10 724 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Skall jag betala för kaminen
Sida 1 av 3
Hej, vi hyr ett litet hus, vilket är vår ordinarie bostad.
Vi hade önskningar om att ägarna skulle skaffa en kamin. Skorsten fanns och allt var OK.
Ägarna meddelade plötsligt att de gick med på att installera en kamin och maximerade kostnaden för den till 20.000 kr. Ville vi ha en vassare kamin så fick vi skjuta till dessa pengar.
Vi fastnade för en täljstenskamin, som kostade ca 7.000 kronor mer än de pengar som ägarna skulle stå för.
Vi fick datum för när installationen skulle ske men ett par dagar innan installationen skulle ske - blev vi uppsagda med motiveringen att de vill sälja huset…
Nu är frågan, skall vi verkligen behöva betala de 7.000 kronorna för kaminen…?
Vi hade önskningar om att ägarna skulle skaffa en kamin. Skorsten fanns och allt var OK.
Ägarna meddelade plötsligt att de gick med på att installera en kamin och maximerade kostnaden för den till 20.000 kr. Ville vi ha en vassare kamin så fick vi skjuta till dessa pengar.
Vi fastnade för en täljstenskamin, som kostade ca 7.000 kronor mer än de pengar som ägarna skulle stå för.
Vi fick datum för när installationen skulle ske men ett par dagar innan installationen skulle ske - blev vi uppsagda med motiveringen att de vill sälja huset…
Nu är frågan, skall vi verkligen behöva betala de 7.000 kronorna för kaminen…?
Låter väldigt osannolikt om ni inte får den med er dvs. Men ni bör väl ha upprättat ett avtal, blir ju underligt att ni överhuvudtaget ska betala en del i något ni hyr, då ska det ju upprättas någon klausul kring vem som äger vad, dvs någon form av avskrivning mot hyresvärden för just detta läge. Hade ni haft den i bostaden i 5år kanske ni skulle sett den som avskriven men nu borde ni istället inte behöva betala för den. Har ni inget avtal kan ni ju bara vägra och låta dem stämma er. Utan avtal tror jag i alla fall ni har det moraliska övertaget.
”Får den med oss” tycker jag kan uteslutas…
Avtal har vi ju men det reglerar inte kaminen. Däremot är det reglerat att installationer och montage som vi gör måste gå att återställa på vår bekostnad. Vi måste dock ha ett godkännande av ägarna innan vi gör något.
När vi pratar om saker vi vill göra som ökar trevnad och ett faktiskt värde på huset så säger ägarna att dom står för kostnaden för materialet…
Kaminen med montage kan man se som ett initiativ från ägarna - med ekonomiskt stöd från oss. Hade vi hunnit backa installationen eftersom vi blev uppsagda så hade vi ju gjort det dvs. Då hade de fått installera den billigare modellen dom erbjöd från början - innan vi blev uppsagda…
Avtal har vi ju men det reglerar inte kaminen. Däremot är det reglerat att installationer och montage som vi gör måste gå att återställa på vår bekostnad. Vi måste dock ha ett godkännande av ägarna innan vi gör något.
När vi pratar om saker vi vill göra som ökar trevnad och ett faktiskt värde på huset så säger ägarna att dom står för kostnaden för materialet…
Kaminen med montage kan man se som ett initiativ från ägarna - med ekonomiskt stöd från oss. Hade vi hunnit backa installationen eftersom vi blev uppsagda så hade vi ju gjort det dvs. Då hade de fått installera den billigare modellen dom erbjöd från början - innan vi blev uppsagda…
Klart ni inte ska betala, ni är ju uppsagda innan kaminen kommit på plats.
De här 7000kr har ni avtalat om dem på något sätt eller är det muntligt bara? Eller har ni själva beställt en kamin?
Muntliga avtal gäller, men jag hade nog fått temporär minnesförlust gällande detta om jag som hyresgäst blev uppsagd med de här förutsättningarna.
Det är ju inte som att blixten slagit ner, en försäljning är ju något som man som ägare planerar.
Muntliga avtal gäller, men jag hade nog fått temporär minnesförlust gällande detta om jag som hyresgäst blev uppsagd med de här förutsättningarna.
Det är ju inte som att blixten slagit ner, en försäljning är ju något som man som ägare planerar.
Trist läge, men det är bland annat därför man aldrig ska investera i något som man inte själv äger. Fundera på hur lång tid som skulle gått för att ni inte skulle känt det orättvist när ni blev uppsagda.
Men oavsett det så är det såklart helt orimligt att hyresvärden kräver er på något i detta läget.
Men oavsett det så är det såklart helt orimligt att hyresvärden kräver er på något i detta läget.
Å ena sidan har ni ju inte än fått någon kamin och inte kunnat nyttja den, så då känns det lite fel att betala för den..
Men, å andra sidan så valde ni att beställa en dyrare kamin än vad ägarna var villiga att betala för, så nu står dom där med en extra utgift som ni orsakat, så då kan man ju tycka att ni skulle betala för det.
Vet inte om detta är en svart / vit fråga, eller om den är mer komplex.
Men detta är ju bara en fundering från min sida.
Förhoppningsvis finns det någon som rent juridisk kan svaret..
Men, å andra sidan så valde ni att beställa en dyrare kamin än vad ägarna var villiga att betala för, så nu står dom där med en extra utgift som ni orsakat, så då kan man ju tycka att ni skulle betala för det.
Vet inte om detta är en svart / vit fråga, eller om den är mer komplex.
Men detta är ju bara en fundering från min sida.
Förhoppningsvis finns det någon som rent juridisk kan svaret..
Redigerat:
1. Det är inte vi som beställt kaminen, vi blev tillfrågade om vi ville ha någon annan modell och om vi var villiga att lägga till pengar för den om den var dyrare.
2. Vi presenterade vårt val och visste att den kostade 7.000 kronor mer…
3. Då hade vi inte blivit uppsagda, inte heller när vi fått datum för installationen.
4. Två dagar innan installationen sade de upp oss som hyresgäster.
5. Nu har de en kamin som är finare än den dom själva hade valt, med ett intressantare vardagsrum nu när de vill sälja huset!
3. Då hade vi inte blivit uppsagda, inte heller när vi fått datum för installationen.
5. Nu har de en kamin som är finare än den dom själva hade valt, med ett intressantare vardagsrum nu när de vill sälja huset!
Jag hade bett dom dra åt skogen, uppenbart visste dom vid tiden för avtalet att dom att skulle säga upp er.S SP-AB skrev:1. Det är inte vi som beställt kaminen, vi blev tillfrågade om vi ville ha någon annan modell och om vi var villiga att lägga till pengar för den om den var dyrare.
Att de kräver pengar av er i det läget tyder ju på att de är psykopater. Ingen normalt funtad människa hade gjort det.S SP-AB skrev:
Angående att betala så är svaret givet. Hälsa bara att de kan ta det till domstol ifall de vill skämmas offentligt.