3 719 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Vad ska man göra på lediga veckorna under rotationsjobb?
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Träna? Jag har precis börjat prova på crossfit och det gör mig både starkare och mer klartänkt.
Försök lära dig ett nytt språk?
Försök lära dig ett nytt språk?
Renovera lägenheter eller hus och sen sälja skulle jag föreslå, ingen kan ju garantera att priserna kommer att gå upp men det är lågt beskattning på de eventuella vinster man gör, nån lägenhet om året tänker jag kan vara en lämplig takt att börja med, då hinner du vara ledig och njuta av friheten mycket också, går det bra ekonomiskt kan du ju renovera flera eller gå över till hus.
Om du bra vill hitta något meningsfyllt att göra medans du är hemma utan något krav på inkomst så kanske du har något intresse i en idrottsförening som behöver hjälp, eller en hembygdsförening eller liknande.
Är nog få föreningar som skulle tacka nej till någon som vill jobba lite ideellt.
Är nog få föreningar som skulle tacka nej till någon som vill jobba lite ideellt.
Beror helt på vad man är för människa, jag jobbade på ett eller annat sätt 12-14 timmar alla dagar i veckan tills jag var runt 50, idag bara på veckodagarna, men jag sitter inte i soffan hela helgen och vilar för det.M MatsBengtsson89 skrev:
Jag blir stessad av att inte göra nått, olikt de flesta andra, men det finns fler som jag.
Gå hemma o dra i 14 dagar som i TS fall vore otänkbart för mig.
I ditt egna AB får du jobba hur mycket du vill, bara om man är fackligt ansluten (dvs bolaget har kollektivavtal) som det kan vara "olagligt" att jobba för mycket. Men ja glöm inte att chilla lite också ibland!E Isak Nilsson1 skrev:Norska arbetsgivaren sa att så länge jag inte far på en annan rotation i Norge under min lediga tid så var jag i stort sett fri att göra vad jag vill. Och det är AB jag vill starta men hörde något om att det kan bli samma problem där att det räknas som att jag hade jobbat för mycket, men vet inte om det stämmer
Men jag hade nog tagit hjälp av en redovisningskonsult för att kolla hur det blir med skatt osv när du har inkomst i både Sverige och Norge samtidigt.
Självklart är inte alla lika. Men jag tror det är fler som glömmer att vila än som gör det. Kolla bara hur statistiken ser ut kring utmattningssyndrom och sjukskrivningar.Isakare skrev:
Beror helt på vad man är för människa, jag jobbade på ett eller annat sätt 12-14 timmar alla dagar i veckan tills jag var runt 50, idag bara på veckodagarna, men jag sitter inte i soffan hela helgen och vilar för det.
Jag blir stessad av att inte göra nått, olikt de flesta andra, men det finns fler som jag.
Gå hemma o dra i 14 dagar som i TS fall vore otänkbart för mig.
Jag menar inte att han skall sitta i soffan i tre veckor. Men man ska ju inte glömma av att faktiskt ta det lugnt mellan varven och göra sånt som kropp och knopp mår bra av. Vila och träna t.ex.
Jag trodde jag var odödlig. Jobbade skift, två veckor på, två veckor av. Sen fungerade det vansinnigt dåligt för när jag skulle vara hemma fick jag rycka in och göra massa extrapass. Gå kurser och sådant som det inte fanns tid för annars.
Jag kraschade totalt. Har gått två år nu och är fortfarande inte tillbaks på 100 %. Menar inte att det kommer hända TS men det kan.
Klicka här för att svara