. Alternativet är då att göra en markbädd. Det innebär att man tar bort lermaterialet och ersätter det mer material som kan infiltrera avloppsvattnet. Hur markbädden skall byggas upp går att läsa i naturvårdsverkets faktablad.
Närmaste avstånd från grundvattenytan till infiltration eller markbädd måste vara minst 1,0 m.
Är grundvattenytan hög så kanske man måste man göra en upphöjd markbädd. Alltså den byggs upp som en limpa på befintlig mark. En upphöjd anläggning innebär troligast att vattnet måste pumpas. Allra bäst är det ju om man slipper pumpa.

Hur högt grundvattnet är gör man lämpligast med att gräva en provgrop 2-2,5 m och sätta ned ett grundvattenrör. Efter någon dag när vattennivån har stabiliserat sig så kan man mäta hur högt vattnet står i röret.

Tänk bara på att reglerna är olika i olika kommuner, och att naturvårdsverkets regler är väldigt lätt att tolka "lite som man vill" för kommunen i fråga..

Problemet är bara som jag tidigare nämnt att det i vår kommun (i likhet med många andra) inte finns några särskilda "regler", utan ansökan behandlas när den kommer in, punkt slut. Vill man ha info så får man läsa i Naturvårdsverkets blad. VVS-firmorna hjälper gärna till, genom att försöka övertyga en om att bara det dyraste alternativet kommer att godkännas ...

Pius, då har du nog gått till fel grossist hehe. Som sagt, wavin och uponors paket är de billigaste du kan köpa, kolla upp deras paket och se vad du behöver, då kan du inte bli lurad(?). Bagas paket är lite dyrare, men som sagt det enda paketet du kan komplettera utan att behöva gräva igen. Men.. skicka in ansökan och se istället.

Lite uppdatering. Kommunen godkände brunnar i cement + efterföljande In-Dräns infiltrationskassetter !
Anläggningen är i nivå med omgivande mark med fyllning ovanpå. 40 cm tjock grusbädd, 3 m x 10 m. Billigaste alternativet som vi hittade ! Nu är det bara att hoppas att inte snålheten har bedragit visheten och att anläggningen kommer att fungera ...

Intressant att läsa alla tankar kring reningen av avloppsvatten!

Jag var på Hem & Villa mässan i Älvsjö i dgarna och var runt till ett antal olika leverantörer av minireningsverk och jag kan ge er en summering:

Uponors minireningsverk: www.uponor.se
Satsvis rening, tre sörre tankar eftervarandra
Bra produkt överlag med inte massa delar nere i själva tanken
Inget som krånglar i tanken !
Relativt dyra i Drift Kemikalien tar de hutlöst betalt för
Funnits länge
kräver lite mycket grävning?

KWH pipe (Whoputs) www.wehoputs.com
En tank - kontinuerlig rening. Flertalet pumpar(mekaniska), elektronik etc Nere i Själva tanken
känns som om det finns ett stort antal möjliga problem som kan uppstå nere i själva tanken!
BRA med slamtömning i egen regi, men det går åt en hel del påsar och slammet efterkompostera inte innan det läggs på komposten vilket leder till att bakterier läggs direkt på komposten (risk för smitta)
ok, driftkostnad... lite hör konsumtion av EL
agenturbolag med 3 killar som gör bra ifrån sig växer mycket men går dock med förlust (inside info)

Evergreen (Bio Cleaner) www.egreen.se
En tank - kontinuerlig rening. Inga rörliga delar, elektronik eller pumpar nere i tanken som kan krångla
Möjlighet att slamtömma själv eller anlita kommunen (verkar vettigt om den som skall köpa mitt hus efter mig inte vill göra det själv kan han/hon anlita kommunen) -efterkompostering av slam om man tömmer själv så att alla bakterier dör och smittorisk elimineras
Låg El konsumtion och driftkostnad
aningen få anläggningar i Sverige pga ny lansering av produkt

Överlag så verkar det var ok produkter, pris/minireningsverk
Uponor ca 70 000 inkl moms
KWH pipe ca 70 000 inkl moms
Evergreen ca 60 inkl moms

Går säker att pruta ned priset lite...

annars var Hem&Villa mässan helt ok hittade massor av intressanta produkter att titta på
kan rekomenderas till den som kan tycka det är intressant !

//F

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.