Vi har nu räknat och gjort avslut med entreprenören på vår takomläggning. Summan inkluderar de saker vi själva stått för som containeravgifter och kompletering av pannor osv
Totalt 420800 kr, för detta fick vi
* Nytt tak på 260 kvm tak.
* Byggnadställning i 2,5 månader (Två veckor för att vi skulle plocka ner de gamla pannorna på ställningen.)
* Rivning av det gamla underliggande spåntaket. (Var fram till 1890-talet yttertak, 12 cm tjockt 8 lager spån spikade med 4 spik var
. Rivningen var tydligen otroligt jobbig, 1,5 vecka per sida för 4 starka killar. Konsumption av tigersågsblad måste gått upp med 500% i södra sverige då
tror inte de själva hade räknat med att de skulle vara så jobbigt)
* Rivninga av gamla takstolar och uppsättninga av nya + hanbjälkar
* isolering uppifrån av hela taket, bygga lyftspalt
* råspont
* nya takfotslådor och nya takutsprång
* takpapp (YAP 2200 spikat med pappspik)
* taknocksluftning
* läkt
* takpannor (uppläggning av gamla pannorna, hade själv plockat ner och tvättat dem. Fick betala lite extra för att vi inte köpte nya då de gamla är svårare att lägga.)
* takfotsplåt
* skorstensplåt
* vindskiveplåtar
* stos för ventilationen från toalett
* insättning av veluxfönster
* hel (Tak väggar) bandtäckning av stor befintlig takkupa (3x8 m)
* hängrännor
* bygga två nya holmejor med bandtäckning
* tömning av 6 stycket containers (blandat) största modellen
* komplettering av 1000 nygamla börringe pannor
* Stor samling av Slits och Moore tidningar (Glömda på toaletten de fick till gång till.)
* 14 stycken gamla Mariebergs stora nockpanna (Dyra som
)
* Arbetet utfördes vitt med F-skatt och rotavdragsmöjlighet enligt Ro05
Är mycket nöjd, inspekterade arbetet varje dag och känner att inga dåliga patentare gjordes. Killarna kom varje dag och de höll tiden bra. Hade först tänkt göra detta själv då jag gjort ell liknande jobb åt min far för tio år sedan, nu är jag dock nöjd att vi lejde bort detta jobb trots att de kostade mer än vi tänkt då vi först köpte huset.
mvh plexi