Hej! Nyreggad här även om man följt forumet under flera år.
Jag har länge funderat på att automatisera hemmet. Tyvärr är jag av den sorten som alltid väntar på den perfekta produkten som kanske kommer snart

Nu kan jag dock inte vänta längre och skulle behöva lite råd. Det finns hur mycket som helst att välja på och det är inte helt lätt att veta vad man ska satsa på. Att börja med ett system för att sedan byta ut allt till något mer avancerat senare känns också dumt. Undrar därför vad man bör satsa på? Telldus, Nexa bridge m.m m.m. Och Apples "HomeKit" vad är det?
Här är mina förutsättningar:
1 1/5 plans villa med inredd källare. Pool i trädgården, poolpump i källare. Två elcentraler med "proppar" som ska bytas ut snart till nya skåp med automatsäkringar. Fiberanslutning. Sonos lite här och där. Har några nexa pluggar samt två trådlösa nexa brytare som styr en taklampa. Är bortrest och jobbar mer än 6mån om året och har en ständig ångest för att något ska läcka och liknande. Alla i hushållet använder iPhone och vi har inga stationära datorer. Vill kunna övervaka allt på distans.
Här är vad jag vill börja med och installera direkt:
Styra utebelysning
Styra fönsterlampor
Ha koll på temperatur och fuktighet i de flesta rummen
Ha rörelsesensor till vissa rum för belysning
Vad jag vill kunna göra senare:
Styra poolpump on/off samt timer (3 fas)
Mäta elförbrukning
Ha möjlighet till kameraövervakning vid t.ex poolpump och andra riskområden inomhus
Ha möjlighet att koppla in vattenlarm
Brandvarnare
Ringklocka
Och efterhand, styra all belysning i huset.
Vill ha ett så "öppet" system som möjligt, så att brytare och sensorer fungerar även om man väljer att byta ut styrningen i framtiden. Och självklart är det alltid en balans mellan budget och kvalitet, vill inte lägga allt för mycket pengar på det.
Mycket tacksam om någon som kan ge mig lite tips på framtidssäkra system som man kan konfigurera och använda även om man inte är någon datorexpert.