20 134 läst ·
21 svar
20k läst
21 svar
Vad ska man ha för badrumsfläkt
Vill först ursäkta bilden
inte lätt att rita på laptoprn utan mus
så hade jag tänkt att dra fläen bara för att slippa dra upp den i taket just kostnaden. Det känns ju som att sätta fläkten andra sidan rummet inte funkar lika bra som at sätta den ovanför eller?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
För mig funkar det - men kanske hade funkat ännu bättre om den sutttit vid duschen
Jag har ca 1.5 meter från duschen till fläkten, och den startar nästan direkt när jag börjar duscha.
Men om det inte blir för mycket bök så skulle jag nog göra något liknande.
Men om det inte blir för mycket bök så skulle jag nog göra något liknande.
Hur tänkte du nu egentligen? Jämför med en lågenergilampa som drar 11watt men lyser som en på 60, är den sämre?Maria letar tomt skrev:Hej!
Pax har nyss kommit med en effektivare serie och satsat på designen- vad bra tyckte jag som ska göra om badrummet! Men så tittade jag på styrkan: de är på 4 W det är ju skrattretande! Så mitt tips är: Köp en riktig kanalfläkt (som går lodrät upp genom taket, ej genom väggen) och komplettera med en PAX men ha inte Pax som enda fläkt för det räcker inte på långa vägar om man har ett badrum srörre än 2kvm! Dessutom kostar en kraftig kanalfläkt ca 700-900 kr och en Pax är inte så mkt billigare fast MYCKET klenare!
Kolla istället på hur mycket luft fläkten flyttar per minut, och vips är 4watt på Paxfläkten otroligt bra.
Produkter som diskuteras: "Paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
En annan fundering (om man har en lite längre ventilationskanal) är ju om man vill ha en fläkt i badrummet som "trycker ut" luften eller om man vill ha en fläkt i kanalens yttre mynning som "drar ut" luften.
I mitt fall föll valet på det senare främst p g a att flera kanaler (tvättstuga, badrum, gästtoa) löper samman i en kanal som slutar i en takhuv. Sätter jag en fläkt i takhuven dras garanterat all fuktig luft ut ur huset (à la mekanisk frånluft). Trycker jag däremot badrumsluften ut i kanalen via PAX-fläkt skulle ju denna lika gärna kunna hamna i tvättstugan eller gästtoan som i takhuven.
I mitt fall föll valet på det senare främst p g a att flera kanaler (tvättstuga, badrum, gästtoa) löper samman i en kanal som slutar i en takhuv. Sätter jag en fläkt i takhuven dras garanterat all fuktig luft ut ur huset (à la mekanisk frånluft). Trycker jag däremot badrumsluften ut i kanalen via PAX-fläkt skulle ju denna lika gärna kunna hamna i tvättstugan eller gästtoan som i takhuven.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden