2 527 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vad skall man köpa!
Hej!
Kan någon hjälpa mig här på forumet utan att jag behöver gå till en elektriker?
Vi håller på att bygga ett hus i Jönköping. De komemr att dra en fiber in i huset och förnärvarande levererar de 10 mbit/full duplex i denna. Troligtvis öker de nog hastigheten i framtiden.
Vi vill ha följande:
- R45 uttag i olika rum där man kan ansluta både TV/DATA/TELE ca 16 uttag
- En splitter för ingående tele 4-5 uttag (förhoppningsvis via fiber)
- En splitter för data 4-5 uttag (förhoppningsvis via fiber)
- En splitter för TV 4-5 uttag (förhoppningsvis via fiber)
Vi vill kunna köra allt via det nya fibernätet, Vad behöver vi då köpa?
Om vi inte kan köra tv genom detta utan behöver box, hur gör vi då omalla vill se på alla kanaler?
Vad är billigast? Har tittat på ELKO.
/Peter
Kan någon hjälpa mig här på forumet utan att jag behöver gå till en elektriker?
Vi håller på att bygga ett hus i Jönköping. De komemr att dra en fiber in i huset och förnärvarande levererar de 10 mbit/full duplex i denna. Troligtvis öker de nog hastigheten i framtiden.
Vi vill ha följande:
- R45 uttag i olika rum där man kan ansluta både TV/DATA/TELE ca 16 uttag
- En splitter för ingående tele 4-5 uttag (förhoppningsvis via fiber)
- En splitter för data 4-5 uttag (förhoppningsvis via fiber)
- En splitter för TV 4-5 uttag (förhoppningsvis via fiber)
Vi vill kunna köra allt via det nya fibernätet, Vad behöver vi då köpa?
Om vi inte kan köra tv genom detta utan behöver box, hur gör vi då omalla vill se på alla kanaler?
Vad är billigast? Har tittat på ELKO.
/Peter
Sök lite här på teknikformuet så hittar du en hel del.
Gennerellt sett så dra mycket rör och sen lite till.
Telefonin får du antagligen en dosa till som gör om signalen till vanlig telesignal. denna kan du sen splittra i kopplingspanelen och skicka ut den till önskat antal uttag.
Datasignalen splittras via en switch och fördelas sen via samma panel som telen.
TV är problemet. Kommer den via fibern så kan du så vitt jag vet för nuvarande bara ha en box i hushållet. Sen kan man ju skicka den bilden till flera tv apparater men det blir ju samma kanal på alla då
Gennerellt sett så dra mycket rör och sen lite till.
Telefonin får du antagligen en dosa till som gör om signalen till vanlig telesignal. denna kan du sen splittra i kopplingspanelen och skicka ut den till önskat antal uttag.
Datasignalen splittras via en switch och fördelas sen via samma panel som telen.
TV är problemet. Kommer den via fibern så kan du så vitt jag vet för nuvarande bara ha en box i hushållet. Sen kan man ju skicka den bilden till flera tv apparater men det blir ju samma kanal på alla då
Finns det ingen som har köpt det enkalste inom deta där man kan bygga på. Vore roligt om ni kunde skriva enr artickelnummer så man får en förståelse på vad som behövs.
/Peter
/Peter
Klicka här för att svara