Håller på och ska köpa badrums fläkt och fundera på en pax men vad ska man ha för seri och så? eller finns det andra bättre? Vad ska man tänka på?

PAX är fina fläktar

Var ska fläkten placeras? I befinlig självdragskanal? Då ska du välja en fläkt utan kallrasspjäll. Om du däremot gör ett nytt hål i yttervägg bör du ha kallrasspjäll. En fuktstyrd fläkt är inte dumt. Om du har dålig ventilation kan det vara ide att sätta in en varvtalsstyrd som går på låga varv konstant men som forcerar då det blir fuktigt. Det finns lite att ta hänsyn till med andra ord :)

Själv satte jag upp en PAX 230, fuktstyrd utan spjäll. Den sitter väldigt undangömd, så utseendet spelade inte så stor roll. Hade den suttit mer i blickfånget hade jag nog valt en ur den nya serien istället.

Jag monterade precis en PAX termic 730, ljusår snyggare än de andra PAX-fläktarna, plus att du har möjlighet att byta ut frontplattan mot antingen kvadratisk eller rund och det finns flera olika färger att välja mellan.

140378-4.jpg

Mycket snygga dom nya..Då vet man vad man skall byta till när dom gamla i duschen och tvättstugan går sönder....Fast pax går nog inte sönder i första taget.....

Mvh

Köpte själv en fläkt häromdan. Blev en Myson från Clas Ohlson. Den har fuktstyrning, timer, dragsnöre och kallrasskydd (då den ska sitta i en vägg). CO har PAX också och alternativet hade varit en PAX 231. Den har samma egenskaper förutom strömbrytaren så den hade jag fått köpa separat. Priset skiljde ju en del också, 600:- vs. 1400:-. Men det som definitivt avgjorde valet var att PAX-fläkten var så extremt ful. Nu vet jag ju inte om Myson är rena skräpet men jag återkommer med en recension om några år :).

Hej!

Pax har nyss kommit med en effektivare serie och satsat på designen- vad bra tyckte jag som ska göra om badrummet! Men så tittade jag på styrkan: de är på 4 W det är ju skrattretande! Så mitt tips är: Köp en riktig kanalfläkt (som går lodrät upp genom taket, ej genom väggen) och komplettera med en PAX men ha inte Pax som enda fläkt för det räcker inte på långa vägar om man har ett badrum srörre än 2kvm! Dessutom kostar en kraftig kanalfläkt ca 700-900 kr och en Pax är inte så mkt billigare fast MYCKET klenare!

Den elektriska effekten avgör ju inte på något vis om fläkten flyttar luft på ett effektivt sätt. 25 l/s (90m3/h) som pax 200 serien flyttar är fullgott för ett badrum enligt mig...

Badrumsfläkten är ju inte husets enda ventilationssystem

Redigerat:
Termicfläkten jag monterat ligger på 63 m3/h och ska räcka gott och väl i mitt badrum på 5.5kvadrat då jag rådfrågat behörig ventilationsnisse.

Som sagt, motorns storlek motsvarar knappast luftflödet, ser det som positivt att den är tyst och snål istället.

Fläkten ska sitta i mitt badrum som är på 7,2 kvm. Man ska väll ha fläkten ovanför duschen va? jag vet inte om man ska dra den rätt upp genom taket eller man ska dra det till yttervägen ovanför innetaket vad säger ni?

Rakt upp är väl bäst för då får du självdrag och slipper krabba med kallrasskydd och dylikt.

Om du kan välja placering är det ju såklart bäst att ha den i närheten av duschen. Jag fick tyvärr ha min i andra ändan av rummet, precis vid dörren. Men den startar ändå nästan direkt när jag börjar duscha och tömmer rummet på fukt väldigt bra. Inga immiga speglar.

Skulle det funka at sätta den snett upp och ut genom yterväggen? Känns som det blir så dyrt att få den genom taket. Då måste man sätta plåt och grejjer eller hur funkar det?

Rakt upp är väl nog det bästa, men ofta svårt/dyrt att förverkliga samt att självdraget kan bli lite för effektivt under vissa årstider. Har själv båda lösningarna (i olika badrum) och upplever funktionen likvärdig.

Fördelar:
Uppåt = självdrag
Utåt = Snabbare luftomsättning p.g.a. "fritt blås", billigare.

Montering snett uppåt känns lite onödigt krångligt.

Jag har min i duschen rakt upp och ini skorstenskanal funkar klocka:)

Sen angående pax mfl så är det ju en frånluftsfläkt kan ju inte vara för stor mm för då måste man ha rejält med tilluftsdon i huset så det inte blir fel tryck...undertryck?

Sen blir det så förbenat svårt att tända en "bralla "i kaminen....

Mvh

Jag har min rakt ovanför duschen rakt upp och ini skorstenskanal funkar klocka:)

Sen angående pax mfl så är det ju en frånluftsfläkt kan ju inte vara för stor mm för då måste man ha rejält med tilluftsdon i huset så det inte blir fel tryck...undertryck?

Sen blir det så förbenat svårt att tända en "bralla "i kaminen....

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.